Monday, January 19, 2009

tak perlu tajuknya

aku tidak langsung berminat hendak membuat entri klise ttg sebutan perkataan maaf dari bibir anjing tidak berhati perut itu. sebab selagi dia bukan seorang islam, dia tidak akan dilabel terrorist.

lalu dia tidak mungkin dimatikan seperti seorang saddam.

dan aku juga tidak mampu lagi untuk mendengar debat untuk memboikot. sebab aku setuju memulaukan produk akan memberi kesan (kalau pun tidak banyak) kepada anjing2 itu. tapi aku juga ada dua tiga teman yang bekerja di starbucks, dan tanpa sijil yang wajib, mereka tidak dapat kerja hebat yang cuma datang ke pejabat semata2 untuk bermain internet.

lalu siapa yang mampu, boikot. siapa yang tak mampu, cuba.

sebab kalau negara berjiran mereka, yang terlalu karib dengan kisah2 perang rasul kita dahulu pun boleh pejam mata, apa lagi negara kita yang terlalu jauh dan masih merasakan semua itu tidak ada kena mengena dengan boleh-land ini.

ada yang masih blur apa makna gencatan senjata.
sejujurnya, aku dah mula rasa lemah dengan orang2 kita.

nak blog apa kalau setiap kali aku hendak menulis tentang sesuatu selain gaza, hamas dan yahudi, aku rasa serba salah.
nak menaip macammana kalau pilihan perkataan aku hari2 pasti israel sial, israel babi, israel anjing, israel sampah.

dan aku makin jijik dengan diri sendiri kerana kita masih tidak mampu membenci adam sandler, system of a down, jack black dan shia laBeouf. bukan sebab nak buta2 benci semata2 mereka itu yahudi, tapi sebab mereka sudah banyak kali melawakkan islam dalam dialog karektor / lirik mereka.

kau google senarai artis yahudi, dan jangan buat muka pelik bila nama yang kau minat ada di situ.

fak aa.
kita dah lama kalah sebenarnya!

ehud jahanam pun bilang, apa yang mereka capai setakat ini sudah terlalu berlebih2. sudah melepasi target mereka. sudah cukup best.

malu, kan?

tapi feedback dari hamas memang aku salut dengan tepuk tangan sambil berdiri. dengan gagah dan penuh yakin dirangkul allah, kita tidak takut utk mati, katanya. dan zionis sebenarnya gagal, kerana mereka cuma mampu membaham anak2 kecil bersama bunda2nya.

askar2 saudara seagama kita masih ramai sedang bersedia menyerah nyawa.

maka apa tunggu lagi, ambil potato chips dan coca-cola kamu, skrukan punggung di tempat duduk dan nantikan keputusan perbalahan ini. tontonkan sekadar di berita, yang itu pun kau lihat ketika iklan juara lagu di udara.

jangan lupa untuk alih pantas2, ya!
takut ada mana2 bahagian juara lagu yang kau mungkin cicir.

argh.
susah.

kadang2 aku rasa serba salah di kedai.

berbual2 sama tri.
kemas barang dengan adam.
kopek bawang sama bunda ilham.
melayan adik2 yang datang.

berdosakah aku, tuhan, bila aku tidak ada mampu untuk berada di sana?
bersama2 membantu menanak nasi untuk si kerdil yang lapar itu.
bersama2 menyusun jasad mereka yang kau ambil utk duduk di sebelahmu.
bersama2 melaung adanya tuhan utk bersama2 mereka.

tapi aku di sini.
duduk.
di kedai.

*diam*

apakah aku ini sama sahaja dengan mereka2 yang bersila di depan kerusi dengan remote di tangan mengalih2 siaran?

meski pun aku pangkahkan coca cola dan mcdonalds, marahkan tuhan pada air milo yang aku bancuhkan pada mereka yang hendak meneguk air itu?

apakah aku ini persis anjing yang cuma menyalak, bilamana bukit2 itu akan terus teguh, dan salakan itu cuma klise "gung gung gung" semata2?

di mati aku nanti, apakah benar ada sesuatu yang telah aku bikin, yang memberi bantu pada apa2 kejadian ini?

*sebak*

tuhan... janganlah kau izin aku menyiksa diri aku untuk sesuatu yang terlalu indah ini, wahai kekasih. bantu aku untuk tidak memporakkan hidup aku, demi mengejar sesuatu yang belum lagi mampu untuk aku.

*diam lagi*

kenapa aku masih mampu utk ketawa.
kenapa aku sayu cuma di tertentu2 ketika.


aku ini muslim apa...

35 comments:

syahir suhaimi said...

itulah manusia sis, kita tidak perfect mane, walaupn kita sgt2 simpati dgn penderitaan saudara kita di Gaza itu, kita still boleh menikmati hidup dgn riang di sini, lumrah hidup.... xpa la at least bila kita knangkan ape yg kta buat, ia dpt muhasabahkn diri kita, and be a better person...

bekam said...

hanya doa penawar duka.

Hannanika Chan said...

salam kak fynn

sy yg meminati mcdonalds telah berusaha melupakan double cheesebege yg lazat
tp itu pengorbanan saya
sy juga telah lama lupakan coke
selain diabetes, itu jihad saya

kita sama2 berdoa untul anak2 dan bunda2 palestin
itu sumbangan kita

mmg sedih bila tak boleh buat apa2 selain itu
tapi inshaallah tuhan kenankan doa kita
selagi hati kita bersatu :)
amin

'to have the ability, but to be able to do nothing'

geram kan?

*hugs

cheenta queen said...

walaupun kita hanya mampu untuk melihat dan sesekali terasa sayu di hati namun kita bkn disana sis..kita hanya mampu memboikot tapi cukupkah sekadar itu?doa adalah yg pling express..insyallah ALLAH YANG MAHA ESA mempermudahkan segalanya..amin..

miss bobby said...

*nodding*

lis said...

sabar kak..
Allah itu maha segala..
walau sebesar sebutir zarah pon ibadah kite..
dilakukan dengan hati yang ikhlas..
insyaAllah akan diterime..


let's pray for them..
may Allah bless..

nafasdunia said...

ya kan.
sedih di hanya masa tertentu.
*urgh&

iYda Juhar said...

less is more.

sekurang-kurangnya ada yang sedar, ada yang sanggup boikot, ada yang sudi hulurkan bantuan kewangan walau ciput, ada yang sudi tadahkan tangan hulurkan doa.

tak apa.mungkin buat masa ini yang termampu kita lakukan.tiada apa yang lebih besar dari memohon pada Allah.andai ditakdirkan sampai masa kita perlu ke sana, sebagai saudara muslim, kite bersama turut berjuang.

dikit demi dikit.
insyaALLAh.

(;

Rubina Yunal said...

"..dan aku makin jijik dengan diri sendiri kerana kita masih tidak mampu membenci adam sandler, system of a down, jack black dan shia laBeouf. bukan sebab nak buta2 benci semata2 mereka itu yahudi, tapi sebab mereka sudah banyak kali melawakkan islam dalam dialog karektor / lirik mereka.

kau google senarai artis yahudi, dan jangan buat muka pelik bila nama yang kau minat ada di situ.

fak aa.
kita dah lama kalah sebenarnya!"

....

Kakak, that's exactly what I had in mind! Demi Allah.

Sebelum ini, rajin juga saya mainkan MP3 lagu-lagu urban nyanyian si kulit hitam di laptop, isi masa senggang dengan melihat movie-movie mat salleh yang percentage besar pelakonnya itu berbangsa yahudi, paling tidak pun yang yahudi di hati. McD pun sudah dari kecil jadi favourite diner saya.

Damn. Mereka memang hebat serba-serbi sebenarnya, bukan?

Yang pandai pun dia. Yang kaya pun dia. Yang cantik pun dia.

Tapi apa guna itu semua jika dilaknat Tuhan seumur hidup dan matinya?

Perang di Gaza buat saya buka mata dan saya cuba sedayanya untuk mengubah diri.

Seminggu dua ini, saya sudah terbiasa dengan silence dan melayan hanya bunyi-bunyian yang datang dari jalanan dan persekitaran di keliling saya saja. Saya soalkan pada diri, saudara-saudara kita di sana telinganya setiap hari melayan herdikan bom dan peluru. Appropriatekah jika di sini saya lekakan telinga dengan lagu-laguan yang mengajak kepada keduniaan semata? So, tiada lagi lagu-lagu urban dimainkan di laptop.

Saya lebih prefer menonton berita di ALJ instead of melayan keriuhan tentang AJL. Paling tak pun sekadar melayan horror movies asia di Astro Kirana. Other times saya blogging tentang updates di Gaza dan suarakan pendapat serta kegusaran saya tentang nasib kita.

McD? Tak sangka cukup mudah sebenarnya untuk saya sekadar menjeling sombong dan berkata "NO" tiap kali lalu-lalang di hadapannya.

Cukup mudah, jika hati sendiri memberi izin. Dan saya bersyukur diberi peluang untuk menikmati kekuatan yang Dia ilhamkan ini. Saya rasa lain betul, lebih kurang perasaannya mcm masa berjaya puasa penuh di waktu kecil dulu.

Something like that.

I wish I can do more to help.

Kudos for this mind-blowing entry, kakak. Jaga diri.

Ayyman Rahim. said...

Hidup kita hampir 90% dipenuhi dengan barangan/filem Amerika. Jadi, hendak berubah secara perlahan lah kan.

in said...

kau buta, ini bukan soal islam lawan yahudi. ini soal tanah yang direbutkan antara dua pihak. dan bukan semua yahudi itu jahat.

magnetic said...

Jika pejuang Palestin bertentang maut meghadapi cabaran. Hanya dua pilihan mereka. Menang atau Syahid. Itulah anugerah ALLAH. Anugerah dugaan yang amat perit.

Namun, kita di bumi aman ini turut di bawah dugaan yang sama. Dugaan itu amat indah, dibuai alunan keselesaan, alunan kemewahan, alaunan keseronokan. Dugaan yang Allah berikan hanyalah SELESA.

Hanya itu. Maka, jika sudah mengetahui, perlunya kita berjuang. Berjuang untuk APA? Berjuang untuk kita tahu jalan sebenar.

Benar, kita tertewas sebenarnya. Tertewas dengan SELESA.

Yakinlah, selagi niat dipahat dan dikota. Itu adalah perjuangan kecil. Selemah Iman.

chaqish said...

kakak sentiasa buat saya terdiam,
look back and sigh.

fynn jamal said...

untuk IN:

ok.
aku buta.
tahniah kerana masih celik.

anas afrohead said...

bantu apa yang termampu.
walau sekecil2 jihad sekalipun..
doing something is better than doing nothing.
semoga Allah selamatkan hamba2-Nya di Palestin..

DEATH TO ISRAEL!!

salute for this entry.

nadiahchem said...

akak, kita tunggu lah hari kemenangan kita. kita belum kalah. pasti, kita akan menang kerana ia sudah dijanjikan. cuma...pertolongan Allah itu tak akan turun selagi umat Islam masih begini. begini bagaimana?
beginilah, yang kita lihat sekarang. toleh kiri kanan, itulah yang kita nampak.

sebab itu lah Dr Zain Aman Palestin cakap dua bulan lepas di sini(mesir), boikot itu bukan isu yang paling besar. mula-mula saya tak faham. tapi sekarang bila palestin dah diserang sehebat ini, hati mula terjentik-jentik bertanya, "bila pertolongan Allah akan tiba? bila semua umat Islam dah memboikot ke?"
dan jawapannya tak ada lain, bila umat Islam semuanya kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya. sebab kemenangan itu sudah Allah janjikan, cuma ada syaratnya untuk kita pula lakukan. kembalilah umat Islam! kembalilah berpegang dengan tali Allah.

Lily Cartina said...

kak fynn, to me, kite lakukan sekadar yang termampu.

memang, kalau ikutkan hati, dari kerajaan hantar saya g khidmat negara yang mcm sampah itu, baiklah hantar saya ke gaza. biar mati, tetapi jika dapat tembak zionist itu di kepala, walau seorang pun, puas hati.

tapi apakan daya.

setakat ini, lakukanlah apa yang kita mampu. doa yang paling penting.

i too feel bad for having fun while our brothers and sisters are dying over there.

but for now,
i sposse we do what we can do.


u know it's the thought tht counts.
and Allah knows that we care and have lots of compassion for our brothers and sisters over there in Gaza.

Lily Cartina said...

ouh ouh, satu lagi.

to in:
Palestin itu tanah Islam. Dalam Al-Quran dan cakap tanah itu mmg org bukan Islam tak akan dapat takluk. Tapi si Yahudi ini ego tinggi melangit. Nak buktikan Al-Quran itu salah. sedaye upaye cube nak taluk tanah tu. mmg tak dapat ah.

another thing is,
mmg ini perang Islam vs Yahudi. sebab tu Zionist bunuh kanak-kanak dan kaum ibu. Bunuh kanak=kanak agar tiada lagi orang Islam di masa hadapan. Bunuh ibu agak tidak boleh melahirkan lagi anak-anak muslim.

kau kata kak fynn buta.
tapi kau gelap hati.
konon open minded mahu kata ini tiada kaitan dengan agama.

'adilah w.a.r said...

setuju dengan nadiahchem....

saya menyeru diri sendiri dahulu, seterusnya family, sahabat2, kak fynn, pembaca puisitepi jalan semua....
mari kita semua kenal pencipta kita,
rapatkan diri dengan Al-Qur'an,
kuatkan hubungan antara kita,
dan doa sentiasa...

ini bukan gelap tiada matahari...tapi gerhana cuma

ya Allah, satukanlah hati2 kamu, dan janganlah kau palingkan hati kami setelah kau beri kesedaran pada kami~~~

truly. said...

jgnla slhkan diri utk nampak baik.

semua org rasa mcm tu, marah, benci pada yahudi.

tp bg kita-kita di sini, bagi aku cukuplah utk berdoa utk saudara2 kita di sana, mana yg kita leh boikot..boikot la.

xkan semua orang nak kena pergi ke sana membantu saudara2 di Gaza dan serang yahudi? makcik2, kakak2, abg2, yg lain x rasa bersalah jugak kah?

semua org rasa bersalah..tp xkan nak salahkan diri sendiri kopek bwg di dapur?

niat kena betul. xkanla masa hidang air milo kau berniat nak bunuh rakyat palestin, nak sokong yahudi, nak kasik untung bisnes yahudi. niat carik rezeki. kalau susah2 kau ganti milo dengan air koko lain.

no big deal.

biar ikhlas.

tabung NSTP utk Gaza masih ada. xbyk.. rm10 sudah memadai. at least ada usaha. bila di akhirat nnti bila soal, apa usaha kau..kau ada jawapan selain berdoa, kit ada menyumbang sedikit. itu jihad kita kita, cara kita.

bkak memekik di sini. bukan boleh bawak ke mana pon..bukan boleh kumpul satu bala tentera hentam Israel. cukuplah dalam blog ni kita minta kawan2 kita berdoa.

ingat peristiwa nabi Ibrahim? waktu nabi Ibrahim dibakar? rujuk ini, aku tlg google kan.
=http://serikandicinta.multiply.com/journal/item/647/Kisah_seekor_burung_dan_seekor_cicak


aku bukan apa. dah berapa entri aku tengok. macam nak tunjuk baik. semua kau nak hentam.

berserdehanalah kawan.

hani said...

"kau buta, ini bukan soal islam lawan yahudi. ini soal tanah yang direbutkan antara dua pihak. dan bukan semua yahudi itu jahat."

kenapa masih ade org yg sgt bodoh membenar ape yg dilakukan yahudi?
terang dan nyata kejam dan keji nya mereka.
mungkin mata celik dpt meliht.
tp hati buta mentafsir keadaan yg berlaku.
masjidil al-aqsa jd rebutan
x cukupkah keadaan rakyat palestin menjadi pelarian d negara sendri?
tanpa bekalan makanan.
rumah ntah di mana
ubat2an x mencukupi
hidup dalam penjara terbesar terputus dunia luar.
pembunuhan beramai2 dgn kejamnya org yahudi tehadap kaum muslim.
kemusnahan bumi palestin, susahnya mencari perlindungan dr anjing yahudi yg x tahu malu merampas hak negara org?
haih..
buka lah mata hati manusia.
walau dekat, kecewa x mampu berbuat ape
makin malu rasenye
*bangang hosny mubarak*
semoga Allah memberi kemenangan pd umat Islam
semoga mereka terus kuat dan tabah bertahan di sana, mempertahan hak mereka
usaha sehabis daya, lakukan ape yg termampu
doa dan tawakal akhir usaha..

fynn jamal said...

truly:

aku tidak tunjuk baik.
aku tidak marah siapa2.
malah aku telah jelaskan yg aku ini terang2 gemar menserabutkan kepala dgn perkara2 yg bagi org lain remeh.

aku tidak sudi bergaduh.
kau menang.
silakan.

harap kau sentosa.

in said...

kasihan lily cartina.

bukankah tuhan itu maha adil? tuhan tidak pernah membeza-bezakan umatnya dengan kaum atau bangsa. yahudi ke, arab ke, melayu ke,jika kau percayakan tuhan yang satu, itu lebih penting.

kita semua berketurunan adam dan hawa, betul tak?

kau fikir rakyat palestine mahukan hamas? islam kah hamas jika kerjanya asyik suicide bombing dan melakukam serangan terhadap orang awam? they also kill their own people! hamas sendiri menegaskan, perangnya dengan israel adalah sebab konflik politik dan bukan agama.

aku cuma muak dengan orang2 islam yang pura-pura prihatin dengan isu gaza, konon-kononnya atas nama islam. tengoklah, mana negara-negara 'islam' yang lain? sebab orang-orang arab sendiri tak recongnize Palestinian identity, sebab Palestinian nak pecahkan diri mereka dari Arab identity. Palestine itu sendiri telah dimarginalkan oleh negara-negara Arab yang lain.

kau tahu tak, refugee palestine paling banyak adalah di Chile, selatan amerika. kenapa negara-negara islam (contohnya malaysia la kan?) tak mau terima mereka?

kenapa bila ada kawasan-kawasan setinggan (peneroka bandar) di malaysia yang dirobohkan oleh pihak penguasa dan kerajaan negeri, kita tidak bertempiak bereaksi serupa? apa bezanya dengan di sana, rumah diroboh juga, rakyat pun dibiar tanpa tempat tinggal? majoritinya orang melayu muslim.

dan apa pula apa beza manusia yang ditembak mati akibat perang di sri lanka? kenapa kita pernah tak ambil peduli?

jika malaysia dan thailand berbunuh-bunuh merebut teritori, adakah kau akan melihatnya sebagai isu islam?

ramai remaja-remaja di yahudi yang masih bersekolah dipenjara kerana enggan menyertai perang dengan palestine. ramai doktor-doktor yahudi yang menempuh maut ketika membantu rakyat palestin sewaktu konflik. rakyat palestine walaupun predominantly nya muslim, ramai juga yang beragama kristian.

boikot, will it solve anything? kasihan kawan-kawan senegara kita yang bekerja dengan company tersebut. sepatutnya malaysia dan masyarakat antarabangsa yang lain push for the two-state solution, supaya kedua-dua negara dapat sovereignity.

anda perlu banyak membaca sayang. baca sejarah pembentukan negara palestine dan israel dan juga sejarah politik kedua-dua pihak.

aku bukan open minded, tapi cuma tak mau jadi islam extremist.

yang kecewa said...

sy benci adam sandler rite after watching don't mess with the zohan. tapi kerajaan luluskan cerita itu. semua org anggap itu cerita komedi yg sesuai ditonton segenap lapisan. kita buta hati kan?
kita bangga dgn diri kita, negara kita yg kononnya aman. tapi sbnrnya kita dh lama kalah. kalau israel nak serang kita pun tak mampu buat apa. mereka dh pegang ekonomi, mereka dh lama takluki kita dengan pemikiran yahudi. tapi orang melayu masih belum sedar. masih mahu ke kelab berfoya foya. masih mahu berlagak bersantap di starbucks bagai.
hm.....

fynn jamal said...

untuk IN lagi:

kau memang bagus.
kau adil.
kau hebat dan lebih peduli.

aku sudah bilang dari tadi,
kau sudah menang.

tolong,
pergi.

tuhan itu maha baik,
alasan kamu, kalau benar, diterima.
alasan kami, kalau benar, juga diterima.

ada kafir yang ttp masuk syurga.
maka apakah tuhan itu contradict sama bahasanya bilamana dia gertak para kafir di dalam al quran?

kami pun manusia berakal.
kamu pun manusia berakal.
cuma cara fikirnya mungkin lain2.

dan mana2 org berakal tidak suka tertumpah darah.

islam ekstrimis pada pandangan kamu itu menjelekkan.
pada aku juga.
dan aku tak rasa semua org islam setuju sama pengebom berani mati.


tapi siapa kita utk berkata apa2, selagi kita belum benar2 merasa.
ok?

sudahlah.
dapat apa bertekak di komen ini.

kau tulis fahaman kau di blog sendiri.
dan harap2 ada yang baca, lalu sama2 muhasabah padanya.

kotak komen terlalu pendek untuk menyampaikan apa yg kau rasa.

fynn jamal said...

untuk IN lagi:

kau memang bagus.
kau adil.
kau hebat dan lebih peduli.

aku sudah bilang dari tadi,
kau sudah menang.

tolong,
pergi.

tuhan itu maha baik,
alasan kamu, kalau benar, diterima.
alasan kami, kalau benar, juga diterima.

ada kafir yang ttp masuk syurga.
maka apakah tuhan itu contradict sama bahasanya bilamana dia gertak para kafir di dalam al quran?

kami pun manusia berakal.
kamu pun manusia berakal.
cuma cara fikirnya mungkin lain2.

dan mana2 org berakal tidak suka tertumpah darah.

islam ekstrimis pada pandangan kamu itu menjelekkan.
pada aku juga.
dan aku tak rasa semua org islam setuju sama pengebom berani mati.


tapi siapa kita utk berkata apa2, selagi kita belum benar2 merasa.
ok?

sudahlah.
dapat apa bertekak di komen ini.

kau tulis fahaman kau di blog sendiri.
dan harap2 ada yang baca, lalu sama2 muhasabah padanya.

kotak komen terlalu pendek untuk menyampaikan apa yg kau rasa.

Shemmi said...

~ amik pengajaran apa yg trjadi di Gaza...mungkin selama ini mereka (ant kalangan mereka) ada yg sudah mulai melupakn yg Esa..maka..boleh jadi itu adalah tnda kasih sayang-Nya..sedikit ujian...mgkin berat..untuk menghapuskan dosa..sebelum pergi mengadap-Nya...
(Dia sangat bermurah hati bukan?MasyaAllah!)

kita yg nampak riang ria..sedikit alpa..jgn sampai terleka..
kelak kita juga mungkin ada dlm situasi mereka..

Wallahualam

Rubina Yunal said...

hmm. this is the very reason why it is so hard for the Muslims to unite and stand as one.

Menghentam saudara sendiri itu nombor satu! So mcm mana nak menang battle be it physically or mentally?

*sigh*

this morning sebelum ke studio, saya sempat tengok slot witness di ALJ. Tentang sebuah filem pendek/dokumentari hasil arahan seorang direktor muda Palestin yang bertajuk "My Dear Olive Tree" yang mengisahkan dan menunjukkan bukti visual betapa busuknya hati tentera yahudi.

700 olive trees yang ditanam sendiri oleh beberapa buah keluarga Muslim di Palestin telah ditebang dan diambil hasilnya dengan paksaan dan tanpa izin oleh tentera Yahudi laknatullah ini dan kemudian mereka claim pokok itu dan hasilnya adalah milik mereka, dan kononnya pokok-pokok ini adalah "symbol of glory in Judaism and Christianity" seperti yang tertera di botol minyak zaitun yang dijual di sebuah kedai di area situ juga kalau x silap.

Kakak nak tau? Ada sebahagian daripara pokok-pokok yang ditanam sejak zaman Roman lagi. Ada yang sudah berusia beratus-ratus tahun, ditanam sendiri oleh keturunan keluarga Muslim Palestin yang memiliki tanah ladang itu. For thousands of years, these olive trees has been their only source of food, and the only way they could make a living. They have no other choice since they cannot go either east or west sebab pintu border ditutup pada mereka ni.

Tapi tentera yahudi laknatullah ini telah terang-terangan memusnahkan dan mencuri hasil pokok zaitun yang sebanyak 700 batang itu. Malah, ketika dihalang oleh penduduk di area itu, mereka tak teragak untuk berkasar. Heh, siap bawak kereta kebal lagi.

Peristiwa ini berlaku long before the recent war started.

Bila ditanya kepada anak-anak kecil, siapa yang menebang pokok-pokok rahmat yang menjadi punca rezeki mereka di situ? Semuanya menjawab..

"THE JEWS"

Why?

"I don't know".

:|

Memang betul ada Yahudi yang bukan anti-Islam. Ada yang betul-betul ahli kitab Allah. Tapi yang menjadi musuh kita sekarang ini adalah golongan yang bukan ahli kitab, yang terang-terangan membenci Islam dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menghapuskan sama sekali umat Islam di dunia.. dan ia bermula di bumi Palestin terlebih dahulu.

Fikirkan begini sajalah, bagi yang tak berapa gemar dengan entry ini.

Muslim itu bersaudara. Adat bersaudara ini, kalau cubit paha kanan, paha kiri terasa jua. Kalau orang lain yang takde kena-mengena dengan family anda membunuh ibu anda, atau adik-adik perempuan anda, atau ayah anda dengan kejam hanya kerana busuk hati, apa yang patut anda lakukan?

Be at peace in your heart, my brothers and sisters. Sekurang-kurangnya kami-kami yang tak berapa nak berilmu ini cuba juga mencari kekuatan untuk tempuh hari-hari yang mendatang. Cari juga kekuatan untuk at least berazam untuk kembalikan keadilan di bumi saudara-saudara kita di sana.

Tanamkan dalam fikiran yang mereka itu bukan saja saudara seagama dengan kita, tapi betul-betul punya pertalian darah dengan kita. Mungkin dengan cara itu boleh buat kita sedar how big the deal is to stand together and defend ourselves - tak semestinya dengan berperang semata.

Maaf, andai terkasar. Jaga diri.

Rubina Yunal said...

btw kakak, ini URL video "My Dear Olive Tree" kalau kakak ada kesempatan utnuk tengok.

http://www.mefeedia.com/entry/my-dear-olive-tree/12777469

Lily Cartina said...

hehe.

kasihan aku yea in??

tak perlu.

pity makes me weak.

*grins*

betul cakap kak fynn.

buat la blog sendiri.

nadiahchem said...

IN.. kamu ulang kaji balik kitab suci kamu Al-Quran, kalau kamu orang Islam.
saya tak salahkan kamu kalau kamu jahil. Allah pun tak salahkan kamu kalau kamu jahil.
tapi tolonglah belajar.
kalau tak tahu sebab tak mahu belajar, itu yang salah IN.
orang-orang yahudi itu, kelak, akan tiba satu masa(yang telah Allah janjikan) setiap batu, setiap pokok akan bercakap,"ini di belakangku ada orang yahudi. ke mari bunuhlah dia.hanya satu pokok tidak akan bercakap"
dan pokok itu banyak orang yahudi tanam di israel. tak percaya? maka carilah sendiri. at least kamu ada usaha untuk jadi tahu dan keluar dari jahil.

P/s: jahil itu bahasa arab, maksudnya tak tahu.

y(a)ppie said...

'truly' said it - moderation. that is key, no?

of course, 'in' has his/her points.

too much words. too much debates. too much name-calling. never a solution.morrau

PeNaBuRuK said...

dlm keadaan skang nih ssh bg kite nk pilih yg mane stu...
sme ada mmboikot @ sblknye..
sbb kt dh tlalu biase dgn ape yg yahudi bg pda kt.....
sbb dh tlalu lame mnjadi pengguna setia barangan mereka...
maka utk mengubah dlm sekelip mata harus ada tekad yang jitu...
tp kt harus cuba!

utk mrk y dsne...
hnye doa yg mmpu kt beri..

makbul atau tidak..
terserah pde Allah...
sebab hanya DIA yang lebih mengetahui dan tau apa yang terbaik untuk umat2nya...

kte dcni jadikanlah iktibar dengan kejadian2 yang berlaku di sane...

FARIE said...

nobody perfect..
hanya doa shj yg dpt merawat luka & duka mereka..
semoga ALLAH s.w.t membalas segala kejahatn mereka..

aminn..

truly. said...

awww Fynn Jamal.

aku bukan mahu menang. sapa kata aku mahu gadoh? dan bg aku hal ini bukan remeh ok.

cuma. beri pendapat.

mcm ni lah. ada kedai makan? bkak la tabung sumbangan, utk Gaza di kedai kamu. letakkan di kaunter. mana yang ikhlas, derma lah. bukan paksaan. bila2 hantarkan jumlah derma pada agensi2 yg ada saluran derma ke sana.

mungkin ini akan dapat kurangkan rasa bersalah kamu seperti berbual dgn tri, kopek bwg ke....

at least ada usaha.

sekarang, semua orang boleh berblog, semua orang boleh menaip rasa marah, sedih..

tapi xda usahanya..