Monday, December 3, 2007

gig yang paling tak best dan seorang pensyarah yang tak bersedia

aku bangun pagi jam 11 lebih, cuba telefon amy. mau jumpa kerana hari semalam adalah hari lahir amy.

dia tak angkat.

katanya mlm semalam tidak kerja. jadi kenapa tak bangun2 lagi?

lalu aku buka internet, buka blog. mula menulis. mula2 aku tak mahu tulis tentang apa yang aku tulis itu, tapi entah kenapa, jiwa aku sudah terlalu kacau kerana diusik orang.

dan tulisan aku meleret2.

jam 2 lebih amy telefon. keluar berjumpa sekejap, kerana dia kerja malam. kami ke secret resepi, makan dengan begitu selera. tapi tah kenapa amy agak suram hari ini. mungkin merajuk kerana aku lewat wish hari lahirnya. mungkin kerana aku tersilap cakap. mungkin kerana tiada hadiah, kerana aku sedang miskin. mungkin semua ini hanya tekaan. dia cuma lapar, mungkin.

dalam perjalanan pulang, aku yang agak sensitif bila tiba hal wang tiba2 cranky. semua bermula dengan niat dia yang mau beli jam harga hampir 1k. walhal dia baru sambar nokia hampir 2k. entah, aku rasa agak konflik dalam diri: aku sekarang sedang hidup membayar wang kredit (kami berdua sama pakai kerana sebelum ini dia masih belum grad, dan hanya aku bekerja), sedang dia membeli barang mahal.

tapi aku pun satu, sejak bekerja, tidak pernah dia beli apa2 pun untuk diri sendiri. takkan tidak boleh? gaji dia 4k tiap2 bulan. dia baru bekerja 3 bulan. biarlah. kenapa aku peduli? mungkin kerana aku sedang tidak bergaji. sedang tidak berduit. haih. kenapa aku peduli hal wang dia?

tulah... kenapa aku suka peduli hal orang.

sebagai defense, kalau aku tidak sibuk membayar kredit, aku sudah pun berdikit menyimpan wang kahwin. itu aku katakan. kemudian dia betah: perlukah wangnya sendiri diupdate pada aku.

kejam. pure evil.

dulu, gaji aku cuma 2k. membayar permulaan hidup aku, sambil membantu amy yang masih belum tamat pengajian. *aku graduate awal*. dulu duit itu dibahagi sana sini, untuk kesenangan kami dua2, kerana aku sayang, kerana aku tak suka manusia yang aku sayang bersusah.

dulu.

dia kemudian beritahu wang simpanannya. aku terkejut. tidak menyangka dia sudah pun berkira2 wang perkahwinan.

dia sudah berubah sedikit. sudah flip out. sudah bercakap keras, walaupun tidak tengking.

memang sifat lelakikah bila sudah berduit akan mula rasa megah? bukanlah dia sang tanggang, tapi dahulu tidak begini. dulu kami begitu indah. dicemburui kerana kebahagiaan yang kami ada.

dulu.

aku yang sedang berkecil hati tak memasal itu terus pulang, tanpa menoleh. tahniah, bertambahlah keserabutan seorang fynn jamal.

terus gerak ke CM. berjanji dengan fatin. layan gig. kawan2 aku seperti budak2 Hujan, Komplot dan Meet Uncle Hussein ada. dalam jam 7 sampai. park and tunggu fatin untuk letak bagasi. dia akan tidur rumah aku sebaik pulang.

yeay. ada kawan.

sampai annexe, terasa macam bangang pon ada. tah. band awal2 tokleh blah. pastu hujan macam tak perform. membazir plak rm15 aku kang. apa lagi, kami pon melepak2 (skali dgn AG hujan) kat tepi2 tu. borak2, buat2 lawak. macam orang gila. tp mmg fun aa.

lepak dari jam 7 tu, sampai la pukul 11. sampai fedup. kat luar annexe ada soundstage ROTTW. keluar kejap tengok zip zieller. juga kawan2 baik aku dalam arena gigging.

mereka memang hebat.

habis sahaja, terus ke annexe semula. hujan sudah mula mau perform. tiket abih awal2 lagi. so kami yang dah menunggu rasa macam marah. bapak membazir. aisehmen. nasib baik rupa2nya kami diuruskan untuk dapat backstage. giler best. rasa cam "woh..."

kekeke.

dan seperti biasa hujan begitu hebat.

abih je terus pulang. fatin nampak seronok. aku pun enjoy. kareem, e-one, beesya, dan lain2 pun nampak seronok. bukan kerana gig. tapi kerana ada kami kawan2.

kawan2 surface.

salam semua, sambil mereka ucap selamat untuk kerja aku hari isnin esok. aku masih rasa tak percaya.

aku? pensyarah? *gelak kuat2*
SEGI college dulu ok la. ni?
ahahahahahahah

sampai rumah terus buka internet. buka segala keperluan, sedar2 dah jam 3 pagi. subuh nak bangun, gi kerja. aku sebenarnya takut nak tidur, takut bangun kena pegi kerja.

dah bersedia ke aku?

fatin dah lama hanyut. aku pusing sana sini, memaksa diri untuk tidur.

"assalamualaikum, miss fina"

2 comments:

syuxx said...

"kenapa aku suka peduli hal orang"
i love this word. why?
kita selalu peduli hal orang, tapi kita tak pernah terfikir adakah mereka peduli kan kita?
ahh, biar kan saja.
asalkan kita dah buat baik dgn orang.
esok2 mungkin mereka akan perasan benda tsebut.
pasti.

p/s: pesan dgn hujan@noh. bila lagi nak turun ke sarawak??
keyh2..
:)

fynnjamal said...

itulah kita. peduli sama orang. tapi kita lutsinar.

dan kita tak marah pun. cuma kecil hati.
tapi orang smua akan marah jika kita tidak peduli mereka. bukan?