Thursday, May 22, 2008

respon entri tiada idea keempat

MM: tentang kekosongan dalam jiwa.

kasihan jiwa. tiap2 masa aku kreditkan dia dengan kekosongan, kan?
*senyum gelengkan kepala untuk diri sendiri*

apa makna kosong untuk aku?
rasa sifar. rasa tidak punya makna. rasa pagi yang tidak ada tujuan. dibangkitkan tanpa ada mahu.

dan yang lebih bodoh adalah, aku tahu aku membodoh atas pilihan sendiri.

padahal boleh saja aku bangun dan melutut pada tuhan. membuka rangkul dengan seribu kebahagiaan, dengan niat memberi indah pada alam. bersedekah rasa. beramal mesra.

tapi tidak, aku memilih untuk jadi bodoh.
mengundi untuk menjadi tongong.
dan termenung.

apa yang aku cuba katakan adalah, kepada kalian di luar sana. jiwa kosong adalah satu pilihan. dan kau mesti punya sejambak hati yang besar. teramat besar yang bila kau ranap dan mengempis, masih ada sedikit baki untuk kau tiupkan kembali di esoknya.

untuk mengosongkan jiwa, kau perlu gagah.
kerana andai kau tewas, kau pasti akan panjat langit itu dan terjun untuk dihisap angin2 kencang.
dan mati.

kenapa aku memilih dunia ini?
mudah. kerana ia memilih aku.

dan aku mampu mengisahkan tentang ia.

benar, aku benci rasa itu. teramat benci dan jijik. tapi aku harus mengaku, ada juga sekelumit berterima kasih. kerana lumrah seorang umat yang sentiasa lupa tuhan, di masa2 genting begini sahaja kita sudi kembali padanya.

tuhan, tiupkan rindu dalam hati untuk berkasih dengan kamu.

entri tiada rasa, kali ini. kerana sejujurnya hari ini langitnya terlalu kuning, terlalu indah untuk aku perikan hal yang menghancurkan.

aku sedang rindu tuhan.
abah ibu di halaman.
adik abang taulan.

aku sedang bersyukur atas setiap kehancuran.
kerana apa yang aku rasa ini setimpal segala penat dulu.

redha itu suatu yang sangat melangit.

kosong jiwa aku ini terlalu cantik dengan redha ini.
alhamdulillah.

3 comments:

Hanafiah Ghazali said...

kerna itu kita perlu percaya pada ketentuan, pada qada' dan qadar. manusia hancur kerna mengharap. dan mengharap sesuatu yang bukan miliknya. milik tuhan segalanya.

NA. said...

kosong
sye slalu rse bgitu kak fynn
x taw knape
btolkh rse kekosongan jiwa adelh pilihan kte?
sye inginkn skali rse pnuh, bhgie, tp at the end of the day, end up feeling empty
wlhal sye x pilih utk mrase kosong
kdg2 sye pikir begini je
ini kuasa Tuhan utk mmbalas sgale ksalahan sye melukakn hati org2 disekeliling sye yg mnyayangi sye
i wnt the emptiness to end
tp entah
adekah im not trying hard?

Anonymous said...

Thank u miss fynn...
kerana memilih coretansaye...
luv u...
*MM*