telah diujikan dalam satu tempoh yang sama:
situasi a)
seorang yang jahat, kalau diletakkan di satu kamar yang penuh dengan sembilan yang baik,
akan sedikit2 menjadi elok;
situasi b)
seorang yang baik, kalau diletakkan di satu kamar yang penuh dengan sembilan yang jahat,
tidak lama, pasti menjadi buruk.
situasi c)
*ini jarang berlaku*
seorang yang jahat itu terus merosak dan seorang yang baik itu terus mensuci. keadaan ini pada kebiasaannya, atas kekebalan hati untuk mengasingkan diri dari berhiruk-pikuk.
tapi berapa orang sahaja dalam dunia boleh hidup tidak berkenal2?
tambah pula diperap di suatu tempat, terperangkap untuk beberapa ketika.
hendak tidak hendak, pasti berkawan juga.
lalu timbul hal ini:
kita jadilah manusia yang paling baik dalam dunia. kalau sudah dikeliling nanah, busuk itu sudah pasti terpalit pada kita.
rasul dulu pernah kata: engkau adalah sahabatmu. dan mereka adalah cermin kamu.
betapa benar.
untuk mengungkit pengalaman sendiri, aku kira, pasti ramai yang sedar, aku kini sifatnya semakin mengunjur ke arah kekeluargaan. sudah terlalu jauh dari kehendak ke the curve setiap hujung minggu, sudah terlalu enteng hendak mengejar setiap filem terbaru.
senyum aku lebih mudah didapatkan dari gelak tri, berbanding dulu yang terpaksa aku beli dengan menghulur hadiah materi kepada sesiapa yang aku hendak lihatkan seringainya.
tenang aku lebih mudah didapatkan dari gurau senda adam dan habib, berbanding dulu yang terpaksa aku sedut udara cemar dari bahanapi yang aku bakarkan di puntungnya.
redha aku lebih mudah didapatkan dari air paip ku alirkan mengikut tertib di anggota badan, berbanding dulu yang terpaksa aku gagahkan gigil tangan kiriku menyiat pergelangan kembar kanannya.
cermin aku buat masa ini,
adalah keluarga.
(yang mungkin kerana itu, perlu aku syukurkan kerana kalau tidak kerana sokong dan kasih mereka, tidak mampu juga aku hendak terus menjadi sesuatu yang bukan dahulu)
eh, aku tidak minta kau buang teman2 yang ada, andai kalaunya mereka itu (bagi engkau) lebih mejerumuskan ke ruang yang lebih nanar dan menggusar. itu bodoh. kerana di hujung hari, setiap baik dan buruk itu adalah dari engkau.
pilihan milik engkau.
celakalah kalau engkau tidak habis2 menunjuk jari menuding2 orang atas bahana perbuatan engkau.
selalu dengar tuduhan begini?:
"kalau saripah tidak nasihat aku begitu, pasti aku masih lagi okay sama mimi"
"dulu awak cakap sama mak lang, biarkan azreen masuk universiti. haa sekarang apa dah jadi. dia dah rosak sebab kenal lelaki tu kat kampus"
"ini semua awak punya pasal. kalau kita ikut high way mesti dah sampai"
benci, kan?
dan lebih benci kalau ia bermula dari soalan sang penuduh. yang kalau tidak ditanya, kita pun tidak akan keluarkan pendapat. yang rupa2nya di kemudian hari, memakan kita juga. atau secarah istilahnya dalam bahasa inggeris -- backfired.
contoh (merujuk pada natijah di atas):
"kau rasa mimi itu suka tidak, sama aku?"
"bagus ke universiti awam tu ngah?"
"ikut mana, ni sayang?"
betul, kan?
*sedikit2, ini ada kaitnya sama entri ladynoe hari ini, mengenai konsep tikam-belakang. kerana sejujurnya, kalau tidak ada yang menjolok, takkan ada lebahnya.*
ya. aku sedang mengalamatkan penyataan di atas kepada wartawan hiburan malaysia juga. terutama melodi dan sensasi (yang sudah pun diharamkan). bagus. benda2 sedemikian bikin nama wartawan yang betul2 jujur jadi sompek.
haih.
kita takkan boleh ubah manusia. dan manusia pun bukan suka sangat perubahan. perkataan 'ubah' itu sendiri terlalu besar. kita bukan cecair kimia yang bertindakbalas secara pesat. kita manusia.
secara fitrahnya, siapa kita hari ini, memang dicipta tuhan mengikut aturan perubahan, menjalani proses2 dan melalui pelbagai transisi. dalam bahasa yang lebih mudah, seorang hamba allah yang hari ini, bukan seperti dia yang sepuluh tahun lalu. dan mendemonstrasikan taakulan mantik tentang bagaimana masa depannya adalah sesuatu yang sebenarnya tidak akan tepat.
changes will happen eventually.
kita tak akan mampu mengubah manusia,
tapi perubahan dalam manusia itu sesuatu yang tidak akan terelakkan.
lalu, kenapa agaknya kita menggelepar bilamana ada seseorang datang pada kita mengatakan:
"kau dah berubah sekarang"
"kau dah lain"
"kau bukan zack yang aku kenali"
bagi kita, itu sudah jadi begitu provokatif.
'berubah' adalah satu perkataan yang begitu sensitif.
mungkin kerana dengan pilihan ayat yang begitu subjektif (dan tidak terang), kita terus mengandaikan 'perubahan' yang disebut merujuk pada sesuatu yang negatif.
usah risau,
aku bersama kamu dalam hal ini.
dahulu, aku cukup panas bila dirujuk orang sebagai seseorang yang sudah berubah.
spesifiknya, sejak mula dipandang orang di persada seni bawah tanah, juga sejak diperasan orang di kaca tv.
kecoh juga aku ke sana ke mari bertanya kawan yang lebih rapat ttg itu.
lega, akhirnya, bila teman dari kecil bilang aku masih sang sengal yang dulu.
haih...
*diam*
teringat sesuatu yang aku dapatkan di kuliah tahun lepas2.
dalam tulisan skrip atau drama, karektor ada dua:
statik dan dinamik.
karektor dinamik adalah watak yang berubah secara signifikan, baik dari fizikal (perangai yang jelas di mata kasar) atau pemahaman, perbezaaan komitmen atau sifatnya. apa pun, perubahan itu mesti ada kesannya pada jiwa yang di dalamnya.
dan perlu kamu tahu, konsep dinamik ini diaplikasikan untuk antagonis (anti-hero) dan protagonis (hero itu sendiri).
seorang abid yang sangat menepati manusia syurga telah dijanjikan tuhan untuk dihumban ke neraka kerana mengikut kata syaitan untuk meminum arak (yang telah diniatkan untuk dimina taubat sebaik sahaja habis minumnya).
zulaikha yang menyebabkan yusuf dipenjara kerana fitnahnya diberikan hujung hidup yang dihidayah, mengakhirinya dengan semulia2 ibadah.
manusia akan berubah mengikut masa, situasi dan kehendak-Nya.
sebagai kontra, watak statik hanyalah watak penyeri sesuatu cerita. sifatnya sentiasa sebegitu, stabil dan keras, yang wujudnya hanyalah untuk mencipta elemen faktor masa, situasi dan melaksana kehendak-nya.
tidak logik kalau ada antara kita bersifat statik.
just bloody impossible.
sekarang aku hendak tanyakan pada kamu2,
dengan situasi kamu adalah karektor dinamik plot cerita hidup kamu:
siapa karektor2 statik kamu?
siapa watak2 di kiri kanan kamu?
apakah mereka memfaktor diri kamu?
apakah kamu hari ini sekadar eksplosif yang picunya di jari kawan kamu?
apakah kamu semalam lebih kamu, berbanding hari ini demi teman kamu?
apakah kamu esok sudah dibancuh dari hari ini, dalam acuan sahabat2 kamu?
*diam*
semua manusia dinamik.
tapi dalam hidup kamu, kamu tuannya.
kiri kanan kamu cuma suara2 halus, yang ada masanya kau dengar dari hati, dan ada kalanya kau nampak di mata kasar duniawi.
*diam*
ini bukan ceramah. cuma aku hendak buktikan betapa siapa di kiri kanan kita sememangnya cermin kita. dan semakin berlama2 di hadapkan refleksi, sedikit2 kita akan taksub samanya juga.
this is for you, too, barrack,
for u've sold your soul.
and i thought u worth more than that.
*diam*
semua manusia hidup dalam kepentingan.
hari ini, aku mau ajak sesiapa yang sudi, untuk fikir.
cukup sekadar fikir.
apa sebenarnya kepentingan kamu?
dan sudah2lah menyalahkan sesiapa kalau kepentingan itu tersasar ke sini sana.
berhenti tunjuk2.
mereka bukan ada di depan mata kamu seawal bermula cerita sehingga hujungnya,
untuk kisah hidup kamu, mereka statik.
bukan kamu.
kamu bertanggungawab untuk setiap saat yang lalu.
di tanah bawah nanti, kamu disebat, seorang2 juga.
"dia yang ajak aku, wahai mungkar! marahkan dia sekali"
"dia yang pujuk aku, wahai nakir! tanyakan dia sekali"
kau fikir mereka peduli...?
futnot:
(
tentang kawan-kawan)