Sunday, December 2, 2007

tentang hari yang memenatkan.

aku bangun pagi semalam setelah menerima sms dari kak ati. dia ajak aku teman dia bawa anak2nya ke sunway pyramid. main ice skating.

dengan kepenatan dari rekording yang tamat jam 4 pagi dan tangisan sebelum tidur, aku bangkit. kasihan kak ati. dia punya suami yang tak boleh diharap. kaki perempuan. bini sembahyang tahajud dibahasakan. astaghfirullah. persis kisah2 zaman sahabat yang dijadikan teladan dalam buku2: jgn keji orang yang beribadah, nanti masuk neraka.

tapi siapa tahu kan? ketentuan adalah ketika hari kematian. kalau sempat insaf, tuhan itu pengampun. soalannya, kalau tidur dengan tidak sempat minta ampun? tak bangkit2 sejak tidur? kalau dicabut nyawa ketika sedang melintas jalan?

nerakakah tempat aku nanti, tuhan?
maaf, aku masih anak nakal seperti dulu.

sesudah bersiap2, kak ati bilang tidak jadi pula. suaminya bikin hal lagi. membuatkan mereka anak beranak tidak berani keluar rumah. aku faham. maka aku ikut AG, Kareem dan E-one (bersama teman2 wanita mereka) ke KLCC. nasib baik diajak. kalau tidak membazir saja bersiap2.

sampai di KLCC dlm jam 2 lebih. makan2 dan gelak2 macam biasa. gurau2 dan carut2 kelakar. aku bawa bobby sekali. semua orang ada date, aku saja yang tiada. tp mereka semua kool. walaupun aku berkawan dengan the boys pada awalnya, sang gadis2 ikhlas mahu berkawan dengan aku, bukan kerana aku kawan kepada the boys. jadi riuh kami semua, tidak kekok.

nah.. aku bukan sekejam yang kalian sangka.

habis makan, kami tiga kereta gerak ke eye on malaysia. desember ini merry-go-round itu akan ditutup. bila lagi, kan?

memang seronok. lama tidak berlepak dengan mereka. eye on malaysia tidak menepati wang aku yang 15 ringgit. semata berpusing bodoh2. dan pemandangan yang ada sekadar bumbung setinggan, pembangunan terbengkalai, dan pandangan KLCC dan istana budaya dan beberapa yang lain.

lebih bangang, aircond seperti hidup segan mati tak mahu. jadi bayangkan betapa berkuap.

dapat la dalam 5 pusingan. masuk pusingan ketiga, kami dah macam nak turun dah. tah la. mungkin anak kecil dalam diri kami sudah mula matang. (dalam kes aku: gayat)

turun dari gondola, kami bergambar macam orang gila. orang tengok kami macam anak2 kecil. terlompat2 dan kelakar. terasa bangga pun ada. sebab kami begitu non-chalant. habis sesi fotografi, kami makan ABC beramai2. sedap dgt. banyak susu.

*anak paus anak paus anak paus*
komfem aku kembali berat mcm dulu.

lepak2 dan gelak2. jam 6 setengah kami bersurai. aku terus ke Curve. meeting sama ezane. sedang ada masalah. ok. coming.

kerana jem yang gila, aku tiba dalam jam 8 lebih. ira, acha dan lynn ada di curve. aku mahu lepak sama 3 kecy itu. rindu. maka aku bertemu ezane, dengarkan masalahnya, kasi penyelesaian sedikit2, aku ajak dia bertemu anak2 kecy yang tiga orang itu.

pertemuan ok. ezane cool. kecy rilek seperti biasa. ketika itu, dua org teman ira sudah sampai. kepala bole blah. great. kami ke karaoke selepas habis kopi2 bersama mereka. 30 lagu. beghaper punyer banyak daa..

tapi mmg fun. kecoh gila. aku teruja dengan suara acha. sumpah sedap nak mampos. macam anuar zain + indonish + screamo. aku pun tatau cane nak citer. tp sedap gila. so far, antara semua kawan2 lelaki seumur hidup aku, suara dia paling sedap la.

ira seperti biasa, enchantingly sedap. terlalu sedap sampai ada lagu2 yang aku tertitis airmata sbb sedap sangat suaranya.

kalaulah aku ada duit, aku terbitkan album untuk derang. bukan tipikal suara siti. unik. tp pembeli kat malaysia cuma mahu siti, siti, siti. jadi, nasib baik aku takde duit, kalu tak membazir je aku terbitkan album derang.

haha. apa aku rapik ni.

keseronokan berterusan. pok arm tepon. aku beritahu kami di karaoke. ajak dia join sekali. dia tanya "takpe ke sue ada?"

keseronokan padam.

aku ckp pada ira. kami dua2 pandang sesama sendiri. matanya beku. sama seperti mata aku. aku baru terima mesej dari sue semalam. aku tak mahu nanti aku kurang ajar depannya pula. ye lah, orang baru lepas sakit hati, takkan terus mahu peluk2? dia pun tak reply balasan mesej aku.

aku kata pada pok arm kami sudah mahu pulang. tiba2 telefon padam. bateri padam.

kemudian aku teringat janji aku pada arm, aku akan baikkan kecy dengan sue. maka aku kata pada ira: "join ajalah, kan? layankan saja." ira kata ok. ira mmg cool.

aku guna telefon ira untuk sms arm, katakan kami mahu ke Idaman (port kegemaran kami), dan bawalah sue itu.

aku harap sue takkan terlentok2 kat pok arm seperti biasa, sebab itulah yang buat kecy membuak2. kami ada fatin dalam hati, jadi kalau iye pun kau nak bermanja, tolong jangan depan kami. tak seronok langsung.

tapi pok arm reply, dia kata sumthin like "takpelah. fynn tak kasi". dia fikir aku ira. dia kecik ati penye aku tamo lepak dgn sue. sib baik aku tergerak ati untuk sms semula. mesti dia tak tahu ira pun tak berapa berkenan dengan tango yang pok arm dan sue mainkan. takpe arm, kami kawan anda. kami mahu hanya yang terbaik untuk anda. maka kami akan menari sekali dalam musik ini.

aku balas "ni fynn la mangkok!". dalam balasan sms itu, nampak pok arm lega sedikit. jadi kami akan bertemu di Idaman.

sejujurnya, aku tak mahu tengok muka sue buat masa ini sbb mesejnye di friendster aku. tapi ini pok arm. aku kena jaga hati dia. bukan hati aku.

cibai. buat apa kau peduli, dia kan surface friend saja, fynn!!
tapi itulah, sebagaimana ibu2 lain, bila anaknya laku apa saja, sentiasa ada kemaafan dan sayang.

kerana pok arm.

kalaulah pok cham baca mesej itu, mesti dia tamo berapat lagi dengan aku. dengan kami. sbb dia tamo susahkan kawan2. sebab dia tidak suka gelaran spesifik anak tidak berayah beribu itu.

sampai di Idaman, aku tak tahu bagaimana mahu berkelakuan. aku pura2 sibukkan diri selama beberapa minit, baru aku salam sue. aku tidak suka hipokrasi. entah la. berbaik pada sue, aku terfikir hati fatin. memang tiada ikatan antara sesiapa, tapi hati perempuan si fatin yang aku mau jaga.

tuhan, kasihanlah pada dia. cukuplah segala masalah fatin sedang tanggung. aku sedikit sebanyak berterima kasih pada tuhan kerana buatkan fatin kuat dan move on. dia sudah potong rambut, katanya. tipikal bila kita mau refresh diri. adik, aku sayang kau.

aku lihat pok arm ketat saja mukanya. jadi ada masa aku tegur2 juga si sue. lawak2 meja makan semua tak berapa kelakar, sbb semua sedang plastik. tapi cuba berkali2 juga. okayla. tak la mesra mana. tapi okay laaaaaa..

sikit2 pok arm senyum juga. cukuplah.

balik dalam jam berapa tah. satu lebih. salam sue tak pandang muka. belum lagi, nanti2 lah. ucap selamat tinggal pada yang lain2. rasa sedih pula sebab tah bila akan jumpa.

sampai rumah aku buka internet. check mengikut urutan biasa. tiba2 aku terpandang jam sudah pukul 2.30 pagi. shit!! sudah 2 december!!

selamat hari jadi, amy. semoga kamu panjang umurnya. semoga kamu bahagia sentiasa. semoga kita bisa kembali seperti cinta2 dulu. semoga kamu tetap memberi sayang pada aku yang gila.

semoga kita kembali seperti biasa.

aku telefon amy. masih belum tidur. bual2 sedikit, ucap2 selamat. letak telefon.

ini kah cinta yang aku cari? robotik. uff. serabut. dulu tidak begini. dulu kamilah pasangan paling kool. romantik, tapi rilek.

semoga kami tidak hilang kami yang dulu.

aku padamkan pc. mahu tidur. tak bisa. golek2 kiri kanan, aku hanyut dalam separa tidur dengan kepala yang sudah tak biasa kesunyian.

5 comments:

hanafiah said...

A Feast Of Friends

Wow, Im sick of doubt
Live in the light of certain
South
Cruel bindings.
The servants have the power
Dog-men and their mean women
Pulling poor blankets over
Our sailors

Im sick of dour faces
Staring at me from the tv
Tower, I want roses in
My garden bower; dig?
Royal babies, rubies
Must now replace aborted
Strangers in the mud
These mutants, blood-meal
For the plant thats plowed.

They are waiting to take us into
The severed garden
Do you know how pale and wanton thrillful
Comes death on a strange hour
Unannounced, unplanned for
Like a scaring over-friendly guest youve
Brought to bed
Death makes angels of us all
And gives us wings
Where we had shoulders
Smooth as ravens
Claws

No more money, no more fancy dress
This other kingdom seems by far the best
Until its other jaw reveals incest
And loose obedience to a vegetable law.

I will not go
Prefer a feast of friends
To the giant family.

Jim Morrison
-The Doors

http://www.youtube.com/watch?v=HKd9YdURSFo

^dada^ said...

moge cinta kamu ttp mekar ye fynn .. ;)

fynnjamal said...

dada: thnx a lot. org gila mcm kita mmg sentiasa abstrak.

ada cinta bagus.
takde pon bagus.

bole menulis puisi indah.

syuxx said...

wahh, macam KAMI the series.
beza nya cuma tv dan realiti.

fynnjamal said...

gosh. Kami?? hahaha.
well fictions are always based on hard cold facts.