Tuesday, November 18, 2008

hobi baru: memancing

dengan rasa ralatnya, saya ingin umumkan:

untuk kamu2 yang masih belum terima buku merah edisi pertama (ada lebih sepuluh orang), harap dapat diampunkan. atas nama tuhan, telah aku poskan. cumanya memang bukan rezeki aku dan kamu, transaksi niaga kita sangkut ditengah2. maka sabarkan. buku gantinya aku beri percuma saja. harap aku diampunkan.

*ketap gigi dengan rasa jengkel pada pos malaysia*

maka yang lain2, yang baru hendak memberi pesan buku itu, aku terpaksa minta lebihan rm5 untuk kos pos laju. pos laju untuk satu buku adalah rm 5.50. bagi aku, lebih elok jika minta dihantar lalu pos berdaftar. sekurang2nya bisa aku makikan andai tidak sampai2.

kalau kalian tidak setuju dgn rm 15, tidak apa. tunggu saja mana2 performasi, akan aku bawakan. ya?

*lebih tenang sedikit*
*tarik nafas. hela. tarik. hela*

ok.

sesetengah kamu tahu aku hilang sebentar hujung minggu lepas. ye, kamu2 yang juga menghendap 'langkah' suamiku. kan?

*senyum*

aku ke sungai petani. meneman arm dan eeman bertemu keluarga, membantu mana2 inci yang aku mampu tentang hal2 nikah kahwin. yang mana ada juga terselit program riadah yang paling cool dalam dunia: memancing.

futnot: tidak pernah aku tahu memancing adalah hobi yang sangat mengujakan.

kenapa? aku rasa remang di setiap pelusuk kulit kerana apa yang aku belajar dari memancing bukanlah teknikal mendapatkan hasil semata2.

tapi prosesnya.

menunggu dan menunggu. menanti hasil yang belum tentu besarnya. melihat samada ada mungkin pulang dengan upah kepenatannya. tidak ada pasti. tidak ada janji.

yang penting, kau sudah datang dengan joran.

ia adalah konsep kehidupan.
nyata dan jelas.

hasil adalah masa depan. suatu yang masih abstrak dan belum ada struktur. sekadar bayangan berdasarkan pengalaman yang mana datang dari masa lepas kita atau orang2 yang pernah di keliling kita.

contohnya, ikut kebiasaan, kalau berkahwin dengan orang kaya, selalunya selepas 10 tahun (atau kadang2 kurang), sang isteri akan berhadap dengan sifat suami yang akan hendak perempuan muda (atau janda) untuk curang.

sangat biasa.
padahal, aku pernah jumpa orang kaya raya yang masih mengagungkan isterinya yang jauh dari definasi jelita universal.

kadang2, kita terlalu membanding2 diri ini dengan orang lain. orang ini punya suami romantis, aku juga mahu. orang ini punya anak bijaksana, kenapa tidak aku? orang ini ada kereta besar, aku juga hendak. orang ini ada tanah berekar2, kenapa aku tidak banyak?

kita cuba tiru dan tekap hidup orang lain, sedangkan sudah tuhan bilang dari dulu, nasib kita berbeda2. tapi janjinya sudah ada. kalau senang di sini, di akhirat tidak berapa. kalau susah di sini, di akhirat pasti dilunas jua.

kalau ikan orang sebelah lagi besar, janganlah kau soal2kan kenapa kau masih belum diberi rezeki.

seperti aku tempoh hari, yang abang disebelah mendapatkan ikan sehasta panjangnya. aku tanya:

"abang pakai umpan apa?"
"sotong"

*bingkas untuk mengambil umpan sotong di sebelah eeman dan arm*

"hang nak sotong? aku pun ada"
"boleh gek"

*dia hulur sotong*

"tapi hang tau kan, umpan mas pun, belum ada tentu apa2."

tersenyum aku dengar. aku menjadi manusia tipikal yang tidak berhenti2 menggunakan logik dalam kehidupan.

1+1 = 2
selepas A adalah B, kemudian C.

selalu benar aku alpa tentang setiap perkara itu kata akhirnya adalah dari yang agung.
haih.

tapi jangan jadi bodoh dan sekadar menganga di gigi air mengharap ikan masuk ke mulut. usaha itu wajib. jangan kau buta2 mengharap rezeki kalau diri itu malas dan menunggu semata2.

cuma jangan terlalu mengharapkan ikan yang sama dengan orang di sebelah.
ada nasib, dapat.
tiada nasib, tidak dapat.

teringat diskusi di muka surat lady noe ttg suami yang mengharap isteri untuk sokongan materi. lebih spesifik, lelaki pemalas.

oh, kau tidak mungkin mahu dengar aku ceramah tentang semua itu.
apatah lagi tentang perempuan yang bergoyang kaki mahu wang lelaki.

itu cerita lain, di masa lain.

yang perlu kalian tahu, aku berjaya menewaskan 6 ekor ikan duri dari saiz paling besar ke saiz paling kecil. not bad for a first timer, aye?

*senyum*

dan wajib kau dengar ini dari bibir aku, semua tangkapan tidak aku makan.
bila ditanya mama eeman kenapa, aku jawab dengan muka selamba:

i knew him when he was alive.

haha.

*diam*

tapi sebenarnya entri kali ini aku hendak bilang tentang sesuatu ini: sengaja aku letakkan di paling bawah kerana tidak mahu ada yang jengkel dengan fokus kunci karangan ini;

tentang malam pertama dijarakkan tuhan, tidur pertama tanpa kekasih, bangkit pertama tanpa wajahnya.

namun setelah fikir2, tidak ada perkataan untuk aku tampalkan. selain

AKU TAK AKAN PERGI MANA2 TANPA SUAMI AKU LAGI.

16 comments:

HANA bUdaK cEkElAt said...

love ur last statement

tempat seorang isteri adalah di sisi suaminya.

may allah bless both of u

;p ;p

Farah Rosni said...

hahaha. rindu eyh?

ps:mmg ada mengendap ke blog abg tri.

zamrudkalam said...

hm..rindu yea?

Wahida Fauzi said...

AKU TAK AKAN PERGI MANA2 TANPA SUAMI AKU LAGI.

comel comel dan comel

MaNuSiA_RuMiT said...

akak ni memang pencinta..
semoga cpt dapat anak..
amin..

Miss BobbY said...

serious stylo. haihh.

bukan suka membanding.
kadang-kadang fikiran hampagas datang melayan.

haihh.
kata-kata manusia.

miSsNiLfa said...

wah...wah...sgt cumil kenyataan itu!

Sarah.Rizar said...

haha..
terer jugak kak fynn mancing eyh?
:p

alalaaa
rindu abg tri ea?
xpe,pasni kak fynn da tau,kalo pegi mane2 abg tri msti ikot.
:)

love ur last sentence.
:)


-mmg ade curi2 tgok blog abg tri.
hehehehehe...

princess ochs said...

wahh..not bad la k.fynn
usaha itu tangga kejayaan.
yang penting-usaha!

k.fynn.
saya itu sekolahnya di sungai petani..huhu.

btw.
tempat seorang isteri itu memang disisi suami.
doa cepat2 kamu di anugerah si seni dan si arjuna=)

aMAZy EVE said...

ejeje[atut la tri mencari2 budak kecik nyer..rupanyer kak fynn ker sg petani...kamu cupid kakak!~

syaherasepeai said...

aww comel j statement tu.

lala said...

nakk buku tu!!
hmm amek rm6 laa kak fynn. pos laju trmasok tax bnda alah aper ntah dah rm5.92 :)

ym: yuniJR1@yahoo.com

nafasdunia said...

walaweh!
bila dah halal.
sgt best kn.
kutukan dah boleh buat sampah.
btw, statement itu.
senang ati suami akak :)

wynn said...

saye juge benar2 suke berada bersama suami sentiasa.

am not clingy ok?

..... cume rase tenang bila ada dengan dia ;)

hatifragile said...

camne mahu kasi duit untuk buku tersebot???=)

sAfFiYaHnAjLah said...

wah..
sy kembali lama menghilang tp mesti akak tak perasan ngengeh..
tp sapa yang umah kat sp(sg.petani)
si gadis or teruna?
dah dekat tuh..