Thursday, May 8, 2008

respon entri tiada idea ketiga

msYuz: kehidupan mana yg kamu pilih: nur affina yanti atau fynnjamal?

aku telah memutuskan persaudaraan / persahabatan dengan masa silam. saudara2 jahat aku yang kejam mengekeh fizikal aku. teman2 sekolah yang pernah membuli aku di setiap hari di sekolah rendah kebangsaan laksamana. kawan2 sekolah yang menyiksa mental aku di sekolah menengah kebangsaan agama bandar penawar.

caranya: aku tukar nama.
semua itu sudah aku buang. kerana aku benci aku yang dulu itu.

aku panggilkan tempoh 18 tahun itu sebagai sial.

kemudian, dengan berbekalkan nama fynn, aku mula hidup sebagai gadis kuala lumpur. eleh, keyhell la sangat. aku menjadi semakin bosan. tidak tahu apa yang aku cari. terjumpa pelbagai ragam yang aku celup keseronokan dari masa ke semasa.

masih, aku tidak jumpa apa aku mahu.

entah bagaimana, aku kembali panjat pentas. mulanya kerana tidak cukup wang tambang hendak balik kampung. pertandingan sajak hari kebangsaan memberikan ganjaran rm 200 di tempat pertamanya, dengan syarat, wang penyertaan dibayar.

rm 20 itu wang terakhir aku.
aku masuk, dan menang.

dan sejak itu menjadi fynn jamal.

aku mula mengumpul semua kertas2 yang bersepahan. membuat kompilasi secara online. mula menulis di layar internet. terima kasih pada layar tanchap, memberi aku peluang untuk kali pertama bersuara dgn suara jiwa.

sejak itu, fynn jamal mula meniti dari bibir dia ke bibir mereka. melompat2 dan menari2 di mata semua.

untuk itu, terima kasih, tuhan.

menjawab soalan kamu, aku tidak punya jawapan. aku rasa, semua itu bukan pada nama. kerana, seindah hidup seorang fynn jamal, tetap aku disisakan. disampahkan.

aku kira sang nama itu bisa sedikit sebanyak mencorak hidup.
ternyata bukan.

tapi andai tetap kau mahu jawapan, mana satu yang aku suka, sudah pasti aku akan jawabkan "menjadi fynn jamal". kerana selama menjadi nur affina yanti, suara hati aku dipaksa mati.

fynn jamal seorang yg bebas meluah rasa.
cukup.
sial apa pun aku akan tadah, kerana aku ini --
fynn jamal.

3 comments:

misZ NoLaLita said...

wow...sgt getir...xtau nk kate ape..kakak sgt kuat!!!!!!!
ajar bole?

:D..

i wish all the ebst for urlife!!

tri said...

kamu pari pari syurga..

Anonymous said...

affina yang bertopengkan fynn...

takkira sejauh mane anda pergi...

sedalam mane anda menyelam...

disebalik topeng tersebut...

tetap affina... kan...