Sunday, May 27, 2012

bakti arjuna fitri

siapa bilang Juna tidak punya makna?
hanya kerana ia jarang digunakan--
tak memberi maksud ianya aneh dan lari dari agama.

aku memang spesifiknya minta anak bujang kami dipanggil juna.
bukan kerana yuna.
bukan kerana kool.
bukan kerana mau pelik di tahap gila.

juna,

adalah dari bahasa arab yang memberi makna--
perasaan kami,
udara kami,
atmosfera kami.

ma su'aal, habibti.
ana takallam lughatil 'arabiyyah.
lau laa jayyid, ta'rifu qaliilan.
a'rifu ma'na ismu bunayy.

benar,
nama2 klasik banyak berbunyi sanskrit.
tapi--
asal peradaban adalah dari islam,
maka banyak bahasa yang datang dari arab, sebenarnya.
sejarah tu baca.
bukankah di zaman dahulu ramai pengembara?
dan bersama mereka-- agama dan bahasa dibawa sama?

jangan terlalu dangkal.

benar,
sebaik2 nama adalah muhammad.
namun lain belalang lain padangnya,
lain orang, lain gemarnya.
kan?

bakti arjuna fitri.

bakti;
supaya dia berbakti pada ayahbondanya, pada agamanya, pada bangsanya, pada orang2 tua di kelilingnya.

arjuna;
supaya dia menjadi pahlawan yang menghormati wanitanya, agar dia menjadi pemberani yang menegakkan apa yang haknya.

fitri;

kerana fitrah perkataan fitri itu sendiri-- 'seorang anak yang suci'. supaya dia menjadi hakikat tujuan dikirim ke dunia ini.

selamat bertemu,
anakanda beta.

1 comment:

Anonymous said...

nama saya juga arjuna :)
tapi saya perempuan.
seringkali nama saya menyelamatkan saya dan menjadi saya lebih istimewa :)