Monday, September 10, 2012

jadi cikgu

pagi2 baca shared print screen sorang cik kak ni pasal pendidik. mcm2 point yg memberitahu betapa cikgu2 ni golongan tak guna. aku baca je. dalam hati aku "stendedd aa org benci cikgu. biasa benor dgn difficult parents yang kije cari salah cikgu". 

sampai la satu point yang aku rasa juvi. 
"and another thing is always MC and pregnant aje"

la... aku ingat airline je ada sekatan berzuriat. jadi cikgu pun kena tahan napsu jugak.

susah aa. serius susah.



tapi kan. aku tak bohong. dari pengalaman aku dgn sistem pemdidikan, ditabah pulak abah aku bawak bas sekolah (jadi dari kecik aku mmg handle mak bapak bila datang bab sekolah), inilah thesis aku:

mak bapak perangai boss pailang kepala besar macam duit dia je laku dalam dunia--
anak dia tak pergi mana.

biasa anak2 yang cerdik sekolah,
prestasi cemerlang,
dah besor berkerjaya,
jadi orang--
mak bapaknya tenang.

serius.
tak caya pergi tengok kawan2 yang berjaya.
mak bapak dia macam mana?

kool, kan?

dear parents,
if your kids fuck up--
dont blame others.

you send them to school--
ALL FUCT UP--
pastu marah kenapa dia create problem kat sekolah.

kamon la.
kids learn at home FIRST.

dan yang cikgu2 pulak.
amanah sikit dalam kerja.
teaching IS NOT just a career BILA DAH TAKDE KIJE LAIN. teaching is PASSION.

sebab sekor dua cikgu bangang la--
yang pemalasnya,
yang nak masuk youtubenya,
yang semata2 nak jual herbalife avon amwaynya--
ROSAK reputasi cikgu.

parents and teachers--
stop your bickering.
tolonglah.

kita nak pandaikan anak2 kita.
kita kena kerjasama.
not poiting fingers.

tuduh2 mmg solusi paling mudah.
meh aku bagi contoh:

aku nak jadi kaya. duit berkoyan. tapi tak mampu.
NI SEMUA GEORGE SOROS PUNYA PASAL.
CILAKA KAU SOROS.







ye.

aku tak kaya bukan salah aku.

tapi salah orang lain.

gitu.


bodoh, kan?

No comments: