Thursday, April 30, 2009

hilang bernama itu apa.

"sempatkah aku ke sana
ku takut semua
hilang bernama"

apa itu hilang bernama?, aku tanya tri.
dia mengerut kening, satu kebiasaan yang dilakukan bila dia terlalu fokus tentang sesuatu, membuatkan automatis aku menambah volum telinga.

tri jawab perlahan2.

hilang, ada banyak. ada orang hilang kerana mati. ada org hilang kerana tidak muncul lagi, kerana menemukan cinta baru, kerana rasa hendak berlalu. ada yang hilang kerana disembunyi orang, dihalang bertemu, dipangkah dipalang. ada juga hilang kerana dibohong temberang. ada yang hilang kerana sayang.

maka saya tulis bahagian itu sebab saya takut sebelum saya sempat dapat awak, awak hilang; atas nama hilang yang mana2: mati, pergi, lari, sembunyi.

*apa respon aku selepas itu, tidak perlu divisualkan. faham2 sajalah*
*senyum nakal*

pentas 152 tempoh hari, yang aku pergi sama wani dan syafiq itu dianjurkan oleh AIC. aku berani potong jari aku ini sebegitu sekali ignorannya, yang aku tidak ketahui langsung majlis tersebut diaturcara siapa. kecuali beberapa jam sebelum majlis, ketika aku googlekan alamatnya.

aku cakap: "mampos".

bahasa aku rojak. nenas aku bahasa inggeris. timun aku bahasa jawa. sengkuang aku bahasa tamil. jambu aku bahasa cina. ada masa, kacang tumbuk aku bahasa hindi. pernah, taugeh aku bahasa latin.

salahkan astro dan dvd pirasi yang aku sokong 200%. bahasa adalah sesuatu yang aku cedokcuri tanpa malu.

tapi apa pun kordial rojak aku, kuahnya tetap sama. cecair likat pedas manis masam yang menjadikan pelbagai rasa dari ekstrim berbeza2 itu seimbang --tetap sama.
dari dulu, petis aku bahasa melayu.

aku tidak pernah segigil itu untuk naik pentas.
bagaimana nanti kalau aku tersalah sebut jargon?
apa perkataan melayu untuk okay? atau cool?
apa perkataan melayu untuk microphone??!

tapi tri suruh aku buat sempoi. aku tanya dia balik (walaupun dalam hati), apakah sempoi itu perkataan melayu? aku paling benci bahasa melayu maispes "aok bwatpew tew", aku paling bengkak baca artikel dalam zine konon kool "gwar nak interbiu band lu; ape pendapat lu tentang hal budak2 indie?".

aku rasa macam hendak maki.

mungkin sebab itu malam itu di atas pentas, di hadapan mata pak samad, aku tidak mampu hendak bercakap sangat. menggagap dan menyiput; sekejap tunjuk muka, sekejap tengok lantai. terkemut2.

aku:
saya nak minta izin untuk tidak menggunakan mic --EH MIC PULAK. eh, mic apa aa dalam bahasa melayu?

syafiq:
pembesar suara...?

aku:
palaotak weh.

wani:
pembesar suara tu speaker...

ternyata perbuatan aku membadutkan diri atas platform menggeletek ramai orang. ah. lantaklah. dan selepas berkali2 tersasulsumbing, aku bikin pengunguman:

aku:
saya minta maaf sebab asyik tersalah sebut. saya dan wani, cikgu bahasa inggeris. hari2, bahasa kami memang bahasa inggeris. tolong jangan baling kasut kat kami.

*aku merujuk pada puisi sebelum2nya yang menggertak pemuja bahasa inggeris dibaling kasut*

aku:
tapi walaupun kami sudah terlalu selesa berbahasa inggeris, lebih 70% karya kami adalah dalam bahasa melayu. bahasa sosial kami bukan manifestasi jiwa kami, sebab hati kami melayu, bukan bahasa inggeris, yang cuma bahasa karier dan bahasa hari2 kami. itu yang penting.

tuhan saja yang tahu takutnya aku detik itu. kau bayangkan masuk ke bilik guru dan ejek guru besar yang sedang beri taklimat: cikgu-razip-bo--tak. cikgu-razip-bo--tak.

tapi mereka semua okay. deklarasi sedemikian tidak mengundang apa2 kontroversi. semua kool, dan tidak ada masalah. aku rasa sudah jelas, aku tidak sokong kau, aku tidak bantah kau. aku rasa aku perlu jelaskan, atas potensi aku diselar hipokrit kerana sanggup membuat performasi di landasan yang aku tidak setuju.

jadi, kita sekarang faham perkara sama.
yang penting di sini, hormat.
kau ada fahaman kau.
aku ada fahaman aku.

dan apa yang aku perasankan tempoh hari adalah, kita selalu berdebik kerana perkara yang tidak kita fahamkan. kita tidak faham konsep hantu tak pernah bunuh orang dalam realiti, jadi kita takut hantu akan cekik kita di satu malam sunyi. kita tidak faham manusia mmg dilahirkan berpuak2, jadi kita henyak orang2 yang bukan kita berambus, kerana risau orang selain bangsa kita itu akan tiba2 ambil tanah kita dan halau kita keluar negeri.

we fear things we dont understand.

semua orang ada niat sendiri. kau ada objektif kau. aku ada objektif aku. selagi aku ini bernama cikgu, itulah kerja aku. mendidik, menceceh, membebel, meleweh. ah, tidakkah kalian rasakan di sini, kalian lebih banyak menahan telinga untuk syarahan2 aku?

hahaha.

aku jujur sayangkan bahasa ini. wani, aku, tri dan syafiq tempoh hari berbualkan tentang indahnya bahasa melayu. rhetoriknya yang penuh dengan kiasan dan alas, dek kerana budaya kita yang pada asalnya sangat menjaga budi dan pekerti sesama kita. betapa cantiknya melayu ini, sebenarnya kalau diikutkan, banyak yang menepati adab agama.

tapi bahasa kita hari ini sudah rabak dirogolperkosa. ejaan yang menyakitkan hati dan sebutan yang menghiris telinga.

kalau kerana bahasa inggeris, sedap juga. ini tidak. bahasa negeri jamlus mana entah. macam melayu, tapi bunyi telegu, ada iras hokkien singapura, tapi tidak ada dalam diksinya pula.

isu ini klise. sudah basi. tapi basi yang belum boleh dibuang. basi yang masih boleh dihangatkan, mana tau boleh diselamatkan.
ini semua politik, kau tak perlu diamarankan.

entah.
ku takut semua hilang bernama.

satu hari nanti, bahasa melayu akan jadi macam bahasa sanskrit. historik, tapi tergadai.
kalau hendak, kena belajar khusus.
kalau pun rindu, tak boleh pakai.

kesian.

di bawah ini ada empat manusia (selain aku dan tri) yang aku amat doakan agar terus hidup beratus tahun.
kalau pun mati, biar semata di jasad.
biar hanya di badan.



syafiq

kawan baik suami aku dari sekolah. pertama kali aku jumpa dia adalah di taman tasik perdana. tri menjemput syafiq untuk bermain cello untuk aku. kali pertama aku muncul sama tri adalah kali pertama aku muncul sama syafiq juga.

kimia kami, tahap naga.

syafiq banyak ajar aku tentang muzik. dia pengimbang aku dan tri yang datang dari fahaman bunyi yang berbeza. aku dan tri, tanpa syafiq adalah kutub utara dan selatan. syafiq adalah besi di antara kami.

dengan muzik dari syafiq, tidak kiralah cello, tabla atau apa2 alat perkusi lain, puisi aku jadi jauh lebih tegap.

dan ya. aku tamakkan dia.

wani ardy

aku tidak bohong kalau aku kata aku tidak mahu perasan sama kewujudan gadis ini. terlalu ramai si comel yang mencipta muzik, terlalu ramai yang bisa menyanyikan muzik ciptaan dengan indah, aku jadi sedikit rendah diri. maka aku memilih untuk tidak ambil tahu.

sehinggalah dipanggil dia untuk hari bintang jatuh. pertama kali bersua muka pun adalah di lepaq cafe, ketika dia panggil nama aku sambil mempromosi platform performasi nanti2. impresi pertama aku "kenapa budak ini nampak macam mati?" --aku merujuk pada senyumnya yang menyembunyikan penat dan sakit dalam jiwa. aku tidak pasti, tapi aura wani pada aku sangat pucat.

tapi entah bagaimana, sedar2, aku sudah rapat sama wani. dia bukan tipikal singer-songwriter. dia punya muzik dan bahasa jiwa yang dalam. cuma belum jumpa lagi turning pointnya. aku paling sedar ini dua tiga hari lalu, ketika kami sama2 mencipta bunyi: dia punya soul tahap maut.

syafiq, aku dan wani
tri bengang, sebab dia perlu jaga kedai malam itu.
kesian dia.

rahmat haron.

lelaki serupa sampah ini aku kenal lebih lama dari syafiq dan wani. dengan rambut dibiarkan masai, dengan badan berconteng keding dan langsung tidak layak untuk pertandingan cleo eligible bachelor. tapi rahmat dah curi hati aku beberapa tahun dahulu.

pertama kali aku tonton dia menjerit puisi, yang mampu aku luahkan dalam hati cuma perkataan2 dua silibel: babi / cibai / kimak / sial dan yang sewaktu dengannya.

untuk yang mengenali aku, bilamana bahasa carutan mula keluar dari bibir aku, bermakna aku berada dalam kekaguman maha tinggi. kebiasaan memuja lewat bahasa carut ini memang tidak molek, tapi sebagai budaya orang melaka, aku rasa ia cantik. aku yakin tidak semua mengerti, tapi it's a melaka thing.

setiap kali rahmat senyum pada aku, di terserempaknya kami di platform2 seni tepi jalan, aku doa dia cam muka aku. jadilah. tapi aku fikir, semua orang gempak akan senyum pada semua orang, macam siti nurhaliza, ziana zain dan mungkin yahya sulong.

apa pun. aku tidak mungkin akan lupa di suatu hari itu yang rahmat ikat setiap hujung rambut dreadnya (atas bantuan pengunjung event yang lalu lalang) pada pokok, atap rumah dan apa saja. aku tidak pernah rasa setabik itu sama eksperimen orang lain.

sial la.
gila simbolik.

pak samad

kalau ada sesiapa yang hendak aku beri deskripsi tentang beliau, memang tidak dapat la. perkataan 'pak samad' sudah cerita semua.

*haih*

aku mulakan performasi aku dengan menunjukkan sebahagian diri aku yang goofy, satu karektor yang tidak ramai tahu aku ada:

*sambil terkial2 sana sini*

"saya rasa teruja dapat berada di sini, dijemput untuk performasi. dan saya kira, begini semata2 sudah cukup; membayangkan yang sebentar lagi pak samad akan memegang microphone --eh pembesar suara --eh ye ke -- ah mic ajelah --mic ini nanti2, sudah membikin saya orgasmik"

dan aku tamatkan dengan penyataan tidak malu:

"saya anggapkan satu hari nanti termakbullah impian saya. pak samad, sasterawan negara. satu hari nanti, saya pulak, sasterawati --ada ke perkataan tu --ah, sasterawan ajelah --saya nak jadi orang yang dipandang seninya juga"

:)

aku harap kalau pun mati,
tetap sampai bila2 dikenang juga.

itu adalah hari yang paling gelabah dalam dunia.
cilake.

Tuesday, April 28, 2009

cebis2 yang aku tak mau lupa.

situasi 1)
soundcheck.

penganjur: fynn siapa?
fynn: saya.

penganjur: ok. mic tak mahu stand ye?
fynn: tak.

penganjur: ok. jamal nak mic? (menoleh pada tri).
fynn: jamal bapak saya. dia bukan.

penganjur: ok.
fynn: ok.



situasi 2)
panggilan naik pentas.

emcee: kita jemput band pertama yang bernama "fynn jamal"!!
fynn: bukan. bukan band.

emcee: oh. sori. sebuah persembahan yang bertajuk "fynn jamal"!!
fynn: erkk...



situasi 3)
pengenalan pentas ketika kami setting instrumen.

emcee: band fynn jamal terdiri daripada empat orang, dua lelaki dan dua perempuan. mereka baru sahaja berkecimpung dalam scene indie, maka marilah kita sama2 menyokong mereka. ok! tepuk tangan!!

fynn: bukan band...
wani: haaaa?
syafiq: main hentam je budak2 ni.
tri: hahahaha. persembahan bertajuk fynn jamal. hahaha.



situasi 4)
ketika baru duduk

fynn: salam alai kum.
budak2: yuna!!!! yuna!!!

fynn: bukan yuna. dia kurus. saya gemuk.



situasi 5)
ketika sedang membetulkan informasi emcee

fynn:
kami sebenarnya bukan band. kami adalah empat entiti yang berbeza. wani sebenarnya adalah orang besar di KL, bikin event segala. syafiq main cello untuk performasi dia. tri, suami saya juga ada band sendiri. fynn jamal itu nama saya. kami --

budak yang kelihatan baru tingkatan 3 atau empat berpakaian begitu indie tapi tidak berapa menjadi:
banyak cakap la!!

syafiq:
oi. rilek la kau.

wani, terus ke microphone, gaya ala2 cikgu garang, memandang tepat pada anak itu:
budi bahasa sikit eh.

budak yang kelihatan baru tingkatan 3 atau empat berpakaian begitu indie tapi tidak berapa menjadi itu akhirnya kena tepuk di kepala oleh beberapa budak lain, tidak ketinggalan disuruh diam oleh manusia lain.

kan dah kena.



situasi 6)
selesai persembahan.

semua: *terdiam*
fynn: dah habis. bye.

semua: one more. one more. lagi la.
fynn: mintak yuna. hehe.



kesimpulan:

1) walaupun tidak ramai mana, kami berempat tak peduli sikit pun. tapi kami puas. sebab beberapa yang ada, beri telinga, mata dan hati untuk kami.

2) aku kena beli tudung lain la. kesian yuna disalahpandang gemok nanti.
hahahahahaha.

PS: tolong jgn marah penganjur. tidak semua patut kenal saya. biasalah. saya bukan siti nurhaliza. emcee yang tidak buat homework pun, tidak boleh dimarah. dia bukan penganjurnya. kami berempat dapat merasa kimia kami, itu sudah melampu cukup. :)

tapi kelakar, kan?
hihihi

pak samad.

secara pendeknya,
ketika pak samad memberi amanat pada pejuang muda dalam konteks memperjagat bahasa melayu, di tengah2 ucap bahasanya yang terlalu lazat dari kosmik itu, dia sebut:

"seperti yang dilafazkan anak perempuan itu:
jangan gentar halilintar."

aku toleh wani.
wani toleh aku.
aku bilang sama syafiq.
syafiq terus meremang bulu.

puisi aku yang tadinya, yang aku nyanyikan atas pentas bersama wani yang bersayup suara dan memetik gitar, sekali sama syafiq yang menghayun bulu ikan paus untuk membunyikan cello.

buka langkah, jalan megah,
jangan gentar halilintar.
buka langkah, jalan megah,
jangan takut awan ribut.

bila seseorang yang terlalu kau pandang tinggi menyedari wujudnya engkau; apa yang boleh kau buat, selain seperti aku, terus hilang imbang dari cangkungan dan terjatuh ke bawah tanpa rasa malu.

tongong, kan?

tapi tak setongong aku dan wani ketika di hujung majlis di depan pak samad; yang hanya mampu untuk cuma senyum. dan menyengih tanpa langsung memberi inisiatif apa2 untuk berbual. terkial2 dan tergaru2. ambil gambar, senyum tampal dan berlalu.

itu pun NASIB BAIK tini bawa kamera. aku dan wani asalnya hendak jumpa dan ucap apa2. ternyata, yang kami mampu, hanya tunjuk susunan gigi. sakai, agaknya kami berdua.

pak samad pun, cakap la apa2.
kami malu, pak.

apa da.

inilah detik ketongongan kami.
adui...

Monday, April 27, 2009

nanti aku khabarkan yang sekarang







susah jadi aku.

waima aku ini begitu mesra alam dan periuh masyarakat, aku ini kalut bila hendak cerita tentang diri sendiri. biasanya aku akan biarkan dahulu dan ambil masa. biasanya sampai orang sudah tidak mahu tahu. biasanya aku simpan seorang2 sahaja.

maka sebenarnya, perkataan 'update' yang biasa digunapakai untuk blogawati seperti aku nyatanya tidak tepat.

benar, aku suka berhikayat ttg aku hampir setiap hari di sini. tapi yang jujurnya, apa yang aku kisahkan selalunya cuma di permukaan. hal2 mudah dan am. mana2 plot diri aku yang agak mencelaru dan mendasar ke lubuk, rutinnya aku bualkan dalam rahsia.

bermakna kalau aku sedang bercerita tentang itik berenang, besar kemungkinan aku sedang memaki pak atan di hujung kedai.
haha.

kalau dengan kawan rapat macam fatin dan ira pun aku bijak cover line, apa lagi dalam blog yang memang tidak membisakan orang lihat riak mata aku.
:)

alah. aku tak rasa cuma aku berbuat begitu.
pasti ada juga di antara kita yang punya masalah yang sama.
mengaku sajalah.
kan kan kan?
siap ada yang bikin akaun blog atas nama pena. tak mahu dikenal orang.

*senyum nakal*
oh, been there, done that.
hehe.

tapi bagi kamu2 yang tidak, baguslah.
kamu lebih mudah dari kami2 yang komplikasi ini.
tahniah.

*tepuk bahu kamu*

apa pun, atas alasan di ataslah aku hendak minta maaf kerana tidak reti untuk bercerita dengan teliti apa yang telah terjadi pada diri aku lewat beberapa hari ini.

ish.
macammana hendak cakap ya.

sabtu dan ahad lepas adalah hujung minggu yang terpaling magnifisi.
terlalu indah, sampaikan di pulangnya kami dari ipoh malam sabtu itu, ketika wani dan tri sudah bergelimpang tidur, aku ujar pada syafiq yang sedang melayan soldier of fortune nyanyian deep purple secara loop:

aku tak nak tidur. aku takut hari ini habis.

*diam*

pernah tidak kalian rasa begitu penuh, tapi tidak mampu hendak meluah apa2?
yang termampu cuma senyum dan berseringai sendiri, mengharapkan ada yang mengerti tanpa perlu engkau cerita padanya?

beberapa hari lalu ini, itu yang aku rasa.

begitu banyak muzik,
begitu banyak karya,
begitu banyak perasaan sama,
begitu banyak adorasi segala.

aku takut aku tidak mampu menceritakan apa yang aku rasa sesempurna realiti apa yang aku rasakan. bahasa aku belum cukup untuk aku lukiskan panorama sebenar hidup aku akhir2 ini.

nak cerita,
tapi nanti2lah.

macam baru bangun dari mimpi yang teramat membahagia,
bibir kita katup, telinga kita tutup,
cukuplah sekadar memegang remang perasaan prasedar itu.
sudah cukup.
sudah cukup.

kimia.

(kreditfoto: alan)

Saturday, April 25, 2009

muzik tour

malam ini akan jadi panjang.
wani ardy dan syafiq datang. aku dan tri sudah macam orang sakai.
memang ada rencana untuk tidur, tapi sudah jam 4 pagi, tipis sangat kebarangkaliannya;
apa barang tidur, weh.

ye, kami menggelabah sebab kami sangat jatuh cinta dengan diri sendiri.
ye, kami menggelabah sebab kami rasa lantak lah orang tak peduli.
ye, kami menggelabah sebab kami sudah lama cari muzik yang memuas hati.
ye, kami menggelabah sebab kami orang kosong yang menembung jiwa kami.

hujung minggu ini akan jadi seperti tour.
aku, tri, syafiq dan wani.

subuh esok, selepas beli barang di pasar (yang mana wani teruja untuk ikutserta), kami berempat akan meluncur ke ipoh, untuk performasi di jam 1230 tengahari. selesai, kami akan patah pulang ke hartamas untuk sesi poetry slam.

ahadnya di waktu pagi, selepas kesibukan pasar, kami akan bersantai2 dan berehat2. manakala malamnya kami akan ke petaling jaya, untuk berkongsi pentas sama pak samad.

ya.
a samad said.

oh apalah kebaikan yang aku sudah buat dua tiga hari ini, yang tuhan balaskan rasa orgasmik ini.
tuhan, terima kasih.

akulah yang terpaling terjulang, meski pun tidak ada upaya aku memetik instrumen, aku diberi tuhan sang tri dan sang wani untuk menggoncang damai gitar, bersama sang syafiq untuk meremang cellonya.

wani, terima kasih kerana sanggup merendah darjat bermain sama saya.
syafiq, terima kasih kerana bakat kau, yang sentiasa untuk aku kau menyempurna.
tri, terima kasih kerana semua ini kamu yang bawa.

ini hujung minggu paling tidak mungkin aku lupakan.
tidak mungkin.

Thursday, April 23, 2009

8.30 pagi ke 5 petang.

mari kenali jenis manusia2 pejabat.

1) cik orientasi

insan begini adalah samada benar2 baik hati atau kepocit. setiap pekerja baru seolah2 tanggungjawabnya untuk memberi pengenalan tentang setiap perkara. mereka adalah manusia pertama yang akan ringan mulut dan menegur anda.

dalam kurang dari 5 minit, semua diajar. cara guna mesin fotokopi, cara betulkan ketinggian kerusi, cara cuci pinggan di pantry. tidak ketinggalan, seluruh umat di dalam dan luar pejabat, dari jawatan paling kecil sehingga paling besar akan kamu kenal, semata2 dari elaborasi terperincinya.

"yang hujung belakang itu kak pah, yang itu cik pora, yang sinu itu mat kodeng"

perbualan satu hala (dan sekali-sekala kamu sekadar "iye. iye." atau "ooo..." atau "ye ke...") itu tidak tamat dengan mudah. cik orientasi biasanya akan terus menyambung cerita tentang suami kak pah, rahsia katil cik pora dan perempuan simpanan mat kodeng, bagaimana tidak mahu tahu pun kamu.

mereka ini juga tergolong dalam perencana tidak rasmi. apalagi kalau disedari ada satu dua persamaan kamu berdua.

"awak tinggal nilai juga? wah!! boleh kita ke alamanda sama2!!"
"suka filem? saya ada banyak di rumah. nanti datang rumah saya!!!"

tahu2 kamu sudah terjanji untuk terus jadi kawan bersama setiap waktu.
tapi kamu tetap syukur. ada juga yang hendak menegur kamu.


2) cik apa-pandang2.

sila jangan sekali2 membuat sentuhan mata dengan insan ini. merbahaya. walaupun kamu tanpa sengaja bertembung mata sama dia, dan lemparkan senyuman, dia akan cuma senyum pahit dan sepantas kilat menunduk seperti tidak mahu ada kena-mengena sama kamu.

orang begini sangat mengerikan kerana dia bijak mengolah plot kisah. kebiasaannya mereka ini paranoid anda sedang merenung bajunya yang tidak cantik, atau solekannya yang tebal, atau sayur di celah gigi, atau bau badan mereka yang macam sial.

walhal kamu tidak langsung perasan apa2. sebagai ulangan: dia cuma paranoia. risau tahap dewa.pada lumrahnya, cik apa-pandang2 gemar privasi. dia datang pejabat, duduk di kubiknya, siapkan kerja, dan pulang.

amaran: jangan dirodok lebah di sarang.


3) cik apa-pinjam2.

kamu baru. kamu tidak lagi diberi alat tulis. bos besar minta kamu uruskan dokumen A dalam tempoh sepuluh minit. kamu serabut. kamu perlu tunjuk kebagusan diri dalam impresi pertama yang hendak kamu pamerkan. kebetulan, cik apa-pinjam2 itu tempatnya di sisi kamu.

kita gunakan satu barisan soalan sebagai kepala rujukan:
"boleh pinjam liquid paper?"

jawapan satu:
"errr........"
tempoh berkira2nya membuatkan anda tidak selesa untuk mengharapkan apa yang hendak kamu pinjam pada awalnya.

jawapan dua:
"nah."
pendek. tapi dengan muka yang sepayau tahi. cukup untuk buat kamu rasa hendak ke 7eleven 10 minit perjalanan; lebih rela beli sendiri.

jawapan tiga:
"ni... tapi jangan tekan banyak2. tadi saya pakai macam nak habis dah. tapi pakailah. picit perlahan2 sikit. sebab itu hadiah boifren saya"
kamu rasa macam haram. rasa macam nak beri dia duit, untuk ganti.

jawapan empat:
"dah rosak"
padahal tadi dia baru pakai. macamlah kamu buta makna tersirat dia beri.

boleh blah la.


4) cik koperasi-belanjawan-ketat

orang begini sangat terperinci dalam akaun produknya. perlu difahami kerana dia sangat mementingkan kualiti, sanggup berbelanja mahal meskipun dia orang biasa2. bukan kerana gilakan jenama, tapi dia sememangnya orang berjimat berperut ikat untuk memiliki apa yang dimahunya.

sangat selalu dilihat, cik-koperasi-belanjawan-ketat mempunyai cawan cantik, pen istimewa, alatulis khas dan selipar pejabat mirip hotel. mereka juga punya citarasa unik, teh kudup ros atau shortbread mark & spencer atau nestum; menjadikan orang kiri kanan yang tidak reti beli sendiri itu geram.

maka minta kerjasama untuk tidak paw / rembat.
minta dikasihankan.

kalau kamu berdegil, tadahlah telinga untuk mendengar:

"siapa nampak orang yang pakai kole aku? dah pecah!"
"ada orang pakai pen aku tak tutup balik. habis dah dakwat"
"siapa habiskan nestum aku?!"

biasanya akan diselitkan:
"kalau nak, cakap la weh!!"

yang mana kamu jawab dalam hati:
"kalau cakap, kau takkan bagi"


5) cik sentiasa-dirundung-malang

dia tidak akan pedulikan kamu. dia sentiasa berdiam. dia akan selalu berwajah sayu. dia borong semua tisu.

insan begini, di dalam pejabat, akan seboleh2nya cuba untuk tidak melayan perbualan riuh, kerana terlalu sebak sama kesedihan sendiri a) tidak punya boifren, b) ada boifren tapi tidak macam boifren orang lain, c) ralat tidak semampu kawan2 lain yang sibuk bercerita hal beli-belah, d) apa sahaja yang mampu buat dia rasa rendah.

dia juga sangat bijak membuat orang lain rasa serba-salah di setiap terbuka mulutnya.

"saya betul hendak pergi percutian pejabat kali ini, tapi... saya ini tiak mampu... hendak beli kasut pun sampai ikat perut dua minggu..."
"sori la. ai bukan sedih apa... tapi hasben ai tak pernah cakap ailebyuh sebelum ai pergi kerja... macam hasben yu... ai ada perasaan juga, yu tau..."

kebiasaannya, mereka ini merimaskan kerana orang susah hendak melayannya. istilah terkenal adalah "party pooper" atau manusia yang bawa tahi ke majlis sukaria. kalau nak cerita sedih, cari timing. masa singgang di pejabat biasanya orang hendak cerita2 ringan. untuk menenangkan serabut tugas. cik sentiasa-dirundung-malang selalunya tidak memahami yang orang lain juga ada sejuta masalah dalam kepala, malas hendak tunjuk saja.

sila jauhkan dari soalan "awak okay?" padanya. nescaya kamu akan diangkat menjadi kawan karib dan sumber rujukan apa sahaja. setiap update akan dikhabarkan, setiap inci kisah akan dimaklumkan.

tidak perlu disoalkan, kerana dia, dateline kamu akan terlihat begitu sayup2 dan tidak sampai2.


6) cik main-internet-sampai-bengkok

kamu sendiri tidak tahu apa yang difikirkan dalam kepalanya setiap pagi sebelum masuk kerja. apakah sekadar bangkit, masuk pejabat dan melayari facebook / blogspot / yahoo games semata sebelum pulang? atau dia benar2 sudah siapkan kerja di rumah, maka di pejabat sudah lenyap semua tugasan yang berbilang2.

tapi insan ini seperti begitu aman dan tenteram ketika menggelongsorkan tetikus dengan tangan kanannya. siap tanya: "ada facebook ke? meh nak add!!" dengan girang, walhal bagi kamu facebook itu sudah tahap basi. lagi seronok layan sudoku di naskhah star yang kamu beli.

sedikit sebanyak, kamu mengharapkan bos akan muncul secara tidak semena2 di belakangnya dan memberi amaran kecil. kamu terlalu amat ingin tersenyum untuk detik itu, kerana kamu rasa tidak diadilkan. kamu kerja bagai kerbau, dia santai macam hamlau. kamu bukan dengki, cuma sedikit panas dalam hati.

malangnya, bila ia terjadi, cik-main-internet-sampai-bengkok tetap kool dan berperawakan seperti tidak ada apa2.

jangan terus melenting. jangan terus membuat tuduhan dia jual badan pada bos.
mungkin pejabat itu bapak dia punya.


7) cik aku-kesayangan-boss

tidak perlu bualkan apa2 di sini. kecuali mereka sangat bertuah dan beruntung kerana terpilih dalam saringan "my boss' new bff" seperti paris hilton mempunyai pet dog dalam MTV setiap 11 malam.

tidak ada makna kalau anda bising di belakang cik aku-kesayangan-boss, menggelarnya sundal atau murahan, kerana mereka tetap dan sentiasa akan jadi kesayangan boss.

elakkan:
"memang la kesayangan, kaki jilat bontot boss"
"macam anjing perangainya. terjelir2"
"eleh. kesayangan sebab cantik. kaki bodek"

terimalah. kamu tidak cantik.
kalau kamu dapat peluang, kamu pun nak jadi anjing kesayangan tuan.
kan?

pesanan: jangan jadi bodoh dan jadikan dia musuh. buat biasa. jangan masuk campur sama yang buka suara. nanti dengan kamu terlibat sama.


8) cik aku-tanak-amik-pot

mereka ini mudah. mereka datang pejabat dalam pakej. diri mereka sendiri dengan teknologi musik.

syurga mereka adalah di pc sendiri, dengan barisan mp3 sendiri, sekali sama headphone / earphone. mereka siapkan kerja dengan tekun sambil bernyanyi dengan suara falsetto di kubik sendiri. pilihan lagu adalah variasi, tapi sangat mencanang peribadi: koleksi rock kapak, lagu2 indie, band retro atau pop inggeris.

mereka cuma bangkit dari kerusi untuk membancuh air di pantri, itu pun dengan pemain mp3 yang ada mobiliti, supaya tidak ada interaksi sama hidupan berintelek lain.

meski pun begitu, mereka murah senyuman.
ye lah, mereka tidak kenal / tahu apa2.
mereka sangat senang cerita.


9) cik dah-kahwin-maka-tak-perlu-ada-malu

yang keluar dari mulut manusia ini adalah kisah persetubuhannya sama suami, jenaka berahi yang dibaca dari internet, pertanyaan kenapa buah dadanya seperti besar sebelah dan provokasi yang kerap berkenaan kenapa kamu tidak ada boifren.

kamu yang geli-geleman sama ceritanya akan diselar "alah.. sekarang malulah. nanti dah kawen, dah rasa punai, menyorong2". kamu rasa hangin. kamu rasa nak menjawab, tapi kamu tidak ada ingin.

kamu tahu, kamu bukanlah sopan sangat pun dengan kawan2 . biasa saja bual2 tentang kemaluan. tapi kamu ada akal. itu pejabat. dan orang pejabat bukan kawan, tapi rakan sejawat.


10) cik aku-lebih-bagus-dari-kau

terpampang di dahi mereka.

mudah untuk dikenalpasti. selain dari barang2 cantik dan berjenama, hidung dan dagu mereka ada sedikit tertanjak ke atas. mungkin penyakit, mungkin tidak disengajakan. namun selalunya sindrom ini sejajar dengan kemestian untuk membikin anda rasa seperti najis.

kamu juga tidak mungkin akan menemuinya makan tengahari di tempat sama dengan semua orang. mereka lebih selesa memandu jauh sedikit untuk makan di tempat lain, seolah lebih ekslusif.

eleh, makan mamak juga.
hmmmph.
gaya lebey.


11) cik ada-kerja-tapi-ada-masa-untuk-blog

itu aku.
hahahahahahaha.


ps: ini kompilasi manusia2 pejabat yang pernah aku jumpa. tidak ada spesifikasi di mana2. dan tidak perlu tepat. saja berbual serkap jarang. dah, gi buat kerja.

Monday, April 20, 2009

cinta dan sampah

sudah hujung april 2009.
aku toleh sedikit ke belakang. teleng dan beberapa darjah senget ke tahun lalu,
menggenapkan setahun.

hinanya aku.

ciptaan yang asalnya dimuliakan tuhan, hatta melebihi kasta malaikat; namun aku jijikkan dengan keduniaan yang terlalu sekelimpas untuk dipedulikan.

hinanya aku kerana menghina diri sendiri.

aku tak mungkin mampu untuk lupa siapa aku tahun lalu. keding, rokok, gembeng, rajuk, ronyok, longlai, peruk, cibai. dan yang tololnya, aku pangkahkah orang ini itu begini yang perlu pegang tanggungjawab menjadikan aku hancur bagai.

melankoli tanpa henti sebenarnya aku cari. perkara yang boleh tamat dalam seminit, aku lanjutkan demi membiarkan hati aku laparkan sesuatu. satu fakta: masterpieces come from agony.

hanya keranapan mampu melahirkan keajaiban.
hanya kesengsaraan bisa mengeluarkan keindahan.

tidak ada orang peduli kalau dr. fazley yang kaya raya itu boleh sambung phd nya di german. dia anak dato'. sowat. ai don giverdem. ramai gila orang yang terpaksa cari kerja bodoh2 untuk tampung masters. dengan hendak tanggung anak baru lahir lagi. sewa rumah pula.

lain cerita kalau dia anak nelayan.

ranap boleh jual.
sengsara harganya mahal.

sebab itu bila datang academy awards, filem2 hebat tidak ada makna. bikinlah dengan efek paling canggih, siap terkeluar dari skrin dan melebihi intellektual hidupan angkasaraya, tidak akan mampu menandingi kisah2 autobiografi manusia2 biasa yang berakhir dengan kemenangan yang pun biasa2, sebenarnya.

orang miskin dapat kerja.
orang merempat dapat rumah.
orang tidak mahu hidup dapat makna bernafas.
orang dihina2 dapat bangkit megah.

kita, kalau difilemkan, aku rasa ada moral yang menggetar manusia juga. semua orang pernah merasa jatuh dan bangun kembali. bezanya, kita semua bukan filem 2 jam setengah. selepas bangkit, kita ada lagi sejelapang luas untuk diteruskan.

lalu kita ada lagi tempoh untuk jatuh semula, untuk diusahakan untuk bangun sekali.
proses berulang berkali2.

sebagai contoh, perkahwinan aku dan tri sepatutnya sudah jadi penutup filem yang sempurna, berlatarbelakangkan nuzilen sebagai rumah baru kami. tapi tidak. untuk satu filem baru, tuhan lukiskan plot baru.

macam spaQ.
dramatik.

tapi apa yang aku toleh itu masih bikin aku senyum.
aku yang dulu itu,
cuma satu fasa yang aku pernah lalu.

aku malas hendak berpanjang mencerita sesuatu yang akan seelastik itu.
terlalu panjang.
terlalu terlalu panjang.

aku hanya mahu mengingat kembali puisi "cinta disampahkan", kerana pada 3 venus nanti, aku minta rakan tongkat untuk memain semula denting itu untuk aku.

untuk pertama kali, aku akan ulang performasi.
kerana secara jujur, aku rasa itu masterpiece aku.

aku yang rasa.
kalau orang lain tidak, aku hendak buat macammana.
haha.

Friday, April 17, 2009

jiwa ada di sini. (sila acu mana2 berkenaan)

entri yang lepas terlalu abstrak dan subjektif, begitu terbuka untuk bahasan dan debat verbal lasak meligan. benar, kita sudah moden dan melancang ke depan, tapi perlu kita percaya, di setengah2 masa, fikiran kita patut diizinkan menjadi sedikit pessimistik; bukan untuk apa2, tapi demi membongkar seni sudut2 perspektif pelbagai.

oh maaf. perenggan pertama agak melisar dengan selirat bahasa.
aku persenang sedikit.

entri yang lepas terlalu terbuka dan longgar. terlalu ramai memberi pucuk fikirnya, terlalu ingin menjawab kelainan, sampai terlalu ke dasar teleng kepala mencari sudut ceritanya.

ada yang agak ekstrim, mengambil definasi literal setiap bintil. ada yang terangkat ke langit membicara tentang atom angkasa.

*senyum*
aku rasa sangat suka.

sejujurnya, tidak ada jawapan -di mana jiwa itu; kerana sesungguhnya perkataan 'jiwa' itu sendiri adalah setranslusi konsep ruh yang samar2.

selari dengan itu, sesuatu yang tidak berapa tinggi kontras illustrasinya pasti akan mengganggu keupayaan untuk merasa yakin.
sebagai contoh; mana ada siapa2 yang boleh tunjuk pada aku di mana rumah angin, benar tidak?

dan aku tambah sekali di sini, soalan tersebut itu tidak ada tujuan. tidak aku acukan soalan itu pada golongan mana2, bertudung berketayap. tidak juga aku ajukan pada teman handai sini sana, berterbangan bermerayap.

entri yang lepas aku coret dalam kurang dari 2 minit, ketika berada di rumah azim di wangsa melawati. secara tepatnya, jam 3 pagi itu, tri, azim dan bak tiba2 merasa hendak mengalun bunyi. dan seperti biasa, inspirasi datang tanpa semena2, dari nilai, di waktu itu juga, aku dan tri meluncur ke sana.

sejujurnya, aku tanyakan soalan itu pada aku.
ya.
aku.

yang dari dahulu menulis tentang jiwa dan rasa, jiwa dan cinta, jiwa dan nafas di dada. tulisan aku itu adalah imageri aku tentang perbuatan melanjangkan setiap apa yang ada ke lubuk paling dasar dalam anggota, demi mencari suatu yang sebenarnya ada sekadar pada nama.

tapi memperlekeh jiwa semata kerana dia tidak berjasad; tidak adil.

kita bukan hidup semata pada visual. darjah kesakitan berbeza2 antara kita. kasta ketakutan tidak sama antara kau dan dia. carta keberahian lain2 antara semua. taraf kemarahan mempelbagai antara manusia.

ada sesiapa di sini yang boleh menunjukkan apa itu sakit, takut, berahi dan marah? yang kita bisa adalah menerangkan situasi untuk menzahirkan keberadaan rangsangan2 seperti itu.

kan?

ada org kita panggil cengeng kerana suka menangis.
ada yang kita gelar hati kering kerana tidak.
padahal siapa yang betul2 tahu yang mana benar2 rasa hancur?

semua itu subjektif.

banyak jawapan yang diberi mencuit hati aku. ada yang membuat aku terpaku di belakang stereng ketika memandu, ada yang aku bangkitkan untuk dibualkan sama suami aku.

tapi aku paling suka sama jawapan joegrimjow:

pandang cermin
atau
bukak webcam

acu jari
tunjuk kat diri,

itulah jiwa

aku tidak kisah kalau kalian tidak setuju sama dia, tapi aku benar2 terkesima. aku nampakkan tiga perkara:

1) cermin / kamera:
dari bucu2 pandangan atau perspektif.

2) jari:
yang aku guna adalah telunjuk. dan kita gunakan jari ini bila kita rasa benar2 dominan dan serba tahu.

3) refleksi yang terbias dari cermin / kamera:
apa yang terserlah di mata orang akan kita. siapa kita di mata mereka.

memberi satu konklusi:
kita bisa belah koyak tubuh kita untuk menemukan apa yang kita labelkan sebagai jiwa. tapi alangkah bodohnya, kerana sudah berapa lama ia memang sudah ada di depan mata.

bagaimana jiwa kita, begitulah yang terpandangkan.
bagaimana aku nampakkan seorang Daud tidak mungkin setiapnya sama dengan apa yang kau perhatikan.

tidak percaya? minta ibu, bapa, abang, adik, kakak, kawan, rakan kerja terangkan tentang kamu. kau akan dapatkan yang ini cuma lihat nakal kamu, yang itu cuma lihat wang kamu, yang anu cuma perasan wajah kamu, yang sinun cuma perasan bijaksana kamu.

tapi jangan dipandang enteng kemampuan sesetengah manusia yang mampu hidup dengan menyelubung jiwanya dengan bohong2 dan pura2.

ah. apa pun. aku sangat puas hati dengan apa yang kalian kongsikan. tidak ada jawapan salah atau betul. kalau ada yang rasa jiwanya pada tuhan, atau masih di rumah kekasih dipagar embun, atau seilusi bayu, atau apa saja pun, aku tetap akan tepuk tangan dan senyum. aku hendak ucap tahniah, kerana sekurang2nya kamu2 tahu kamu punya jiwa.

dan pada sesiapa yang masih mencari di mana jiwa kamu, baca semula entri itu.
jangan penat untuk cari.

dan kalau tidak jumpa pun, tak perlu rasa bolong.
mungkin kau orang teknikal.
itu saja.

:)

Thursday, April 16, 2009

satu soalan rawak.

buka tudung atau ketayap itu sekarang, dan bogelkan sangkar otak. tanggalkan baju yang menutup dada kamu, sama ada yang menyelaput buah dada itu atau bidang berbulu kamu, lalu serlahkan luas kulit itu yang berkerak.

ambil pisau, mungkin bilah runcing, tekankan sedikit sehingga tertebuk apa yang merangka tubuh kamu tanpa agak2. pada jari2 tulang yang memerisai bungkusan2 berlendir yang menjadi enjin untuk melaksana engkau seorang engkau itu, ayunkan kapak.

aku mau tanya--
kerana engkau terlalu sibuk dari tadi mencari2;

di mana yang kau kata jiwa itu.

Tuesday, April 14, 2009

"i love you like in the song", --i am sam.



klik untuk maklumat lebih jelas.




aku perlu hidup.
dan tidak tewas.

kerana aku perempuan.
sedikit bonggol jalan takkan mematah jalan aku.

roksta sampai bengkok.
kan?
tamo nanges lagi aa.

*kenyit*

ps to tri, when you read this one day:
"i love you like in the song" back.
i sure do.

Monday, April 13, 2009

hendak

pagi tadi aku bangun dengan mata bengkak; berselaput dengan air mata kering yang pada akhirnya mengeras menjadi kuping seperti tahi mata yang hadir ketika sakit mata di asrama pada usia aku di tingkatan dua dan tiga, waktu aku sengaja ambil lelehan air mata ira yang sudah terjangkit, demi untuk diberi pelepasan pulang dari asrama yang semacam neraka.

malam tadi aku tidur dengan sebal dan kecil hati.
malam tadi aku masuk tidur buat kali pertama mengeras menghadap dinding.
malam tadi aku paksakan tidur tanpa mengizinkan bibir mengucup suami.
malam tadi aku biarkan tidur dicela malaikat kerana bersongsang baring.

pagi terlalu awal untuk aku dan dia.

aku tahu, bukan malam aku sahaja yang pendek dan tersangkut2.
aku tahu, kerana aku sebenarnya tidak pernah tidur, dan mampu mengecam masa2 dia mundar mandir ke sini sana, ke tandas, ke dapur, ke ruang tamu, ke mana2.

rumah ini kecil untuk berahsia.

aku zahirkan bangun pagi ini dengan melangkah terus ke ruang puisitepijalan, dengan niat hendak menulis setiap sebal yang aku rasakan, secara terperinci ke setiap bintil, tentang ralat bersuamikan hazzrilfitri bin hadzir.

dia benar2 meralatkan jiwa seorang aku.

aku hendak tuliskan betapa dia tidak mengerti hati halus aku, yang dia persis seperti semua lelaki yang pernah bernafas dalam plot hidup aku, yang sememangnya tidak tahu apa dia satu2nya cara untuk memenangi jiwa aku; yang terlalu mudah sebenarnya untuk menjelir seperti anjing manja melihat bola tuannya.

aku hendak adukan betapa dia meronyokkan hati aku,
yang selama ini sudah terlalu penat memujipuja dia itu.

aku hendak aku dibacakan dengan teliti oleh dia, meski aku tahu sudah terlalu lama tidak dia buka pojok luahan ini
dan mengetahui apa yang terkini dalam hati.

aku hendak dia tahu,
di waktu ini, aku memerlukannya lebih dari yang dia mampu.

*diam*

semalam, selepas beberapa hari terlalu siksa menanggung azab yang melonglaikan, tuan doktor cina itu mengesahkan. ada hidupan dalam rahim aku. hidupan yang bukan diharapkan, hidupan yang tidak dihendakkan.

sebesar separuh penumbuk, setebal separuh jantung.

*senyum sempit*

padanlah semakin lama, setiap bulan semakin bertambah pelik sakit yang aku tanggung. bersamping muntah hijau dan henyakan dari dalam tubuh, yang memaksa aku melolong dan menangis seperti orang tidak pernah dididik dengan perkataan sabar.

padanlah tidak mungkin mampu menjadi bunda.

dan sejak pagi semalam yang dikhabarkan pada telinga ini, aku cuma berbaring, mengeras dan menangis.

menangis.
tri bukan manusia pertama yang aku yakin benci sama airmata aku.

abah akan bantai aku tanpa henti selagi ada air di mata ini.
mahu ajar aku untuk jadi kuat, jeritnya dalam setiap libas di belakang dan kaki.
ya. berjaya.
berjaya mendiamkan aku buat sementara.

yang tidak dia tahu, hasilnya pada hidup aku adalah aku menjadi gadis yang paling kuat dalam dunia, dengan airmata yang dipaksa ku kunyah dan telan dalam dada. yang di suatu2 masa, meluap2 keluar bagai air mata panas gunung berapi yang terlalu lama tersimpan dikatup dari memfizikal dirinya.

aku, adalah dua ekstrim.
keterlaluan gagah.
keterlaluan lemah.

*diam*

dan hanya lelaki2 dan perempuan2 yang aku pernah beri hati ini, secara sengaja atau tidak, secara diam2 atau tidak, secara paksa atau tidak, akan memperlihat warna sebenar aku.

aku bukan pelangi yang kalian langitkan.
aku ini kelabu samar.
dan kekuatan yang aku unjurkan pada umum adalah hati ronyok yang aku seterikakan setiap hari agar tersimpan kedutnya.

haih...
tapi aku perlu kasihan sama suami aku. dia sudah melihat bias warna asli aku.
aku terlalu memberi setiap milimeter jiwa raga.
ah. binasa.

*diam lagi*

aku hendak luahkan yang aku punya suami yang sangat kejam kerana semalam, ketika aku mengesak padanya, yang aku ini hanya akan menjadi seperti emak yang menyusahkan abah ketika sakitnya, dia marah2 dan membengis.

aku hendak ceritakan yang sewaktu aku mahu dia tahu aku hendak menjadi isteri yang menyenangkan semata dan tidak sebaliknya, yang aku sudah berikrar untuk sentiasa membahagiakan dan tidak menyukarkan, dia terus berdiam namun mengguris.

aku hendak marah, benci, ralat, kecil hati, membuak, geli, jijik: kerana imaginasi aku di getir2 begini, seorang lelaki bernama suami itu akan merangkul aku dan meluahkan bicara langit sambil mengurut2 ubun2 dan mengucup tanpa henti, seperti dalam wayang dan lagu2 bidadari.

aku hendak macam2, yang penting menyampai rasa aku yang penuh dengan rasa defensif di sini.
sehinggalah pagi tadi.





lumrah aku sebelum membuka sudut sendiri, akan aku dapatkan nasihat2 kecil dari pojok kawan2 dan manusia2 yang aku ikut. tini wakilkan satu frasa yang menjawab soalan2 aku malam tadi (yang aku sebalkan betapa jahatnya suami aku, betapa sampai jiwanya membiarkan aku): "yang tidak sempurna itu adalah yang terindah."

aku tonton untuk pertama kali.
dan aku tonton lagi.
dan lagi.

seperti biasa, airmata gembeng ini mengalir dan tidak mahu berhenti.
seperti biasa, aku sedari betapa penuh dengan kepentingan diri si aku ini.
seperti biasa, aku malu sendiri.

"the little imperfections that makes them perfect"
dia tidak sempurna, persis aku juga.

lalu kenapa perlu aku rujukkan wayang dan lagu2 bidadari bila aku juga, seperti dia, tidak menqurankan aturan plot fiksyen dalam hidup sehari2.

aku hendak tamatkan tulisan ini dengan satu positiviti. aku akan katup komputer riba ini, dan menggelungsur di bawah selimut dia, dan memeluknya dari belakang. aku hendak hidu bau lehernya yang berkepam di antara bantal dan tilam, dan mengucup ampun kerana tidak mahu memahami dia.

dia, seperti abah, adalah lelaki yang tidak mampu berbuat apa2 ketika berhadapan mata ke mata bersama airmata. dan untuk mengeji dia akan bersusah untuk aku sepertimana abah untuk arwah emak dahulu adalah sesuatu yang terlalu kejam.

"siapa saya untuk awak, sayang? masih orang luar yang perlu awak risaukan untuk jaga hatinya? sampai bila baru awak terima yang saya suami awak, dan tidak ada semata2 senang bersama?"

aku hendak setuju pada kata2nya malam tadi.
aku isterinya.
dan susah, adalah milik bersama.

bersama.

Thursday, April 9, 2009

3 venus bukan main2. ini betul2.


wani pesan,
gambar ini sekadar mengusik.

kasi geram.
klik ajalah.

rasanya, kalaulah tidak silap dengar aku ini, wani bilang kali ini majlisnya begitu tertutup. bermakna tidak ramai yang akan dibenar masuk. maka perlu dikhabarkan kalau hendak tiketnya.

tapi sabarlah. tarikh dan tempat masih belum keluar. kalau ditempah pun, atas angin.

sabar...
hehehe

geram, tak?
kekekekeke.


Saturday, April 4, 2009

tentang 3 venus

wani ardy ada idea gila.
bintang jatuh tahun ini dikecilkan fokusnya, khas untuk 3 performer.

3 venus.
bersempena nama planet itu.

wani ardy,
anna raffali,
dan aku.

aku harap aku tidak mencomotkan pentas mereka.

fuh.
seram.

apa pun, wajib aku tekankan betapa aku rasa haru dan pana. sudi sekali aku diangkat sama taraf mereka: komposer musik yang sangat asli dan santai. aku? kaki tibai. haha.

malam ini, mereka akan datang rumah. kami akan sama2 jamming dan rakamkan satu lagu yang mengkolaborasi kami bertiga. nanti aku minta izin mereka untuk bubuhkan di sini. dapat kamu2 dengarkan dan larutkan dalam hati. mana tahu, kalau2 kamu hendak datang, boleh sama2 kita dengungkan.

lagu itu, bagi aku, sangat sesuai untuk para gadis yang gemar hidup untuk memberi puas pada dunia. lagu itu, dicatat coret, demi untuk mengkhabarkan: hey gadis, tenang saja, kita manusia biasa.

aku suka.
harap nanti kalian juga.
:)

syafiq dan tri sedang gila main musik di belakang aku ini. sekali sekala, aku selit2 berbual bahasa alam. dari cerita dinosaur sampai kisah nabi segan minta tuhan untuk sedikitkan lagi bilangan solat.

hahaha.
ini baru betul.
betul2 ke laut berborak kali ini.

subuh esok akan ke sabah.
balik sabah, mula kerja baru.
secara visualnya, sudah sempurna.

kecuali yang paling aku mahukan.
tapi hendak minta apa lagi.
aku patut malu asyik ingin2 itu ini.

tidak apa.
aku harap manusia yang mahu buang anak, tersesat ke depan rumah aku.
aku janji akan jaga dia elok.

*diam*

ah. apa pun, datang nanti bintang jatuh 09.
tarikhnya perlu tanya wani.
aku sendiri tidak pasti.

dan tahniah noe.
selamat diusap suami.
:)

hari ini macam lain la.
entah bagaimana, aku dapat rasa elus angin di pipi aku,
menyambut selamat datang.

it's always great when you hear a hello.
kan?