Sunday, December 2, 2007

tentang pembetulan fakta sue richard dan kelas musik bersama andy flop poppy

semalam tghari selepas bangun, bergegas menghantar achik ke stesen bas. aku terus gerak ke arah rumah di damansara. tapi entah kenapa hati aku ini terasa malas untuk pulang ke rumah sendiri.

rumah yang sunyi.

semua orang tiada. kesibukan. pok cham di rumah abangnya sdg bersedia mau pulang kelantan atas urusan keluarga. pok arm, aku tak tahu mau bereaksi bagaimana pula bila bertemu. jadi aku tidak mesej beliau.

sebelum sampai rumah, aku singgah ikea. saja. bosan. sedang berjalan2, along sms, mau belanja makan. dia ternampak kereta aku yang diparkir situ. layankan sajalah. dia mau pujuk aku tentang tempoh hari.

okay saja.

habis makan2, dia pulang ke rumah. aku teruskan perjalanan yang tanpa halatuju. tidak sampai 30 minit, aku juga balik ke flora damansara.

zac telefon sejurus aku tiba di rumah. mau recording. aku dengan sukacita bersetuju. aku buka internet, seperti biasa yang pertama aku bukakan favourites secara berurutan:

  1. blog fynnjamal
  2. blog puisitepijalan
  3. myspace
  4. facebook
  5. friendster

yang membuatku rasa cibai adalah apabila aku buka friendster.

aku sudah mula mau let go tentang kes pok am, bermakna aku sudah tak mahu fikirkan lagi, bila aku terima mesej dari sue richard.

---

soalan aku: perlukah kau curahkan lagi minyak pada api kecil yang sedang memadam dalam hati aku ini?

aku sudah tidak kalih, sudah tidak kisah, sudah mahu biar kau bahagia ikut suka, tapi kenapa kau mahu keruhkan keadaan haa?

dia baca blog aku ini. lalu dalam tulisannya pada aku, dia tanya kenapa aku prejudis terhadap hubungannya. kenapa itu. kenapa ini. kenapa keji. itu dan ini. (dalam satu perenggan lebih kurang 20 baris)

ok. aku boleh terima.

maka dengan ini hadirin dan hadirat:

  1. sue richard cantik orangnya.
  2. hati sue richard tulus.
  3. sue richard berkawan dengan pok arm, maka relakan.
  4. jangan sekali2 prejudis pada sue richard.
  5. kalau kau tak tegur dia, aku akan bantai kalian.

aku tahu kau baca, sue. harap2 kali ini entri ini okay dan mendapat approval dari kau. semoga kau tenang dengan tulisan ini. futnot: tiada yang membaca pun blog ini di kalangan kecy. cuma fatin, itu pun kalau kau perasan. jadi perlu apa kau membaca blog aku. jangan risau. yang prejudis cuma aku, kan? jika yang lain agak keras sama kamu, bukan kerana mereka baca blog jahat ini. mereka sudah besar, tidak perlu diapi2kan seperti anak2 sekolahan.

*senyuman pada sue sambil menepuk2 bahu secara memujuk*

tapi bila dia katakan "apa beza saya dan pok arm dengan kamu dan pok cham?". maaflah, saya rasa itu agak kurang ajar. maka saya tekad tidak mahu lagi bertegur dengan orang yang kurang bahasa itu melainkan bila adanya pok arm. sekadar menjaga hati.

kenapa saya marah? kenapa saya emosi? kerana, kamu sendiri tahu saya dan pok cham tidak semesra kamu berdua. OBVIOUSLY. maka statement itu akan mengecilkan hati saya, teman lelaki saya, juga pok cham. bayangkan kalau pok arm tahu apa yang kamu tulis pada saya. halus, tapi membahasa dan meluah. jangan risau. tidak akan saya beritahu. kita kan kawan? kami perlu layan anda sebagai kawan. mari, jadi sahabat baik saya. mari.

tapi kan, siapa kamu untuk bertanya tentang kami adik beradik. walhal kecy sendiri memahami kenapa saya harus berada di sisi pok cham setiap masa. dia tiada sesiapa. tiada bonda, tiada ayahanda seperti kita2. dia perlu kasih sayang kami2 adik beradik. kamu tidak kenal kami, maka tolonglah jangan bikin penaakulan mantik sendiri. okay sue? love you. sekian terima kasih.

aku harap aku boleh jadi bestfriend sue.

aku fedup dgn benda2 ini semua. aku sudah bilang aku tak mahu campur, jadi tolong jangan cari pasal. niat aku mahu buat bodoh sudah, jadi sila bahagia.

satu: ini blog aku. sukahati akulah mahu tulis tentang apa. bukan valid pun apa aku katakan. dan karektor2 yang aku tulis, adalah observasi. bukan aku paksa pembaca2 yang sekerat ini percaya.

dua: aku tidak biasa berkawan2 ini. aku sedang selesa dengan beberapa yang aku ada. jadi tolong jangan ubah persepsi aku tentang persahabatan. aku masih baru tentang ini.

tiga: bila aku sudah sayang, aku akan overprotektif. itu nature fynn jamal, yang aku dapat dari ayahanda. dan sekarang, mengetahui aku sudah tidak mampu menggapai arm lagi, aku redha dan akan cuba terus berpaut pada yang tinggal.

...aku sayang kau pok arm. kamu sangat dalam dalam hati aku ini...

empat: bila aku sudah jauh hati, aku akan tidak peduli. em, let me rephrase, aku akan tampak tidak peduli. dan aku ini hebat lakonannya, sehingga semua akan percaya aku benar2 tidak kalih lagi.

lima: hanya yang rapat dengan aku faham betapa sayang aku ini abstrak. bukan semua perempuan akan punya rasa cinta bila berdekat. kerana membesar tiada bonda, aku lebih menjurus pada rasa keibuan. maka bila aku sayang, aku jaga. tidak meminta apa2. tapi siapa yang mahu percaya?

---

jam 8 api datang, mahu mengajak kopi2. aku pergi dan makan sikit. badan aku sudah mula naik. dulu 58, mendadak turun 51 kerana jadual yang hectic. sekarang sudah mula 53. dem. aku akan jadi ikan paus semula.

sesudah makan, aku terus pergi studio untuk bertemu zac and the gang. andy flop poppy ada. malam itu aku kena tiau vocally. pitching la. falsetto la. hamlau kejadah aku tak reti. aku kan sang pemuisi. sekadar itu. cuma aku gemar berlagu. dan boleh aku katakan aku boleh kompos sedikit2 melodinya bila ada musik kosong, sebagaimana aku berpuisi selama ini.

andy sangat berbakat. dan dia sangat terpelajar rupa2nya. pernah bergaji empat angka nilai USD. tapi kerana passion, dia tinggalkan semuanya, kerana musik.

kalau aku mahu tinggalkan segalanya, untuk apa? apa yang berbaloi?

*yang nyata, tidak berbaloi untuk benda yang bernama persahabatan. aku sedang kembali meneutralkan diri. tunggu masa saja untuk aku tinggalkan dunia berkawan yang tak matang ini. dulu hidup aku aman sendiri. tiada hati yang perlu aku jaga. hati sendiri juga aman.

cumanya ketika itu begitu sunyi. seperti rumah aku sekarang

habis rekording jam 4 pagi. zac dan rewan tumpang pulang. banyak juga perbualan kami. surface conversation. lihat, betapa senang. betapa mudah. tak ada serabut. mereka turun dari kereta, tiada apa lagi yang aku perlu fikir tentang mereka.

sampai rumah yang bisu, aku buka baju terus junamkan diri ke katil aku yang merah. aku mahu tidur, tapi hati yang sakit dan pedih seolah2 mengaruk.

aku menangis diperbuat begini. hati aku sakit. ini bukan kali pertama aku kecewa dengan teman2. kecewa kerana aku lebih dilihat sebagai threat, bila segunung sayang telah aku beri.

di sekolah rendah, aku dibenci kerana ukur lilit pinggangku mencecah 32. padahal setiap pagi aku belanjakan 70% wang saku untuk membeli kawan.

di sekolah menengah, aku dibenci kerana pemikiran poetik aku yang terlalu tidak terfahamkan. aku weird di sekolah. walhal bila diminta pertolongan, akulah yang berada di baris pertama.

di universiti, aku dipulau teman sebilik, dikotak katik teman baik pertama, diguna2 untuk kepentingan mereka. aku tidak kisah, meski aku dipakai semata kerana punya kereta seawal 20 tahun, di waktu mereka belum punya mobil sendiri.

di tempat kerja, kawan2 sekadar kawan tempat kerja. maka mudah.

ada masa aku sesal ke PD dulu, tempat pertama aku kenali kecy. jika aku tidak kenal mereka, aku mungkin fynn yang dahulu. yang tidak punya peduli pada sesiapa.

aku tertidur dengan segala nostalgia kejam, sambil bersedih atas kejauhan yang tercipta antara aku dan pok arm.

selamat malam, dik. semoga kau bahagia.

2 comments:

^dada^ said...

jgn pnh kesal dgn apa yg terjadi.. arap kamu kuat fynn...
itu doa saya..

ConTengaNcaroTngaroT said...

fynn,kalo kamu sesalkan ceria kita di PD dulu fatin sedih sbb fatin sgt syukur kenalin kamu disitu..mau kamu tau yang semangat kuat sy tika ini adalah dr hembusan sayang kamu..kamu spt mama sy..penyayang dan kuat..pada sy kamu lbh dari seorang kakak..sy mau jdi kuat spt kalian..tak mahu lemah terduduk mengenang2 masalah perasaan sedangkan hidup tak kemana..kalau lah boleh sy gambarkan perasaan bertuah n terharu sy kenal kamu pasti sy tunjukkn..dan tak sangka punya kakak adalah seindah dan sebahagia ini..sayang kamu fynn..