Friday, November 29, 2013

re: keturunan

merujuk pada percanggahan melampau di dua entri lepas:

objektif tulisan:
tidak ada istilah keturunan tidak baik.

makna tersirat:
kita TIDAK mewarisi dosa dan pahala keluarga.

konflik:
"aku boleh terangkan satu persatu kisah yang datang dari nasab tidak elok."

isu:
aku menghina rasul2 dan memfitnah susur-galur keturunannya. mendakwa buruknya datang para rasul-- seumpama.

*pause*

this is getting more and more frustrating.
macam a stand up comedian terpaksa terangkan punch line.
sebab audience tak nak fikir the in depth meaning.

i'll have this laugh alone, then.
ok.

contoh 1:
nabi ibrahim dengan bapa baginda.
perihal tidak elok: bapanya kuat dengan berhalanya.

contoh 2:
nabi yaaqub dengan kembar baginda.
perihal tidak elok: kembarnya cemburu dan iri sentiasa.

contoh 3:
rasulullah dengan bapa saudara baginda.
perihal tidak elok: bapa saudaranya berulang kali mahu membunuhnya.

banyak lagi.

bagi AKU lah,
apa yang bapa ibrahim as, kembar yaaqub as dan bapa saudara rasulullah saw itu memang tidak elok.

namun jelas dari ketidakelokan itu terus wujud rasul2 yang terbilang dan terpuji sifatnya.

allah mengetahui isi hati aku.
untuk segala fitnah dan keji atas tuduhan melulu--
aku maafkan.


selamat jumaat.

No comments: