Thursday, October 4, 2012

poli fahking tik


fakta xfaham-untuk-difahamkan no 23:

bila suratkhabar muka depan cakap pasal anak buang mak dalam hotel-- SEMUA percaya-- terus hukum anak yang buang mak.

TAPI.

bila suratkhabar muka depan cakap pasal politik-- SEMUA terus laung "PERCAYE LA SOTKABO PENIPU BLABLABLABLA"

*pause*

weird.

*pause*

sebab itu aku bahagia jadi skeptik. bring my guard up. always tell myself to not believe anything within sight. cause nothing is ever as it seems.

tapi aku xbodoh utk mengqurankan yang ini, membiblekan itu, menghalalkan ini, mengharamkan itu.

baca semua.
ada otak-- sintesis dan bina hipotesis.

sebab itu orang malas berMLM dengan au.
sebab aku xsenang diyakinkan.

dan mungkin kerana aku banyak membaca (tak kiralah manusikrip bertulis atau bacaan aku adalah dari observasi), aku belajar untuk hormat apa yang orang baca. yang semua orang ada hak utk apa yang dia baca.

because at the end of the day--
orang cuma baca APA yang dia nak baca,
dengar APA yang dia nak dengar,
nampak APA yang dia nak nampak.

kita mungkin sedang baca satu artikel yang sama--
tapi kita baca, dengar dan nampak lain2 sebenarnya.

jadi.
apa yang paling manusia adalah--
hormat apa yang sesama manusia lain baca, dengar dan nampak--
bukan terus bagi2 nama macam orang yang lain baca, dengar dan nampak ni bangsat tak ada mak bapak.

politik--
politik juga.
mulut tu jaga.

dalam kubur takde soalan "ma parti ka?"

No comments: