Monday, June 9, 2008

Politikus Mondok 2

Cakap memang senang.

Dulu sebelum dapat kereta, berjanji mahu belajar bersungguh-sungguh. Akan beri bangga pada ayahanda. Mahu disenarai menjadi tentera Dekan. Menabur bintang pada langit kosong. Segala.


Hari graduasi, cgpa murahan. Sekadar 2.6.


“Salah pensyarah yang anak dara tua itu. Tiada yang skor dalam kelasnya”
“Batch saya memang ramai cgpa sama”
“Universiti ini sangat tinggi standardnya, maka pemarkahan memang membunuh”

Hmm…

Dulu sebelum dapat kerja, berjanji mahu tekun dan anti malas. Tidak mahu jadi seperti kakak-kakak Tipah dan Bedah di kubikel sana yang sibuk bercerita tentang suami kaki perempuan dan kuat tidur. Mahu jadi orang moden yang workaholik. Ingin beli rumah pada usia 27 tahun. Segala.

Sekarang, jam 9 sudah pergi sarapan, selang dua jam keluar makan tengah hari, pukul 3 kopi-kopi. Setiapnya, tidak kurang dari 45 minit.

“Kerja lama-lama bukan dibayar setimpal pun”
“Aku macam keldai, orang Cina juga untung”
“Kau muda, kaulah buat kerja. Jangan jadi aku. Kerja lama2 pun bukan naik pangkat”

Okay...

Dulu sebelum dapat jadikan suri, berjanji mahu lafaz cinta setiap pagi sebelum berus gigi. Bulan mahu dipetik untuk digantung ke siling bilik. Susu anak biar dia yang bancuh, pinggan basuh nanti berselang tugas. Gaji milik bersama, setiap semua atas nama cinta. Segala.

Tadi, ketika sedang makan tengahari, awek nasi kerabu itu akhirnya menyerah nombor telefon. Dan sang suami itu sekarang ini sedang berkira-kira apa mahu di'sms'kan.


“Alah… saja-saja”

“Bukan buat apa pun”

“Laku juga aku ye?”


Haih.


Cakap itu seperti air. Yang malang adalah mangsanya. (Tapi tidak boleh dikata juga). Siapa suruh percaya? (Habis, tersangat ikhlas bunyinya).

Itu memang mediumnya!
Ini zaman internet. Ikhlas itu sesuatu yang sangat ideologis. Kamu idiotik kalau fikir kemuliaan sehebat itu masih melata di antara kita-kita.

Ada, tapi seperti lailatul-qadr. Kita sendiri tidak pasti apa itu bendanya waima tersembul di depan mata.


Perasaan yang sama hinggap di tangkai jiwa ketika saya baca Harian Metro Februari ke 19 ini. Bilamana terpandang quote Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mengatakan jika diberi peluang memerintah, Pas akan membenarkan amalan demontrasi jalanan sesuai dengan konsep demokrasi yang dilaungkan kerajaan ketika ini, termasuk membenarkan bantahan rakyat seperti perhimpunan haram anjuran Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf).


*Gelak besar*


Maaf, saya tidak patut beri reaksi sedemikian.


Siapa pernah pergi demonstrasi? Pernahkah ada demonstrasi yang tenang?

Kamu rasa ia sedamai “Hello, kawan-kawan. Kamu sudah makan?” semata?


Saya pernah terperangkap dalam bangunan UOAII kerana ada demonstrasi di KLCC dua tahun lepas. Pintu masuk utama ditutup, terpaksa berasak-asak ke pintu belakang. Kereta berkilometer terperangkap demi untuk mendengar seorang kepala dengan pembesar suara berkhutbah, bersahut-sahut sang fanatik yang berhimpit-himpit.


Kalaulah barisan-barisan itu memerisai bangsa dan negara kita, pasti berkerincing tulang musuh-musuh yang mahu memecahkan kita.


Kalaulah mereka-mereka itu menembok hak-hak kita yang dicabul pengkhianat laknat, alangkah merdekanya jiwa kita.


Bukankah makan vitamin hari-hari lebih baik dari makan antibiotik ketika demam?


Sama konsepnya seperti memandu perlahan lebih efektif berbanding mengeluar wang membetulkan kangaroo bar yang sompek.


Mencegah itu lebih mudah dari mengubat.


Cakap cakap cakap.

Semua orang sibuk menjual harapan.


Kalau itu, kalau ini.

Turun harga itu.

Naiktaraf orang ini.


Kerajaan ke bukan kerajaan ke. Asal nama manusia, semua bijak bercakap.
Jual harapan kosong.

Yang ranap, kita juga.
Orang kelas bawahan.
Yang siksa membayar RM 6 sekali makan.

Teringat aku masa mengajar anak2 menteri di sekolah swasta itu. Makanan kantin paling murah RM 8! Siap ada jual lamb chop di tengah2 hari waktu kantin.

Aku yang cikgu2?
Bawak bekal dalam mangkuk tingkat besi.

Aduh.
Perit!

Kalau cakap-cakap boleh menaikkan saya dari seorang sisawazah tua kepada manusia berpengaruh di Malaysia, saya juga mahu jadi calon!

Undilah saya. Harga minyak pasti akan turun. Ini janji saya.

Peduli apa sama harga minyak sedunia.


Ini cakap saya, saya pasti akan kota.

Setiap undi akan dicaj 50 sen.

13 comments:

siapa^aku said...

aku undi kamu fynn...

Amira Zafirah said...

go kak fynn go !

msYuz said...

undi fynnjamal untuk ABP tahun depan, bolehkah?

ABP - Anda Blogger Pilihan.

=P

Pourpres~ said...

miss fynn? LJ? Hahaha. Remember me? Purplescars?

eamy said...

nah

*hulur borang penamaan calon

UNDI Fynn!

pencinta kenangan/ said...

hikhik.

andai dunia neh semudah tu.

kalu sis jadi calon, sy akan jd org kuat bkempen
lalala.

komisen kna ade ah.
:)

weirdwEEda said...

haha inilah entri berbaur politik yg paling diterima oleh akal aku...semua pandai berkata bila belum dapat kan..cuba kalau dah dapat..

s p o r a k e h i d u p a n said...

cakap banyak, kurang kerja = opera cina

cakap banyak, rajin bekerja = bagus

cakap sikip, rajin bekerja = kene buli

hah..
pilih la..

alip said...

siapa berpolitik untuk orang ramai...
tak kira goverment tak pun opposition... semua orng berpolitik untuk diri sendiri..

uhhh... first time.. bace entry kak fynn yg berbau politik...

waaa.... kak nak bertanding.. siap kene cas lime posen lagi...

Kosong said...
This comment has been removed by the author.
enot.midori said...

ai mish u so mush kakak.kak nak email?nak invite masuk blog saye.tepaksa privet.byk staker :(

[siti] said...

ke tanchap jumaat ni?

Camar Sendiri said...

andailah tulisan tulisan jalanan ini mampu dibaca situa itu... aku mungkin tidak bergelar MISKIN!!