Saturday, January 15, 2011

terima kasih utk penghormatan ini. terima kasih banyak, laknat.

terima kasih malaysia.
terima kasih.







macam ini kau buat aku.
dalam sehari, lima palat jadi menimpa2.
mula2 ini. lepas itu, itu.
sekali lima?

pergh.
terima kasih.






*pause*



tu lah.
aku dah cakap.
aku siapa?
berangan.
perasan.

sorang2 tiba2 datang ke depan. tiba2 semua kawan aku. tiba2 pernah berbual sama aku. tiba2 pernah borak lama2 dengan aku. tiba2 kenal aku luar dalam.

pembohong.

paling pembohong, sebab semua yang tiba2 datang depan, yang tiba2 semua kawan, tiba2 pernah borakbual lama2 itu TIDAK PUN tampil ke muka aku--
tapi ke orang yang ini,
pada orang yang itu.

heh! cakaplah kat mata aku, sebelah telinga aku setiap butir yang kau cakap2 tadi.
mari aku tengok apa jawab kau bila aku pangkah satu2 itu nanti.
menceceh pada orang bolehlah!

"dulu, fynn cakap sama aku..."
"alah, kami kawan baik dulu..."
"fynn masa itu sebenarnya tak begini..."
"aku kenal fynn masa dari..."

lanchiau.
dulu konon.
dulu bila?

kalau sungguh kau2 orang kawan aku, yang mana satu kau2 orang? sebab seingat aku, masa aku sendirian tak terpeduli, cuma nor shuhada azahar ada untuk aku: menjaga setiap butir airmata aku, membisik "tak apa" untuk setiap comot aku. masa aku lapar tak berduit, cuma ainul fariza sudi kasikan makanan dalam pinggannya, sebab rezekinya pun cuma sepalit. dan kawan2 sedikit yang lain, yang sungguh bukan orang tinggi mana.

aku sedar diri, binatang.
aku tak reti berkawan orang gah macam kalian.

kalau betul aku adalah aku yang kau cakap, takkan kau tak tahu, aku tak suka kawan dengan orang hebat besar sohor macam kau. takkan kau lupa masa dulu2 yang kau cakapkan betapa aku cuma si tomboi-kampung-reti-kawan-dgn-abang-kru? ye. aku memang suka kawan dgn orang susah. sebab abah ajar aku pilih kawan. berteman dengan orang sebangsa. dengan orang sekufu. satu taraf. senang cerita.

kau dah lupa?
ye lah. orang kelas tinggi macam kau2 orang mana sudi kawan dengan orang miskin, banduan bodoh macam mereka.

*ludah*

aku tak minat populariti 5 minit ini. kejap lagi, ada artis bergambar bikini tepi swimming pool, orang lupa sudah cerita aku. maka, untuk apa kau menempel2 konon beriya? ambillah ilusi kehebatan ini. aku tak harok.

gampang.
ini yang buat aku makin kobar.





*diam*

nak kata aku, kata depan muka. jangan laga2kan aku sama kawan2 sedikit yang aku sedia ada. ingat senang cari manusia jujur dalam ini dunia? yang sedikit ini sungguh aku mau jaga.

*tahan airmata*

terima kasihlah wahai malaysia.
terima kasih untuk ini semua.

*diam lama*

aku nekad. masters yang aku tangguh dulu, aku nak sambung kembali. aku nak sedut ilmu banyak2. aku mahu terus jadi orang ilmuan. aku penat bergumal sama orang lantang tak berotak. aku mahu jadi orang belajar. ye. aku benar masih banyak kurang. tak apa. sekurang2nya aku akui itu.

aku mau pulang ke buku2 dan kitab, wahai tuhan.
kerana itu sahaja yang aku kira mampu meneman aku sampai tua nanti2.
bukan manusia.
bukan perempuan, bukan lelaki.

manusia elok sudah ramai makin hilang, makin ramai ditarikmati.
dunia sudah sunyi, wahai tuhan.
kecuali dgn bising dahsyat mereka2 yang tertinggal ini.

*sebak*

sayang sungguh.
dengan semua harta yang kau2 orang ada,
kebodohan juga yang mahu kau rangkul lama.

terima kasih, malaysia.
terima kasih.

38 comments:

EpoLįƒ¦Kunang2 said...

Senang, jadi kawan.
Susah, jadi lawan.
Kadang, dunia pun tenat.

Aien said...

kalaulah boleh dihulur sedikit kekuatan utk awak skrg. saya cuba.

haih..

tapi itulah, semuanya kalau.

berehat ye kakak, ambil masa utk diri. parasit mmg takkan habis dalam dunia ni.

shahirahkhairudin said...

kakak.. kakak perempuan kuat, berjiwa besi. stay strong !

d_tieah said...

Sama2..
Rilex lah derr..
Biasalah manusia kan..
Cpt lupa diri bila dah berada kat atas..
Bila berada kat bawah baru nak cari kwn yg sama2 kat bawah dan try panggil2 kwn yg d ats yg pernah d caci hina..
Cool bebeh~

atn.yusry said...

maaf. saya jauh. saya belajar. tapi saya janji, raya cina saya datang pada awak. jaga diri. maaf sekali lg. takde untuk awak.

Anonymous said...

sabar kak..aku ada
itu semua dunia
yang banyak sangat rumitnya

aku juga punya kawan
tapi sekadar kawan bukan teman
yang terlihatnya senang kata cuma pada waktu senang

zaira said...

sabar kak fynn.. huhuhu

saya pun jadi sebak baca ni.

:(

AAINA said...

kak fynn. sabar banyak-banyak :)
setiap ujian pasti ada hikmah :)

Anonymous said...

kakak.
sabar.
saya ada dua bahu,satu kiri satu satu lg yg kanan.
pilih saja yg mana mahu.

meh meh.
*peluk*

Ayyman Rahim said...

I tweeted about this "aku sedar diri, binatang.
aku tak reti berkawan orang gah macam kalian."


Kadang-kadang rasa macamni dengan sesetengah orang.

Pnaz said...

sebak.

kakak, kuat. kami jauh, hanya doa mampu kami kirim.


walau kamu bukan siapa2 pun, kami sentiasa ada. sepertimana kami sentiasa meneman kakak di masa waktu ranap dulu hingga sekarang.

kami tetap dan masih ada.

puteri cahaya said...

*senyum*

moga kau tabah kak.
di katakeji manusia ni tidak semestinya kita salah.

aku pernah begitu.tapi aku pantas muhasabah, menilai salahku. iya, banyak salah yang didengar dari benarku. lah, peduli apa aku sama kata mereka. kenapa kita mesti kalah dengan kata2 dusta manusia? kenapa kita mesti jatuh hanya dengan peduli kata mereka?
tuhan ada.
selagi aku yakin aku betul, aku akan kekal itu. sebab Allah tu maha adil. dia pasti tunjukkan kebenaran. yang Dia mahu hanya peduli hambanya. yang Dia rindu rayuan hambanya. setelah itu, dia pasti bantu. PASTI.
yakinlah dengan janji tuhan.
kerna janji tuhan itu PASTI.

by the way, tahniah! semoga akak success dalam pelajaran. ^^ aku masih merangkak untuk belajar. doakan aku berjaya juga ya.

Anonymous said...

Malaysian stupidity. merata-rata..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Fyn, salam kenal

Makcik setuju ngan apa yang kau cakap. Dalam dunia yang serba serbi metarialistik sekarang ni, , memang susah nak berurusan ngan manusia. Kau perlu lebih tabah dari biasa .

Nordin said...

memang penuh beremosi di sini.. huhu


Luahan hati lelaki kepada wanita

ferra ferro said...

banyak2 sabar ye . =)

ekin razali said...

itu lah dipanggil kawan ~

APi said...

tenang..
dunia ini sudah tidak lama..

aben10(elmo) said...

steady2 kak...

thenocturnalzulkhairi said...

biasalah..manusia.

Embunpagi said...

sabar kakak. :))

atyn k said...

be strong;)

♦♦orked♦♦ said...

jgn pernah penat..
be strong.. =)

Anonymous said...

sabar kak,
manusia memang macam2 , tak boleh nak puaskan hati semua ,
kita puaskan hati kita saja .

mereka hentam kak fynn , ramai lagi kat puisi tepi jalan ni dari dulu hingga sekarang yang support kak fynn ,

-sudah lama follow , baru kali pertama comment -

jiwa kacau said...

sambung belajar fynn....aku sokong!!

jiwa kacau said...

sambung belajar fynn....aku sokong!!

Pedy Shah said...

yess!!
you rite, kak!
Go for it. Kitab2 tu pun agaknye sudah rindu sama akak. Tunggu masa untuk akak raba2 dia.

nemesis3891 said...

kalau tak kejam orang tak panggil dunia.

she said...

*hugs*

ramai ada untuk support kak fynn.
:)

Melor said...

aku suka baca ni.sama.

Anonymous said...

mak aku takkan menangis sebab2 remeh.
aku tau kau tau yg itu.
jaga diri,

hantu
:)

enjus said...

Fynn

Semalam cerita lain. Di Malaysia ni kita punya peluang yang luas untuk maju. Jangan terikat dgn kawan2 Fynn dulu.

Mereka hanya kebetulan kawan Fynn. Lihat saja Siti Nurhaliza, dulu budak kampung je sekarang bergaul dgn lapisan masyarakat kaya.

Kawannya dulu tiada kaitan dgan dunia yang dia bikin sendiri melalui bakatnya.

Tgk saja Safee,, sape tu Safee budak kampung keluarga biasa skg ambil gambar dengan PM kerana bakat bola dia.

Begitulah Fynn build the world u want. Forget losers you dont like.

Fahami lumrah hidup ini dan Fynn akan lebih aman. Dont carry the world on your shoulder k.

s.u.e.r.i.e said...

Fynn.. sampai nak kiamat pun benda macam ni takkan stop. Semua celah diorang nak check untuk cari point. Diorang lupa yang semua manusia ada cela, yang sempurna tu hanya Dia..

"Siapa yang mampu mencapai mahu mu
Bilamana kau juga seorang manusia?"

Anonymous said...

sigh..den phm sgt2

✖nedd✖ said...

dunia semata. kau pilih yg abadi sahaja. abaikan yg laen. mereka tak pernah kisah pun.

kuat okay :)

FaRiZa said...

fina.

fynn jamal said...

nol....
saya rindu awak panggil lembut nama saya...

awak je panggil saya macam tu.
aaa nak nangis!!

haja said...

kakak.... setelah lama aku tak ke sini.. datang-datang aku disambut entry ini. sabar ye kakak.... mak pernah pesan sama aku, "jangan dipedulikan orang, kerana kita hidup berTuhan."