Thursday, March 20, 2008

kemalangan strike two.

kalau aku ckp, sumpah kalian akan menjerit: "HAAAAAAAAAA?"
maka sebelum aku lafaz, sila bertenang.

sedia?

hello, kawan2. saya eksiden lagi.

selepas selang sehari.
kali ini saya yg memandu.
dan fatin di sebelah, ada sekali.
bukan di mana2 pun, di depan universiti saya.
elok2 keluar dari pak guard.
cuma kerana hujan lebat, saya kira.

dan kelisa saya yang saya sayang itu, jahanam.

untuk lebih menarik, saya yang puncanya. hentaman melibatkan 3 kereta.
kereta sudah tamat bayaran tahun lepas.
kelisa saya 3rd party, maka tidak boleh claim.

saya perlu cari sekurang2nya rm 4 ribu untuk membawa kereta keluar dari bengkel.
*gelak besar berguling2*

oh indahnya dunia saya.

kereta terlambung sedikit ke depan dan belakang. momentum terlalu hebat, ranap segala bahagian depan. semua kerana aku terlalu rapat dengan kereta depan, memimik kelajuan kereta depan.

kerana itulah, bila dia brek kecemasan dan melanggar kereta pertama, aku menambah keseronokan melanggar kereta kedua. yang kesiannya, kereta pertama dihentam dua kali.

apa2lah.

aku terus telefon arm, kerana dia punya teman yang bekerja towing. ingat tak? kemalangan yang merapatkan kami itu? ya, abang towing itu.

arm datang dengan ocham. berdua, mereka selamatkan kami, seperti biasa.

sampai2 saja, arm terus ke abang2 bertrak towing yang sudah tiba awal, yang sedang berebut mendapatkan hak membawa kelisa aku ke bengkel. aku serahkan semua pada arm.

ocham terus dapatkan aku, dengan tenang wajah dan begitu manis. "dah takpe takpe. nak jadi dah kan". di bahunya, semua serabutan hilang. aku sedut udara tenang dari perspektif menongkat dahi di lehernya.

maaf susahkan kalian.
terima kasih kerana datang...

selepas itu, aku jadi redha.
tak menangis, tak emo, tak rasa apa pun semalam. begitu cool. aku tenang gila, rasa kelakar sahaja.

ke balai polis untuk buat laporan. abang sarjan yang agak kurang ajar membuatkan ocham nak bangkit dan membantainya. ceritanya begini, kami di luar pejabat. tiba2 datang seorang tua yang sibuk bertanya aku tentang kemalangan sambil marah2. bajunya kotak2 berwarna merah. sambil hisap rokok. mana kami tau dia sarjan.

tanya2 aku macam menggertak pencuri. ocham panas. kemudian dia ckp "abang nak tanya elok2 la. dia baru lepas eksiden. rilek2 la"
kemudian dengan emosi, sarjan itu terus menempelak ocham "engkau sapa nak ckp mcm tu. aku tanya kat sini, kat dlm aku malas tanya lagi!!" *terus meleret2*

aku terus gunakan suara gadis manja memujuk sarjan lahanat itu ke dalam. takut apa2 pula yang jadi pada ocham. takut ada sebentar itu.

"pemandu je masokkk!!!!!" tengkingan macam aku ini membunuh anak kecil 5 tahun. aku rasa dia sound kawan2 aku. dasar bangsat.

di dalam, aku berlembut seolah aku ini anak dara tanah melayu terakhir.

"jgn la marah bang. kawan2 saya risau. mana kami tau abang sarjan kat sini"
"jangan la kurang ajar dgn aku" *masih keras*
"saya minta maaf ye bang. saya tgh blur. mereka kesian kat saya"
"lain kali..." *semakin melembut*

dan semakin gatal.

aku terpaksa senyum rm 50, sebab aku malas nak dipanjang2kan cerita. patutnya di dalam ofis kami bicarakan tentang kemalanga, sarjan ganyut itu boleh cerita tentang telefon RM 3 ribunya, tentang motor besarnya, rumah yang mahu dibelinya, makanan kegemarannya.

tiap2 kali aku tanya "lama lagi ke bang? saya nak picit duit dulu dlm bank"
"nanti. banyak lagi kerja ni"

lalu dia sambung cerita tentang dia di lahirkan di Benut kerana bapaknya dah tak sabar nak pancut.
terdiam aku. cerita dlm kain pun dia buka.

parah aku nak tampal muka manis ni. aku paling pantang dgn orang (yang bukan kawan2) yang tidak pasal2 melucah dengan aku.

selesai semua, kami ke tesco. ocham dan arm mahu ke pulau perhentian. aku sepatutnya terlibat sekali, tapi memandangkan kawan2 Hujan mintak aku teman roadtrip ke perlis dan perak, aku lepaskan peluang ke pulau yang sudah pasti akan jadi begitu kool.

tidak apalah. tolong kawan yang memerlukan dulu.
lagi pula, ada ira.
*seronok punya*

sedang2 itu, tiba2 saya terdengar cerita matahari yang ada teman2 baru.

*diam*

senyum lebar sejauh 15 kilometer. kuat, funn. kuat semangat!
adakah kerana itu dia sudah tidak mahu sama saya?

*termenung*

terus senyap di tesco. terus diam. terus sedih. terus sayu.
sudah diganti saya ini, matahari?

tanpa buang masa, sy minta diri dr kawan2. saya , tanpa segan bertanya pada matahari:
"kenapa tidak cerita sendiri..?"
"kawan2. tidak ada apa2 pun"
"padanlah suruh saya pergi..."

senyum plastik. cuba gagah. air mata saya seka dr mengalir ke pipi.

"oh, lupa pula. siapa saya untuk mengambil tahu"
ngeeeee - aksi wajah saya yang masih seperti polistrin.

matahari kisahkan tentang situasi sebenar. tentang mereka yang kawan2 biasa. yang belum ada pun hatinya untuk mana2 mereka. yang memang tidak ada apa.

berbual tersekat2. berselang-seli dengan bermenung.
dalam 30 minit, kawan2 jumpa aku yang di luar itu. tanya: "ok tak?"
aku senyum pahit.

"fynn. belajar percaya. setahu kami, memang tidak ada apa2"

aku toleh pada ocham. "redha ajalah, kan?"
ocham gosok2 bahu.
"haih, fynn ni"

kami ke burger king selepas itu.
makan yang tak serupa makan. aku lebih risaukan matahari berbanding kereta.
boleh pula begitu. haha.

sedang lepak di luar, meninggalkan kawan2 yang sedang makan di dalam. tiba2 dapat soalan dari matahari:
"saya ni jahat, kan?"
"tidak"

diam agak lama.

saya pula tanya:
"saya ini bodoh, kan? terhegeh2?"
"tidak"

diam lagi.
"tidak terhegeh2 pun"

saya senyum.
"bisa ajarkan saya bagaimana mahu buang sayang dalam hati, macam kamu buang sayang pada saya?"
"siapa kata saya sudah tidak ada rasa pada kamu?"

dalam hati saya terus teringat kawan2 baru matahari. pahitnya senyum aku, lebih hitam dari kopi turki.

"saya tidak ada apa2 dengan sesiapa. belum ada niat pun mahu dengan sesiapa"

saya balas dengan sayu:
"maaf kerana saya masih menyimpan rasa, ya"
"fynn, saya pun, kalau diikutkan hati, mahu sahaja jumpa hari2. tapi saya perlu berjaya dulu. tidak mahu menyusahkan kamu"

perbualan bersambung2 sedikit2. aku sudah mula redha, aku rasa. apa jua, aku mesti belajar untuk percaya. mesti kurangkan emosi yang pernah membuat matahari pergi. mesti buang suara syaitan di dalam hati.

ocham, arm dan fatin hantar aku ke rumah awal senja tadi.
malam ini ocham, arm dan acha akan ke pulau perhentian.

hati2, sayang-sayangku. pergi dan balik dengan selamat. ada rezeki, aku ikut kalian di lain kali.

matahari kini berada di ufuk china. entah apa khabarnya. bersama bintang2kah? bersama kekabu awan?

aku percaya madah kamu. aku percaya kerana kamu.
biarlah rasa ini aku genggam sampai telapak tangan aku kebas.
jadi selagi aku masih mampu, jangan sesekali kalian cuba libas2.
entah kenapa, aku rasa apa yang aku rasa ini benar.
kenapa tiada siapa mahu percaya?

rasa cinta itu sesuatu yang tidak boleh dipaksa2.
datang pergi ia, mengukut suka hatinya.

biarkan aku.

matahari, terima kasih kerana memujuk aku atas tempoh hari.
kerana terlalu risau, kata kamu.
kerana masih peduli.

terima kasih.
cukuplah dapat berbual sama lagi.
cukuplah melihat kamu ketawa dan bergurau2 lagi.
cukup.

semoga kamu dilindung tuhan di ufuk sana.
saya cuba kuat lagi.

mungkin saya patut mandi bunga.
untuk kelisa, kerana asyik kemalangan sahaja.
untuk diri sendiri, kerana asyik tewas sahaja.

matahari, jaga diri.

9 comments:

SYFNS said...

ohh. kak fynn pergi ke terengganu kah? btw, hati-hati ya laen kali. (:

MASJURNAL said...

kak fynn,
saya juga pernah ada sang 'matahari'. tapi sekarang saya dah lepaskan dia pergi..

sakit dan susah sudah pasti.
nampaknya hidup baru perlu lebih berhati-hati..

msYuz said...

fynn~

aku ini binatang jalang
dari kumpulannya terbuang

biar peluru menembus kulitku
aku tetap meradang menerjang

luka dan bisa kubawa berlari
berlari
hingga hilang pedih peri

dan aku akan lebih tidak perduli

aku mau hidup seribu tahun lagi

~~ ini sebahagian dari "Aku" nya chairil anwar. saya kira fynn tidak asing dengannya bukan? saya pernah pinjam egonya selepas dihenyak dilanyak remuk kerana ditinggal sayang. dua tahun hingga kini, dan catat pena tajam bung chairil ibarat kitab ubat patah hati.

membaca kisah fynn, saya tidak mahu jadi judgemental - sama ada ini cinta pertama, cinta sejati, cinta mati atau apa...dan saya tidak mahu memandai menunjuk cara memujuk hati yang telah luka.

saya harap fynn akan terus tega.

jaga diri,ya? =)

[siti] said...

mahu ikut mandi bunga!!~

ciKenit said...

adeh.
syukur kali kedua kamu tak ape2.

mandi bunge?
ikot bole?

^-^icha^-^ said...

hati hati fynn ...

e. said...

tak suka.

cukop tak suka polis yg mcm tu.

e.a.m.y said...

fynn..fynn..

kamo hati2 yer len kali.

Amira Zafirah said...

kak fynn bertuah. dia msih menympn rasa. tidak sgt dia buang bgitu sje.

p/s:hati2 kak fynn. eksiden jgn smpai msok hosp taw