Thursday, September 16, 2010

lolong perempuan di tengah pekat malam

semalam,
sepanjang hari aku tidak buka komputer.
baring, termenung, otak merewang.

dalam bahasa abah: melengkor.
macam ulor.

nak layan siaran,
rumah ini cuma ada rangkai kerajaan.
tak habis2 drama raya anak yatim kena dera.
tak pun kecah menantu membodek mertua di pagi raya.

tv3 pula gambarnya penuh noise.
kalau dalam jargon photoshop,
kau letak texture dan pilih grain dengan intesity 84 dan contrast 57.
macam gitu.
cuma bergerak2 macam gif file.

tapi tak rugi mana,
yang ada pun cuma cerita hantu.
mungkin relevannya adalah pada syawal, penjara syaitan terbuka kunci.
tak pun cerita ular sakti bomoh santau santet apa benda sekali pun itu.

adeh.

nak layan dvd,
semua sudah selamat aku khatam.
filem2 baru belum habis download.
op. jangan melenting.
aku tak pernah download filem melayu.
jadi kalau pun aku jadi pencuri industri filem,
orang malaysia takkan terlibat.

nak download pun tidak perlu mana.
hari raya mesti keluar juga.

:)
kan?

maka dalam menung renung aku semalam, aku teringatkan situasi malam kelmarin, ketika aku sedang sibuk menggelungsur tetikus bermain permainan bunuh2 di komputer ini. pada asalnya aku kira suara jerit2 perempuan yang jelas itu adalah salah satu karektor yang ada. namun selepas diperhati dengan lebih khusyu', aku sedar yang ia ternyata tidak.

tengah malam.
perempuan menjerit lolong.
ye, aku superstitious.
tapi aku skeptik bila datang hal hantu.
jadi aku tak takut.

aku cuma risau yang beria.
hantu tak bunuh orang.
orang jahat --ye.

aku baling kertas yang aku keronyok pada tri yang tawadu' dengan gitar elektriknya.
aku tengok dia.
dia tengok aku.
tanpa bahasa yang memecah sunyi antara, kami ke luar.

perempuan tadi masih menjerit2.
dia di tiga atau empat tingkat ke bawah.
dari gaya, tak ada sesiapa yang membantu dia.
aku dan tri saling berpandang.

apa cerita?

tiga empat minit berlalu dengan suara perempuan itu. seperti tak ada yang membantu. dia masih menempik dengan suara tinggi bersulam tangis. takkan tak ada yang tolong bertanya perihal dia di bawah sana? takkan perlu kami jadi si tijah lenggang dan mamat tonggek menyibuk dari jauh untuk pergi ke dia? tiga empat minit itu terasa begitu panjang dengan soalan2 bertubi tadi.

aku jerit dari paras aku ke arah bawah sana:
"do you need any help, miss?"
kawasan murah seperti tempat tinggal aku ini begitu ghetto.
orang melayu ada tidak ada.
jiran2 aku pun orang iran, pak arab, myanmar, nepal, cina india segala.
bahasa orang putihlah yang paling sesuai, aku rasa.

senyap.
aku ganti bahasa:
"cik, awak okay ke?"

terus sunyi.
tri tengok aku lagi.
"jom masuk"

aku turut arahan dia.
aku diam dan cuma ikut.
lama aku kunci mulut, sehingga aku tanya pada tri dalam beberapa minit selepasnya.

"apa nak jadi dengan kita, kan?"
tri faham perkataan 'kita' itu aku rujuk pada manusia.
dia senyum, geleng kepala, ketawa dengan sederhana.

takut, kan?

macammana kalau satu hari nanti tiba2 ada orang menzalimi aku? masuk rumah dengan niat rompak atau perkosa? kalau aku jerit minta tolong, apakah akan aku dibantu sesiapa? atau apakah mungkin dibiar dengan alasan "ah, jangan campur, mungkin mereka sedang gaduh rumahtangga"?

begitu individualistik hidup kita lewat ini. sampai jiran mati di sebelah pun tak diperasan, macam arwah makngah tahun lepas. terbiar 3 hari tak disedar. macam ustazah dan anaknya di negeri sembilan. bukan dijahatkan di tempat sunyi. di tengah2 kawasan orang, kot ni!!

tapi bukan hendak kata apa, kalau kita cuba ambil tahu pun, kita risau dikata kak nam penjaga kain orang. kita pun benci ada orang mennyibuk2 hal kita. jadi kita letak jarak supaya orang reti letak jarak dengan kita.

kan..?
haih~
dilemma sungguh.

mungkin perempuan tadi tidak diapa2. aku tahu. dulu rumah aku ketika bujang, di damansara itu, lagi ghetto kawasannnya. hari2 ada kes rogol, bunuh, rompak, curi. ahli rumah abang aku pun ada seorang yang mati. rumah aku, selepas aku keluar, pernah sekali dirompak; kasihan si didi.

jenayah makin menjadi2. kita sudah di tahap mengeluh semata. bukan lagi seperti dulu yang meluap2 rasa patriotik dan defensif bila dengar hal2 sebegini.

sekarang,
kita cuma keluh panjang, geleng kepala dan move on.

*diam*

aku kembali pada skrin.
sambung bunuh2 orang dengan ganas dan cara yang paling penuh darah.

haih~
*geleng kepala*
*move on*

15 comments:

The Poyo Me said...

ya tahniah kepada kita rakyat malaysia.

sosilawati yang tidak ada bau-bau bacang perfume Channel No 5, kita sibukkan, kasihankan bila dibunuh.

bila jiran sebelah rumah kena rompak kita palingkan kepala.

Oh.

Selamat Hari Malaysia.

Anonymous said...

kak fynn...uh! sungguh dramatis pd mlm itu??

cik tasha shafzan said...

"jangan jaga tepi kain orang."
macam adat dah kan??
huh!!

Emira Darmia said...

like this

Emira Darmia said...

:)

Ara said...

ala, ape jd kt pempuan tu?

si buta warna said...

biasa lah kita Malaysia suka ambil tahu hal org yg famous je. jiran yg xda nama mana, apa la nk dikisahkan.

konon 1 Malaysia.

Anonymous said...

ape jd pade pompuan tu? mungkin bukan pompuan kot...

uuhh.. eerie nye.

ishiko said...

sgt baca penulisan qmo... >__<

cikgu siti hazreen said...

"jangan biarkan diri anda di selubungi misteri" fuhhh

dial 999 dalam kecemasan said...

ok tu. you hv done what u can.
at least u make who ever there that ada orang prihatin.

Thats why dia senyap.

Lainla dia minta tolong help me.

In that case we can dial 999. Let the professional handle it.

999.

NURULekmiRabat said...

pa jadik kt perempuan tu..?skang bahaya tol especially perempuan.. kna extra berhati-hati.

hudhud said...

skrg nak lepak sampai pagi kat AC pun dah seram -.-
sis, minta bg pendapat kat entry I yang ni :)

http://hudhudpunyablog.blogspot.com/2010/09/badut-kelas-atasan.html

TQ :)

ruzanna said...

ghetto tu apa?

Ayyman Rahim said...

Love this kak! Good oneeee!