Friday, September 19, 2008

minta tolong?

untuk sesiapa di singapura,
yang sudi menunjuk jalan saya dan tri,
esok dan lusa.

harap sudi menghulur jemari.
012-260 7359

boleh kita jalan2 dan beri saya rasa rojak singapura.
*senyum*

19 comments:

kunang-kunang said...

alaa....
mau ke sane ??
kan besh klu cha leh anta kan

my sister ade sane
tapi
tapi

sok sudah ade program
huhuhuhuhu

syahirah said...

kak fynn
found ur blog thru blog hopping.

i hope u dnt mind i'm linking ur blog to mine.
thanks! =)

Sue Anna Joe said...

Azreen bukan tinggal di sanakah?

Syah Saliman said...

s'pore?
wweeehooooo! ada byk aweks sekseh.ouch (pose pose)

syah punya arwah atuk,ada adik ddk s'pore.
nak mampir ke?

weeee...seengepo mahal la barang.makan jugak mahal.skang usd dah naik 3.42.dulu 3.20 je.

krisis dunia oh yeeeaaahh

farah rosni said...

wah wah. ke kota singa pula ye. :D

ili syazwani mk said...

Kamu mau kesana naik kereta la kan?

amosss said...

sronotnye.

salah satu impian sy nak bercuti di sana.

selamat bercuti.

schuhz m. said...

datang minggu hadapan. i balik kampung, beraya di singapura. jom la!

Dafrosty said...

i'm studying in singapore.but i dont know u.got here from my fren's blog.huhu

Flaren's World said...

bilakah akan ku ke sana,amos,ayuh pergi bersama..

En Ti Koos said...

selamat lepak dlm traffic jam..:)

hatrikirana said...

bismillahirahmanirahim;

sy merendahkan diri sy serendah2nya, jika titip kisah ini mengganggu saudari fynn. sy hanya ingin berkongsi cerita, kisah ini menyentuh naluri kewanitaan sy. mampukah sy jd seperti 'wanita' ini - ainul mardhiah... sambil mendengar nasyid bertajuk nama itu dr mp3 sy (sy akui sy buknlah sempurna peribadinya), tgerak hati utk mengenali siapakah gerangan 'wanita' yg bernama ainul mardhiah ini... kerana sy hanya wanita yg rendah tarafnya... harap kisah yg dikongsi bersama ini x tersirat tanggapan buruk saudari fynn terhadap sy...

~ainul mardhiah~
Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki yang
memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka bidadari bagi
suaminya adalah dikalangan bidadari2 kurniaan Allah dan dia (isteri
solehah merupakan ketua akan segala bidadari-bidadari tsb). Berjihad pada agama Allah merupakan satu amalan yang menjadi kesukaan Allah swt dan ini
merupakan sunnah besar nabi SAW dan kalangan sahabat-sahabat. Setiap
manusia yang mati wlaupun berapa umurnya maka akan ditanya dimanakah masa
mudanya dihabiskan..

Kisah......:
Ainul Mardhiah merupakan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan
bidadari-bidadari yang lain (nama puteri bongsu saya - bermaksud mata yang
di redhai). Suatu pagi (dalam bulan puasa) ketika nabi memberi targhib
(berita-berita semangat di kalangan sahabat untuk berjihad pada agama
Allah) katanya siapa-siapa yang keluar di jalan Allah tiba-tiba ia
shahid,maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik
dikalangan bidadari2 syurga. Mendengar berita itu seorang sahabat yang
usianya sangat muda teringin sangat nak tahu bagaimana cantiknya bidadari
tersebut.... tetapi dia malu nak bertanyakan kepada nabi kerana malu pada
sahabat-sahabat yang lain. Namun dia tetap beri nama sebagai salah sorang
yang akan keluar/pergi. Sebelum Zohor sunnah nabi akan tidur sebentar
(dipanggil khailulah, maka sahabat yang muda tadi juga turut bersama jemaah
tadi... tidur bersama-sama....

Dalam tidur tersebut dia bermimpi berada di satu tempat yang sungguh
indah,dia bertemu dengan seorang yang berpakaian yang bersih lagi cantik
dan muka yang berseri2 lalu ditanyanya dimanakah dia.. lalu lelaki itu
menjawab inilah syurga. Lalu dia menyatakan hasrat untuk berjumpa dengan
'Ainul Mardhiah... lalu ditunjuknya di suatu arah maka berjalan dia... di
suatu pepohon beliau mendapati ada seorang wanita yang tak pernah dia lihat
kecantikan begitu... tak pernah dilihat didunia ini... lalu diberi salam dan
dia bertanya andakah ainul mardhiah... wanita itu menjawab ehh tidakk...
saya khadamnya ainul mardhiah ada di dalam singgahsana sana.

Lalu dia berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan mendapati
ada seorang lagi wanita yang kecantikannya berganda-ganda dari yang pertama
tadi sedang mengelap permata-mata perhiasan di dalam mahligai.... lalu
diberi salam dan di tanya lagi adakah dia ainul mardiah lalu wanita itu
menjawab... eh tidakkk saya hanya khadamnya di dalam mahligai ini... ainul
mardiah ada di atas mahligai sana,..... lalu dinaikinya anak-anak tangga
mahligai permata itu kecantikkannya sungguh mengkagumkan... lalu dia sampai
ke satu dan mendapati seorang wanita yang berganda-ganda cantik dari yag pertama dan berganda-ganda cantiknya dari yang kedua.... dan tak pernah dia lihat di dunia.... lalu wanita itu berkata... akulah ainul mardhiah, aku diciptakan
untuk kamu dan kamu diciptakan untk aku.... bila lelaki itu mendekatinya
wanita itu menjawab... nantiii kamu belum syahid lagiiii......

Tersentak itu pemuda itu pun terjaga dari tidurnya lalu dia menceritakan
segala-galanya kepada satu sahabat lain, namun begitu dia memesan agar
jangan menceritakan cerita ini kepada nabi SAW... tapi sekiranya dia shahid
barulah ceritakan kepada nabi.

Petang itu pemuda itu bersama-sama dengan jemaah yang terdapat Nabi
didalamnya telah keluar berperang lalu ditakdirkan pemuda tadi telah shahid.

Petang tersebut ketika semua jemaah telah pulang ke masjid, di waktu hendak
berbuka puasa maka mereka telah menunggu makanan untuk berbuka (tunggu
makanan adalah satu sunnah nabi). Maka kawan sahabat yang shahid
tadi dan merapati nabi SAW dan menceritakan perihal sahabat
nabi yang syahid tadi... dalam menceritakan itu nabi menjawab
benar... benar... benar... dalam sepanjang cerita tersebut. Akhirnya nabi
SAW berkata memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini dia
sedang menunggu untuk berbuka puasa di syurga.... subhanallah...

Kesimpulan kisah ini....

Tiada rehat atau terputusnya kehidupan selepas hidup di dunia.... selepas
seseorang mati maka kehidupanya terus bersambung dengan kehidupan barzakh, akhirat etc.... Kehidupan akhirat adalah satu perjalanan yang cukup jauh dan cepat untuk tiba.... kalaulah suatu perjalanan kita dari Malaysia ke Amerika yang mana kehidupan di sana menjanjikan kehidupan yang lebih baik maka sudah pastilah bekalan yang banyak telah kita buat.... jual tanah, jual lembu kerbau, jual kereta untuk membuat bekalan ke sana kerana kehidupan disana akan menjaminkan kebahagiaan dan segala yang tergadai ini dapat kita kecapi semua.... maka apatah lagi kehidupan akhirat lebih-lebih perjalanannya nun jauh di sana dan tiada sebarang perjanjian untuk hidup bahagia melainkan bekalan taqwa dan iman yang sempurna serta amal yang soleh... semoga kita semua dapat amal dan sampaikan....

lullaby said...

saya baru ke sana semalam semalam. ke library esplanade..indah ni disana..kamu cuba ke sana...

EDAN said...

kak..

sy delete blog yg lama..ehehehe..

ini yg baru..

www.fatenedan.blogspot.com..

lullaby said...

fynn..lama diam ni.

selamat hari raya

amosss said...

kak fynn, beraya terus di spore? ekekek
selamat hari raya aidilfitri..

flaren,
tunggu aku kumpul duit dulu. atau kamu mau belanja aku? wakaka

Azreen Zzz said...

fynn!!!
you still have my number rite?
call me pape kat Singapore.

Dayu said...

owhh i fall in luv with ur writing..
amat teruja dan terkesima *bukan bodek semata2 tapi mmg benar*
abis smua ur post i baca..
kamu mmg penulis sejati..

MyAishah said...

kak fynn...
sha suke bace blog kak fynn..
sha link ye..... (",)