Friday, November 23, 2007

tentang pencuri kawan dan gig yang membosankan

masih bangkit dgn tema dan waktu yang sama. kesampahan.

bendul kawen ahad ini. antara teman yang pernah rapat dengan aku ketika universiti. satu sekolahan dengan amy. dia sudah titipkan pesan, jika aku tidak datang, nescaya dia tidak akan mau bertegur dengan aku. merajuk. chet.

aku sms kak lina dari pesona pictures. mahu konfirmasi jadual penggambaran. tiada reply. harap2 aku percuma hujung minggu ini. aku benar2 mahu pergi.

bangkit dari tilam, aku keluarkan baki tepung cekodok kentang semalam. aku basuhkan pinggan2 di dapur, gorengkan cekodok. rutin kami hari2. memandangkan semua sampah belaka, jimat sedikit. hehe.

tonton dvd lagi selepas itu. untung kerana aku ada hampir 1000 keping dvd lama dan baru. maka serasa nostalgik, kami layan filem dulu2. serasa mau tonton yang terkini, ada juga.

ezane telefon, mau ajak lepak. teringin makan kenny rogers katanya. kami terus terang, tidak mampu. dia mau belanja. lagi? dua hari berturut2? gila ke.

pok arm kata dia sunyi. tidak berteman sangat. mungkin dia perlukan kami2 ini untuk menghilang bosan. aku pastikan dia clear yang kami tidak mahu kerana tidak berapa mewah bulan ini. tidak mahu menggunakannya. nyata, dia berkeras. sukatilah.

jam 7 kami gerak ke KLSentral. lepak2 dan makan2 dengan begitu seronok. lapar sangat. sampai diam langsung ketika makan. jam 9.30 nanti drama aku di udara. tapi jam 10 mahu ke laundry bar. ada small gig. aku pilih laundry bar kerana anak pontianak sentiasa boleh ditonton online.

selesai makan, ezane pulang ke rumah kawannya. sempat aku katakan sebelum dia pergi: "jangan kau ingat kami gunakan kau ya" yang mana dia balas: "tidak. aku yang gunakan kalian".

kelakar.
kasihan.

terus ke laundry bar selesai itu. di sana tidak ramai teman2 yang aku kenal. ye lah, biasanya kalau kami turun pun kerana Hujan. aku beruntung mereka sudi menjadi sessionist tak formal aku. dapat pula Hujan sedang meletup2 sekarang. bila kawan2ku berteriak tentang Hujan, aku senyum saja.

tapi tak kurang juga yang selepas Hujan sudah glamour baru terhegeh2 mengaku kawan pada mereka. AG, Dugong, Arm, Noh: adik2 yang sangat menghormati aku. terasa sangat terkesan.

sampai kini, mereka tak berhenti menghormatkan aku. sampai kini yang mereka sudah begitu gah.

terima kasih kerana jujur dan tidak hipokrasi.

di laundry bar itu, yang aku kenal cuma enot dan dua tiga lagi. masuk di dalam, bosan. ada seorang brother siap tidur di tengah2 kebisingan itu. terlalu bosan mungkin. tapi memang amatlah mencabar mata sedar untuk pejam.

maka di tengah2 persembahan aku dan enot mula bergossip.

tentang satu kenalan kami yang rupa2nya hidup dalam dunianya. mengagih dan menjaja kisah2 teman demi untuk perhatian. dan tiba2 ada saja kisah2 yang tercipta di tengah jalan.

yang mana melibatkan aku (bukan satu surprise, kerana sudah berkali2 juga). dan melibatkan teman2 yang lain.

susahlah begini. sang anu itu sibuk mengatakan itu itu tentang aku yang kononnya berubah kerana melangkah ke dunia mainstream. kalau dahulu aku akan bersedih2 kerana percaya katanya2, tapi kini aku sudah tak kalih.

smuanya bermula pada hari dia tunjukkan siapa dirinya. di hari dia cuba membelakangkan teman2 kecy, teman2 aku sampai mati itu dari aku.

kau silaplah.

kenapa hah? carilah teman sendiri. kenapa kau gemar mengatur hidup orang? kenapa kau suka mengungkit kebaikan kau yang sepalit, bila kau mintak2 dibalas selautan?

nasib aku baik kerana yang lain tidak termakan kata cintanya. cuma satu itu terhanyut sedikit. tapi aku tak risau yang seorang ini, yang ku anggap adik ini. kerana dia kuat. dan bukan mudah terabik jiwanya.

harap2 kau selamat, dik.
jangan kau dipergunakan.

untuk yang mengenali si dia itu, termaklum kuasanya yang mendominasi. dia muncul sebagai satu unit yang begitu ramah dan baik. tapi setelah habis bulanmadunya, dia akan mula bertaring bisa.

ah, manusia.

kami tidak tunggu sehingga habis pun gig di laundry. kerana terlalu memualkan. band cosmicspacemonkeys contohnya, sekadar gah kerana faktor2 mainstream: bassistnya adalah vj terkemuka di MTV. lain2, haram jadah.

pok cham dan aku sudah pun di luar (kerana cerita2 aku dan enot yang berlangsung di tangga2 tepi itu). kami sms pok arm, mengajaknya beramb. bagus, kerana dia pun rasa yang sama.

hisap2 sedikit rokok, kami pulang terus ke rumah.

sampai di rumah, pok arm mengajak sesi fotografi dengan t-shirt yang baru kami beli: bertulis iheartKL. comel.

sessi tidak panjang. berlarutan untuk setengah jam saja.

hmmm.. i heart KL. aku cinta kl. benarkah? bukankah aku ini anak johor? kenapa jiwa aku leih selesa di kuala lumpur? tempat orang berlanggar bahu pun tidak terpedulikan? tak seperti di johor yang ku kenal seluruh sepupu sepapat.

mungkin kerana terlalu banyak pahit di sana.
mungkin kerana terlalu senang dengan persona aku yang ku cipta khas di sini.
mungkin kerana aku sudah benci pada kenangan2 yang akan tersembul dengan hanya memandang.

aku anak kuala lumpur.
anak terbuang.
kuala lumpur kan tempat perantau.

selepas fotografi, pok cham layan DVD lagi. aku tak sedar entah bila aku tertidur sepanjang filem itu. mengantuk.

malam tadi aku tidur dengan tidak berperasaan.

5 comments:

Nona Cici said...

i do heart kl juga,kakfynn..but deep in my heart, johor x pnah dilupekan..walaupun lebih byk perit dari bahagia,bahagia yg sekelumit itulah membuatkan jiwa rasa teruja..n not to forget, d sensastion food!..huhu...

fynnjamal said...

kamu begitu faham jiwa kakak. :P
banyak betulnya kata kamu itu

hanafiah said...

aku suka laksa johor
bukti orang johor sudah lama moden
hanya boleh guna spaghetti
mee lain tak boleh masuk
bangga juga jadi cucu johor
cucu banjar rengit

ConTengaNcaroTngaroT said...

kakak..tanks..pesan kamu akan salu ku ingt..=)..doakan aku juga kuat spt yang dinyata..amin..

enot.midori said...

kakak.kita bersabar saja atas apa "si dia" lakukan oke?luv u