Friday, December 21, 2007

tentang cubaan menimbulkan feud antara aku dan mia

tidak jadi ke kelantan.
tidak jadi backpacking.
tidak jadi road trip.

benci.

sudah lah begitu teruja, tak jadi pula. betapa sebal. tapi nak buat macammana. agak serabut juga. pok arm macam frust aku dan fatin tidak jadi melawat. pok cham pula tidak habis2 serba salah. kasihan dia.

salahkan keadaan? sama seperti menyalahkan ketentuan tuhan.

mungkin kalau kami pergi tadi, kami kemalangan. atau tayar pancit. atau itu atau ini. redha sajalah.

maka hari raya korban disambut dengan kekosongan. adik pok cham namanya amy. bawa kami ke sana ke mari untuk memujuk jiwa kami yang kecewa atas harapan yang jahanam. agak lambat juga hati ini makan umpan pujukan. tapi dalam jam 5 petang kami sudah mula bergelak2 sewel.

settle lah. apa sangat tidak pergi kali ini. lain kali kan ada.

mula2 yang ada aku, fatin, pok cham dan adiknya. tapi ketika kami mahu bowling mike dan takky sampai. begitu meriah, walau tidak semua kecy ada. jadilah...

selesai bowling, takky dan mike pergi menonton. kami berempat ke tesco. aku mahu masak soto esok. lama tak masak soto. hmm. sedapnya.

di rumah, ketika aku sedang sibuk menyiang itu ini, mengopek itu ini, zarina ann julie telefon. siapa? alah. pelakon utama anak pontianak. pelbagai soalan diajukan dalam masa kurang dari 5 minit.

paling utama: benarkah aku terlibat dalam kutukan berleluasa si dia di internet.

aduh. serabut betul. malas aku masuk campur. dia sedang top di tangga gossip: gambar2nya tersebar luas di dunia cyber.

haih.
mungkin ditambah lagi dengan cadangan pergaduhan antara kami di sini. hmmph. terbaiklah tu. jadikan kami fasha dan fazura. atau paris dan nicole.

tulisan aku di blog ini mmg halal kepada semua. sukati anda jika kamu baca setiap bait tulisan. jika mahu menyebar2kan pula juga terpulang. saya cuma menjujur. saya tidak fokus semata padanya tentang kemarahan saya pada pelakon2 malaysia yang tidak membuat homework.

bukan dia sorang.

hakikatnya, semua orang akan mencari seorang fazura di setiap batch. kali ini, zarina punya giliran.

aku katakan padanya, yang lebih kurang memberi makna: tulisan internet itu sesungguhnya seolah bualan politik kopi. didengar sedap. disampai tiada asas. dibiar adalah seeloknya.

terima kasihlah. inilah dia faktor utama kenapa aku tidak berminat dengan industri kita. lingkungnya kecil, kualiti hanya dijaga oleh beberapa kerat. yang lain? semata publisiti.

semata gah yang dicanangkan.

aku sms dia mencadangkan rilek2 saja. tidak dibalas. mungkin banyak sgt di kepalanya. mmg kasihan juga. tapi entahlah. aku pun malas masuk campur.

aku selidik akar masalah. jumpa. seorang pembaca puisitepijalan telah memberi komen berkata tentang aku mengutuk zarina terang2an. haha. harap diparaphrase semula. aku berkata dari sudut am.

secara general.

tapi tak tahulah. realitinya itu. maka kenapa mahu dilatah, ya? siapa kata mahu berlakon tidak perlu pendidikan? mahu jadi penyanyi tidak penting soal sekolahan?

arghhhh.. anak2 bangsa!! jangan jauhkan buku itu dari kamu!!! kejar ilmu, adik2!!

kalau aku boleh tengking anak2 tepi jalan yang sibuk memvandal dinding bangunan, tamparkan muka2 itu, kemudian membebel sampai menangis; aku dah buat.

seorang guru, itu memang fitrah aku. sampai mati takkan berhenti. pada kawan2 sendiri pun aku kadang2 sibuk membetulkan grammar dan semantics. haha. nasib baik kawan2 sangat memahami kompulsiv aku itu.

apa2 jua, aku tetap dengan pegangan dunia glamor tidaklah sehebat mana. apa juga sumber wang kamu nanti, pastikan kamu punya bekal ilmu lengkap, dengan akal yang sentiasa terbuka untuk pembelajaran baru.

kita tidak pernah terlalu tua untuk belajar.

semoga aku masih boleh professional dengan zarina terutamanya. malas mahu dipanjangkan cerita. semoga anak2 kita bukan sekadar blonde di tepi tangga. semoga dunia kita lebih logika.

jadi pensyarah kan best. tiada masalah hidup di bawah mikroskop.

selamat malam anak2. aku mahu tidur dengan aman ini malam, untuk aku dan bakal anak2 aku nanti.

satu soalan: ada juga kah orang membaca blog ini?

10 comments:

enot.midori said...

hmm kakak saba je.kami smua ttp pecaya kakak :D

[siti] said...

ada..

Nasrul Hakim said...

ade..

fynnjamal said...

tu la.. ada pulak yang kata saya plastik sejak berlakon neh. kelakar. sbb kawan2 yang dah lebih 13 tahun tak pulak cakap macam tu.

siap kata saya ni tak reti2 membesar ada la. :P

apeklowek said...

blogmu ini kubacha..kerna banyak pelajaran yg bisa kudapat di dalamnya..hee..aku ingin blajar cara kamu berbahasa..sungguh indah bunyinya..awak hebat la kak fynn..usah dirisau sgt apa org kata..diorang x paham kot apa itu plastik..hmm.

fynnjamal said...

apeklowek, terima kasih atas kata2 kamu. sedikit sebanyak, segala kekurangan dlm hidup agak terampun dengan adanya seorg dua yang buatkan kakak rasa hidup.

casper_cute said...

i think i like you...
seronok sangat baca blog kak fynn..
rase cam best laaa....
very puitis... n..
biarlaa ape orang nak kata..
kalau kita hepi being ourself nothing to loose kan?? ;)

n u r i d r i n said...

ade kak fynn,
meskipon entry ini suda berbulan di post,
=)

yOnnA said...

kak fynn :)

ramai bace blog akak ni.
see..

saya sgt admire tulisan2 dr hati kak fynn

laut campuran perasaan said...

sudah lama kumencari,baru kini kudapat.kamu hebat kak fynn.hari ini 14 september 2013.blog walking.