Wednesday, February 6, 2013

teori makin kaya makin kedekut


aku mempelajari--
makin kaya manusia itu--
makin kedekut dia jadinya.

aku tidak bercakap secara prejudis atas seluruh homo sapien.
aku bercakap tentang orang2 putih di tempat kerja aku.

ya allah.
gaji short beberapa puluh dollar--
bergaduh macam ada orang baling tahi kat baju dia.

meeting berjam2.
itu tak betul.
ini tak betul.
semua cara orang putih sahaja paling civilized.

ye lah...
negara developing semua bodoh.
memang kerja orang dari negara2 kedua ketiga ni merompak orang2 putih sahaja.

yelah...
korang semua kalau kat negara korang ada rights itu ini.

yang kelakarnya--
semua rabun.
tak perasan ada spy negara terperuk yang bukan omputih ni di antara korang.
semua tak perasan aku.

rights sana rights sini.
pergi balik la.
tak payah borak rights sangat la.

mengaku je la.
manusia secara amnya--
bila cakap pasal rights manusia--
tengah cakap apa DIA secara manusia perseorangan hendakkan.

rights konon.
cari geng je sebenarnya.

pastu orang2 berkecuali macam aku kena duduk tengah2 pastu kena pressure--
"asal kau tak setuju dgn kami?"

eh. ringan je mulut aku nak menjawab.
"sbb aku bukan omputih macam kau, bahalol"

ei.
belajor bersyukur la weh.

the way i see it--
selalulah pilih benda senang.

ya.
aku faham principle and all bullshit.
tapi--
berbaloi ke semua ketegangan ni--
demi apa yang kita secara selfishnya hendakkan?

untung seribu, kena curi 50sen, contohnya.
kenapa nak serabutkan kepala hotak dengan benda yang kita boleh cakap: "ah, xpe la. 50 sen. nak buat cane".

macam jenis manusia yang SANGGUP parking jauh, kat luar dgn macam2 risiko-- DEMI nak save parking tiga ringgit.

betul.
tiga ringgit parking itu mahal.
prinsipal kita-- singgit tu ok aa.

tapi--
berbaloi ke menapak jauh2, demi nak save 2 inggit tu?

kalau aku la.
kalau aku.

2 comments:

Unknown said...

dulu.. syer pon berfikir dan berperangai cam2.. tpi sumer owg mule lah nk kater pemalas and what so ever so i've changed a little sbb nk kene ikot rentak dorg.. heh..

Unknown said...

dulu.. syer pon berfikir dan berperangai cam2.. tpi sumer owg mule lah nk kater pemalas and what so ever so i've changed a little sbb nk kene ikot rentak dorg.. heh..