Friday, April 4, 2008

setia. tanda soal.

semalam lepak bersama dua lagi teman penulis.
1 lelaki: sudah berkahwin. lebih 10 tahun.
1 perempuan: pernah bercinta bertahun.

persamaan kami: disampahkan.
faktor: pasangan hilang cinta.
thesis: setia itu satu kebodohan yang maderfaker.

wadefak.

apakah ini bermakna perkara 'setia' itu terlalu diberi bayangan terlalu gah, walhal konsep itu sebenarnya satu mauduk yang sangat bangang?

seperti tiada relevannya rama2 pada tilam basah, atau helmet ketika memandu myvi, juga cermin mata hitam ketika tidur di pekat malam.

bermakna, siapa yang setia itu, bangang.

kawan perempuan aku ckp "lelaki mmg begitu. tidak reti setia". aku tepuk kepala dia. aku kata "abih sebelah kau tu perempuan?". dia diam.

kawan lelaki aku bilang "isteri aku sudah ada lelaki lain. dan aku sedang mencuba untuk mengambilnya kembali". aku tepuk kepala sendiri. "kita memang bongok ke haa?"

dan di kopitiam itu kami terdiam bertiga.

kita setia, dia tidak.
tidak ada kaitan dengan faktor usia, jantina, pembesaran, apa2.
diri sendiri.

kalau tidak dijaga diri itu, memang tidak akan mampu. tidak semua dilahirkan menjadi pecinta tegar. tidak semua berminat. tidak semua ada ingin menetap di satu alamat.

alasan biasa:
1) bosan.
2) lebih bebas.
3) tidak mahu serabut.
4) orang lain nampak bahagia.
5) isi tempat kosong. (semua jawapan bisa dibuat, tiada yang salah kerana semua orang bijak menciptanya)

ada kawan yang berprofession 'pencari gadis'. ada yang 'pemangsa lelaki'. ada juga yang 'pelaksana dendam'. masih ada yang 'pemuas serakah'. baik lelaki, mahu perempuan.

kelakar. apa yang kamu dapat berlari2 mengejar kabus? sekadar penat. benar, ada sedikit dingin dan nyaman, tapi bila matahari mua muncul dan segala kabus memadam, apa lagi yang kau rasa?

tenang?
damai?

jangan bohong, kawan2.

melainkan jika kamu itu binatang yang tidak tuhan beri akal dan jiwa, bersifat hati kering itu pasti membahagiakan.

kawan perempuan aku kata lagi "sedikit, masih ada harap"
kawan lelaki aku menambah "tidak apalah yang sudah berlaku. cukup andai dia ada"
aku, seperti biasa, tidak menokok juga menambah. sekadar senyum.

aku pun.

tapi tidak boleh dimarah juga mereka2 yang berkarier '30 saat mencari cinta' ini. sebab ada yang murahan memberi lelong. siapa tak suka barang percuma?

konsep ekonomi: demands dan supplies.
tiada pemintaan, tiada bekalan.

masalahnya, bekalan besepah. walaupun cap ayam, tetap orang nak. sebab percuma. tak percaya? bulan lepas ada lori promosi coca cola di bukit bintang. aku yang tidak minum air karbonat tetap bersama2 manusia2 kedekut duit dan penagih barang percuma di situ. lepas dapat, minum seteguk dua, terus buang.

sebab percuma.
sebab tidak perlu ongkos sendiri.

bodoh agaknya menjadi pecinta. bukan orang mahu pun. setia adalah satu perkara yang kabur. kalau tidak kantul curang, tetap dianggap setia, bukan?

mungkin aku harus jual lebih murah.
menjadi lebih peramah.
dan hot. dan gedik melibas2 rambut sambil memintal2 baju ketika berbual.
konon2 manis. memuncung2 bibir dan meremit2 hidung sambil malu2 memandang.

semata untuk dipuja dan disms sepanjang malam selama beberapa minggu, kerana aku sunyi.
adeh.
i'm so much better than that.

tapi sampai bila aku nak begini...
tersampahkan.

orang sudah bahagia sana sini, telefon gayut hari-hari, bergurau senda geli,
aku di sini macam najis.
hahahahha.

*gelak dengan airmata*

memilih? bukan dr segi material. tp hati. kalau tidak, kenapa matahari yang aku pilih? padahal ramai lagi di luar sana yang menanti. sehingga hari ini.

aku cinta matahari kerana hatinya yang sangat indah.
memberi kenyang dalam sekadar pandang.
memberi nafas dalam sekadar terbayang.
memberi kekuatan meski dia sudah terbang.
memberi aku terang seperti bintang.

konsekuensi yang memaksa kejauhan kami adalah suatu yang telah tuhan tulis. terima kasih masa, yang dengan sabar meneman aku untuk gagah. terima kasih kawan2, yang benar2 memaksa diri untuk memahami. terima kasih para musuh, yang menggalak derita aku.

kamu tahu kategori kalian.

*diam. menghirup sebatang ketenangan*

nak kirakan, aku la yang paling pathetic. aku setia pada bayang2.
ahahahahhahhahahhha.

*kesat airmata*

12 comments:

Hanna The Belgariad said...

takpe fynn. yg penting u really believe in what ur doing...
jadi setia ..jadi baik mmg susah.. nak buat bende baik mmg susah...
kalau jadi slut/buaya mmg senang.. semua org nak dekat.. tambah2 lelaki..

kire nye,
tak kire la setia ke tak setia ke.. kalau dah suke nak buat camane... dah suke..

yg penting kite pecaye pade ape yg kite lakukan.

SYFNS said...

dun wori kak fynn.
tuhan telah tentukan jodoh kita.
cuma mungkin dia akan dtg
dgn cepat atau lambat.
sabar yaa? ;)

Anonymous said...

we may met someone that we love...
but ALLAH prepared someone better...
y lebih layak untuk kita cinta..
kita setia...kita belai..kita sayang...
y takkan meninggal kan kite..
tinggal kan sedikit ruang kosong, y sunyi..y akan kita isi untuk jodoh kita nanti...

ms pengenalan bukan ukuran..10thn, 20thn..maybe tak de makne compare to 1 month with someone we really love...

jgn terlalu cinta kerana kelak akan bertukar mjd benci yg amat..
(pengalaman sendiri) hehe..

just STAY COOL BABE!

^-^icha^-^ said...

*tersentuh*

ainfazrin said...

*air mata bergenang*

takpelah.

diri sendiri.

cuma kita yang tahu kenapa kita nak setia pada cinta kita.

take care yea, kak fynn.

bulan. said...

jgn jual murah.bahagia hanya sebentar.

biar setia...itu lbh baek tp lbh menyeksakan.
aduh kak fynn.aku harap kamu kuatkan semangat.

dingin said...

Salam,

Saya dimaklumkan bahawa,

dalam ikatan perkahwinan

usah diharapkan kesetian pasangan

tetapi

harapkan tanggungjawab pasangan.

Itu aja. Terima kasih.

S A M P A H A N said...

setia itu nikmat.
walau hanya pada byg2.
walau terbangang.
walau disampahkan.

puas.

*mari hirup sebatang lg ketenangan.
cheers.

Amira Zafirah said...

jdi kak fynn, kita jgn setia?

:l

Anonymous said...

setia... hmmm... untuk lebih pekat atau benar lagi... tanpa kepercayaan... tidak timbul kata2 setia...

jadi fynn... jgn mudah percaya orang diluar sane... tak kira lelaki yg konon gagah perkasa atau wanita yg konon ayu dan baik...

seperti puisi tentang kawan anda...
"bape orng jee yg betul2 kenal kite..."
"ada time ada duit.. umah...."

yg penting jgnlah penat menghasilkan hasil karya yg indah2

tc....

Pencinta said...

Time to grow up Fynn...you are only in love dgn diri anda. Semua orang macam tu. Hanya minda anda yang mempermainkan anda. Bukan soal setia atau tidak.

Something chemical in our/your mind keeping the memories...Get on with your life..jangan buang mase...life is short.

ami___ said...

kak fynn, sayunya tulisan ni. hampir menitis airmata saya tau :'(