Sunday, October 3, 2010

kau nak sejarah asli? kau berani?



satu.





dua.


seperti aku tanya tadi.
kau berani?
menidakkan apa yang jauh dalam hati kau pernah persoalkan?

tentang bolongnya sejarah2 kita dari dulu.
tentang perihal2 yang sedikit sebanyak kau tanyakan mana kurangnya.

kau berani terima hakikat yang kau perlu padam semua yang pernah disuruh untuk kau percaya,
dan terima hakikat sebenarnya bertahun2 kita ditipu bulat2 dalam buku sejarah kita?

-----------

edited:

untuk memberi seimbang dalam entri ini, sila baca sekali ini. terima kasih pada seorang anon yang memberi link ini. TOLONG. tolong kritikal dalam memilih sumber, dalam memilih ilmu, dalam memilih input.

dan kalau ini tidak mampu diterima akal lagi, jangan dipandai2kan hujahnya. ambil apa yang elok, kalau kau mahu persoal sahih tidaknya, jangan ditunggu orang. capai tafsir al-quran dan cari kebenarannya. jangan hanya tunggu disuap.

-----------



kalau aku hilang terlalu lama,
mungkin aku sudah tidur dalam bilik bertirai waja,
kerana penyebaran video ini.

tapi aku peduli apa.

kita semua ada akal.
ada kepala.

maka guna.

10 comments:

Nurul Chomot said...

video ni mmg reveal the truth . kita ditipu sjk dulu , sepatutnya video disebarkan untuk semua . biar kita sedar yang selama ni kita percaya dgn sejarah yg direka-reka ..

mirashi said...

namun hakikatnya
sesetengah manusia tdk mampu menolak nafsu mereka utk terus mengikut telunjuk laknatul dajjal ini
walapon mereka sudah tahu hakikatnya

kerana manusia mudah lupa
dan sejarah akn terus berulang
sampai tamadun manusia ini tamat

semoga kita smua sentiasa berada di jln yg lurus dan tdk akn mnjd mngsa fitnah terbesar dunia itu.

meera^da cute..*_* said...

kita ada akal utk berfikir...fikirla yang terbaik..

hikari said...

haaa..tadi baru je baca kat salafus sholih punye blog. and i even posted on mine. macam nak percaya. tapi banyak sangat. yang belajar dari dulu sejarah form 1 kena erase semua. macam, entah la. sekarang ni tak tau nak percaya yang mana kalau dah dikatakan iran pun conspire ngan amerika. ahmadinejad is freemason. cold war was intentional. *sigh

Anonymous said...

saudara saudari, tuan puan dijemput baca artikel ini;

http://me.leokid.my/dunia-akhir-zaman

sebagai jawapan pada video ini. jangan pernah puas dengan 1 sumber saja. buka mata dan buka minda..

jazakallah....

fynn jamal said...

anon:

kerana itu saya katakan, kita semua ada akal. guna. jangan diambil semuanya buta2. jangan ditelan tanpa mengetahui apa2.

konspirasi atau bukan konspirasi, itu bukan ceritanya. sebab semua benda penuh tipudaya sekarang ini.

tapi yang saya mahu timbulkan tidak lain dan tidak bukan, ini:

dari dulu saya selalu tidak jumpa hubungan di antara dua fakta ini--
1) adam
2) orang batu

saya harap kita semua tidak memilih untuk semata2 menjadi ayam yang hanya mengangguk2 dan menerima buta2 semua yang dibagi.

perlu kritikal.
takkan tak ada satu pun point dalam video ini yang tidak betul dan logik diterima akal, kan?

aien said...

dari sekolah smpi ke tahap universiti, rujukan kita banyak dari barat. bukan ajaran islam secara total. buku teks, jurnal2, artikel2, hampir semua dari barat.

masa ambil paper tamadun islam&tamadun asia, pernah terfikir kenapa terlalu banyak nak dirungkai pasal darwin, dan teori2 lain. mcm tak related dgn islam.

balik pada video2 tadi, banyak lagi kita kene baca, geledah, utk tahu dan betul2 paham. bukan terus tukar mindset.

:)

cLoud9 said...

ya. guna akal. fikir sendiri.logik dan yg mn patot diterima.lagipun apa yg divideokan tu sume ada dlm Al Quran. kalau xpecayakan video tu, pecayakan AL quran.pegi baca Al quran terjemahan kalau xpaham bahasa Arab.

hazim2gaban said...

banyak lagi nih...

ini baru sikit maa...

kay yea said...

senang rujuk AL-QURAN,hadith & sunnah nabi sahaje :)

mayb neh juga hnye pendapat mereka~