Tuesday, August 4, 2009

drama panggung hujung minggu

seperti mana2 suami isteri biasa,
yang ada turun-naiknya,
malam sabtu lepas,
aku dan tri tidur dengan jarak.

walaupun cuma sejengkal setengah;
(kami cuma mengizinkan jarak bila datang hari2 hukuman)
mungkin nampak ringan, tapi di terhenjutnya genggaman tri dan abah yang memeterai hubungan ini, hukuman tidur berjauhan adalah antara siksa yang paling kami benci.

tidur berjarak bermakna tidak boleh tidur.
tidur berjarak bermakna tidak mungkin nyenyak.
tidur berjarak bermakna malam akan panjang.
tidur berjarak bermakna siang lewat datang.

kerana itu, marah bagaimana sekali pun, tidur mesti berteman.

maka --
bila tidak boleh tidur, boleh ditengok2 kalau2 bukan kau seorang yang belum tidur.
bila tidak mungkin nyenyak, boleh dijenguk2 kalau2 terjaga bangun tidak teratur.
malam akan panjang, siang lewat datang, tidak apa, janji diharung bersama.

(walau nampak tidak bersama, sebenarnya masih bersama)

dan seperti mana2 isteri yang bersalah,
tetap menunggu dipujuk suami untuk memujuknya.
untuk mengatakan yang salah ini bukan miliknya, tapi milik sang suami.
semata2 untuk si isteri ini mengatakan "tidak, saya yang salah, wahai cinta hati".

dan seperti mana2 suami yang tidak salah,
tetap ada hari yang dia naik penat dan malas.
kerana ada perkara yang boleh dikompromi.
tapi hal2 kesihatan, hal2 hidup mati, tiada toleransi.

maka seperti biasa,
aku dan tri tahu,
hanya kerak matahari subuh yang akan membuka bibir dia dan aku.
dan kerana ini adalah salah aku sejelas2nya,
akulah yang perlu memanjat dadanya dan mengucapkan selamat pagi.

*keronyok bibir, mata dipusing ke atas*

okay. aku ada masalah pemakanan sedikit.
aku memilih sedikit.

okay. banyak.

aku ingat lagi masa aku kecil, abah paksa aku makan taugeh.
aku tidak mahu.
aku geli.
sebab di usia itu, aku sudah selalu siang taugeh.

taugeh ada bulu.
halus.
macam bulu dekat tahi lalat hidup jiran aku.

tapi aku takut hendak cakap alasan aku tidak mahu makan taugeh itu pada abah.
abah tidak akan faham.
aku takut nanti dia pulak tidak mahu makan taugeh.

abah jerkah aku:
jangan bangun selagi taugeh tak habis!

dengan taatnya,
aku tidak bangun2.
:)

bukan melawan.
prinsip.
hahaha.
prinsip jadah, sekolah pun baru darjah satu dua ketika itu.

degil.
tu je jawabnya.

*diam. sengih sedikit*

okay. aku salah.
dengan acute gastritis sekali dengan rahim post-surgeri yang masih bengkak, aku tidak sepatutnya menahan makan demi selera yang tidak ada. ada masanya, makan perlu dipaksa.

okay okay. di SETIAP masanya, aku perlu paksakan makanan untuk lalu di celah tembolok.
atau asid perut akan menghiris dan menghakis nipis. aduh. gemuklah mak, nok.

sedang sibuk aku bergolek2 atas katil, dengan macam2 dalam fikiran kosong di tengah malam sabtu pagi ahad itu, dengan tiba2, tri peluk aku dengan erat.

aku terdiam.
belum pagi lagi.
aku diam. mana tahu tri hendak kata apa2.
tapi dia juga diam.
baik aku terus diam.

*diam*
sedar2 sudah pagi.
tengok, senangkan tidur?

aku bangkit esoknya.

aku tengok dia. dia tengok aku.
aku diam. dia diam.
aku tengok lagi. dia tengok aku, lalu berkata:

"malam tadi saya mimpi hantu".

aku bahak sekuat mungkin.
terus, aku rasa lapar.

23 comments:

aishah_conteng_je said...

yang ini adalah mula2 sedih dan akhirnya sangat kelakar oke kak fynn~

Apple said...

Hahah! Sangat comel... =D

Farah Rosni said...

HAHAHAHA. *gelak guling2*

Sara Musfira said...

Mcm dlm novel yg pernah saya bace.

:)

sHEmA_sHImoT:D said...

patut la tri peluk kakfynn...takot antu rupenye...hauhau...aish...

hananchiwi said...

entri plg comel. :D

CAHAYA MATA said...

seronoknya ada yg dpt dipeluk bila tiba2 tidur malam bermimpi hantu..

hehehe.. comel..!! (^.~)

A. Asyraf said...

menarik.
andai mempunyai kelapangan sila-sila la lawat blog saya.

=)

notakakibesi.blogspot.com

Haqim Zolkefli said...

aih..u make me feel like i wanna getting married rite now. tak pun jap lagi lepas maghrib. hish. bebedah lu kak fynn!

y u z said...

*baru datang dari blog kareem*

...dan kamu saya sayang macam kawan baik yang tak pernah ada tapi selalu teringin.

=)

Para Jamaludin said...

hantu betul dua2 orang.

CikMiko said...

hehe. lawak la kak fynn.
mula-mula baca mcm kesian kat kak fynn tp bila ending, HAHAHA!
gelak sowg2 sy neh.
hehe:)

♥ sOFIa ♥ said...

wahahahahaha. so sweeet.

suwer dech :)

tri said...

saya tipu je.. sebenarnya saya memang malas nak gado2.. hmm..

fynn jamal said...

tri:

eleh.
wek wek wek.

oney said...

haha. comel.

eh. rasa mcm teringin nak kawin pulak.

haha.

zana said...

adus..nape ending die comel sgt..hihi (':

NURUL said...

hari happy time yeah :)

TsUjUn said...

macam-macam fynn...
akak,sabar eh..
moga-moga cepat la tido bertiga hendaknya

naematul.ismail said...

comelnyeeeeeeeeeee

kak fynn+tri mmg sweet

Tini Rahim said...

hahahah kiut nyeee ~ i laik!!

nahaj said...

i adore this kind of relationship

nad santique said...

wohow~
mao kawen!