Monday, September 3, 2012

tentang sadaqah

aku ada satu benda aku nak tegur pasal rakyat malaysia dalam bab memberi sadaqah-- tak kiralah derma pakcik buta di meja makan, bantuan bina sekolah tahfiz mahu pun dana uti pembedahan anak2 kecil yang kita lihat saban hari di fesbuk:

kalau xnak bagi, sudah.
xde orang marah.

sungguh! xada orang akan hina kau kalau kau tak mau bagi seringgit dua kau. xada orang mengumpat kau untuknya. xada orang 

buat hate page di fesbuk kerananya.

xada.

jadi, besarlah kiranya, wahai manusia malaysia, kalau tidak ada hajat dalam membagi, juga ikhlas ketika memberi, tutupkan mulut dan diamkan diri.

biarlah aku guna contoh yang paling karib dgn aku. dan sedihnya, masih terjadi sehingga ke hari ini rupanya bila aku baca di pages yg sedang membantu baby thaqif.

1) kenapa tak pergi hospital kerajaan? 2) kenapa tak reti ambil insurans?

ya allah. aku fikir cuma ketika juna soalan2 begini terajukan. kerana mengenangkan aku ini ramai haters, maka pasti akan lahir soalan2 tidak sensitif seperti ini. namun ternyata tidak. keluarga thaqif juga diasak sama.

biar aku jelaskan.

kenapa tidak IJN? atau mana2 hospital biasa?

SEBAB:
1) kos pembedahan di IJN dan swasta adalah SAMA. cuma di hospital kerajaan banyak dana. TETAPI dana2 itu CUMA layak dibagi pada mereka yang bergaji bersama suami isteri rm2500.

nampak logik. betul. tapi aku tanya MANA2 suami isteri yang lepasan universiti yang gaji bergabung rm2500 ke bawah. xada. gaji pekerja lepasan ijazah PALING sedikit pun rm1500. maka dua orang bermakna rm 3000. automatik tidak layak.

melainkan salah seorang atau keduanya kerja kerajaan. atas kertas, nampaklah layaknya. walau pada hakikatnya pekerja kerajaan punya bonus2 dan kelebihan yang at the end of the day, menjangkau gaji pekerja swasta.

ok. tolong jgn jd bodoh dan cakap "siapa suruh tak kerja kerajaan". sebab bro, SIAPA TAK NAK?

2) ok itu ttg dana. skrg, KALAU PUN sudah dapat dana, jaminan mendapat tarikh pembedahan BUKAN di tangan anda. ini disebabkan bilangan katil yang terhad.

ya. terhad.

KATALAH pesakit mendapat tarikh 2hb november. jika TIBA2 ada pesakit yang LEBIH memerlukan katil-- katil tadi PERLU dikosongkan utk pesakit kronik itu.

untuk mendapat katil-- tidak mudah. perlu check up telus yang memenuhi syarat2 layak pembedahan. tidak satu degree pun terlebih temperature. tidak satu pam pun kurang jantungnya. banyak kiraan.

bayangkan terlepas katil. bayangkan perlu menunggu utk fit for surgery LAGI. bayangkan perlu fit KETIKA sdg sakit.

maka ya. ibubapa yang memilih swasta adalah pentingkan diri sendiri. kerana hospital kerajaan TIDAKLAH se-convenient yang kita sangka.

kenapa tidak ada insurans?

SEBAB:
1) secara mudahnya: KALAU ada duit lebih, ORANG BODOH MANA yang tak nak?

"alah seratus sebulan, apa sangat"

ye. seratus kau. bolehlah. seratus orang? dua posen kau rasa secelet. dua posen tepi jalan-- menggenapkan sepuluh ringgit yang dia kumpul.

jangan bezakan nikmat kau dgn rezeki orang.

2) kalau pun yang telah ada insurans, kau fikir mereka memang BETUL2 niat dalam hati hendak tolong? ini bisnes, bro. bisnes. SELAGI boleh elak, orang cuba elak.

kalau BETULLAH insuran mmg berhati mulia, takkan ada bapa desperate seperti john q yang mengunci hospital mengambil tebusan demi mendapatkan bantuan pembedahan anaknya di amerika sana.

ya. mmg itu di amerika. bukan di malaysia.

TAPI. bukan sekali ahli keluarga aku cerita duit insuran tak boleh keluar. adaaaaa saja alasan. setakat duit klinik, insurans cover la. cuba kau sakit kronik. CUBA. kau tengok apa respon derang.

dapat pula macam kes aku, anak angkat. kau curahlah kasih sebesar langit pun, selagi belum sah atas kertas yang dia sah milik keluarga barunya, dia BUKAN anak kau. maka xde insurans yang sudi peduli. jadi kalau macam anak aku, dah belah jantung ketika xsempat diinsuranskan, mmg sampai mati pun xkan ada insuran yang mau jaga kebajikan dia.

maka macammana? duit2 ikhlas dana ITULAH, yang baki2 pembedahan ITULAH yang akan menjaga kebajikan dia. dan memang celakalah mereka yang berkata duit2 lebih dana digunapakai mak bapaknya utk bergaya sakan di hari raya.

pesakit kronik tak layak dibagi insurans.
ye. betapa xadilnya dunia.
tapi ada orang macam aku gebang jahatnya manusia?
tak. sebab kita faham semua orang ada kerja dia.
semua orang terbatas.

maka. kalau ibubapa macam aku boleh faham perjalanan putaran dunia, kenapa ada yang rasa dia layak buka mulutnya?
cakap pakai akal la.
cuba jangan bongkak dgn ilmu yang tak jauh mana itu.

tuan2 dan puan2,
perihal lain yang aku minta dari kalian seluruh jagat.
ikhlaslah.

kalau betul xmau bagi, diamkan.
kalau pula telah memberi, redhakan.

jangan dirasa "kerana aku telah bantu anak dia, aku berhak atas apa jua yang berlaku pada mereka".
sehingga semua benda selepas pembedahan mau dikritik. itu xbetul. ini xbetul. kalau ditepis, disindir: "dulu bukan main minta tolong".

pecah rasa hati.
rasa macam mau pulang setiap sen,
agar tak lagi dengar orang membahasa seperti itu tadi.

*pause*
haih entahlah.

susah nak hidup dalam dunia ni.
xada jawapan paling betul.
sebab kita semua tak sama.

jgn sekadar tahu satu informasi, terus mau semua orang ikut taati.
macam kita baca "kulit epal banyak khasiat". JANGAN paksa orang makan, JANGAN sindir orang xmau makan. sbb kulit epal segar MEMANGLAH bagus. yang dah di malaysia-- yang diimport tu-- dibubuh lilin utk nampak kilat.

what you read might be true,
but please, people,
might not be applicable to you.

ok dah terlalu panjang. obviously aku menulis dengan emosi. tentang ini, respon aku, husnuzzonlah manusia.
bersangkabaiklah!

barangkali apa yang kau FIKIR kau tau itu--
patut terus berada dalam fikiran.
sebab sebelum kau jauh2kan perginya, cuba tanya, "AGAKNYA, orang yang hendak aku nasihat ini-- sudah pernah fikir tidak apa yang hendak aku kata?"

sbb percayalah,
xada orang terdesak macam kami ini yang tak fikir semua jalan yang wujud dalam dunia.

BELIEVE ME:
setakat pinjam along itu--
500 kali lalu dalam kepala.

cubalah jadi terdesak--
kita tengok rancak macammana otak kita cari akal.

sekalian manusa,
kalaulah akal kamu yang datang DULU sebelum mulutmu, nescaya akan kau sedar ttg tatacara hidup dunia yang tidak seideal yang kita sangka.

aku bukan nak bongkak, jauh sekali nak berkurang ajar.
tapi aku perlu tutupkan tulisan ini dgn satu penyataan:

ever wonder why weren't you the one with such musibah?

6 comments:

Nurul Farhanah~ said...

i agree :)

Nurul Farhanah~ said...

i agree :)

Unknown said...

sememangnya pengetahuan kita Si Pencipta berikan sikit sangat...hari ini hari sipulan..hari kita entah bila..semoga semuanya kembali elok..ameen

Unknown said...

sememangnya pengetahuan kita Si Pencipta berikan sikit sangat...hari ini hari sipulan..hari kita entah bila..semoga semuanya kembali elok..ameen

Ms Yunne said...

terbaek lah post ni. ade certain people yang mmg tak mau paham situation orang lain.. so kite kene suap gaye penulisan mcm ni pade diorang. kalau tak terfaham lagi, xtau la nak kata apa dah..

lastly to fynn, semoga tabah menjalani kehidupan yang mendatang :)

Unknown said...

ya,betol Kak Fynn, sbb saya sakit sejak umur 8 tahun, dan ketika berumur 11 tahun baru ayahanda sedar kepentingan insurans, tp bak kata Kak Fynn, bile da ade penyakit kronik, sampai mati la xkan dpt beli insurans.