Wednesday, March 21, 2012

spm dan analogi tentangnya

SPM is just your front door. and your result is your vehicle parked right in front. ada orang dapat porche. ada orang cuma EX5. ada orang dapat basikal. ada orang TAK ADA langsung.

life is just that. full of cruel ironies.
luck.

kadang2 kita belajar macam orang gila pun--
result kita tahi.
kadang2 kawan kita tak pernah baca pun--
result dia seksi.

rezeki.
bukan di tangan kita.
mana tahu, nasib kita dapat penanda yang sedang tak ada mood dan hati.
siapa sangka, taqdir kita tertulis lain dari yang kita fikir kita bagi.

whatever it is--
with whatever vehicle parked right in front of that door of yours--
be happy.

kalau tidak pun;
nangis puas2,
let it go--
and bounce back--
and be happy.

kereta apa sekali pun di depan rumah tadi;
soalan yang paling mahal adalah
siapa sampai destinasi.

ada kereta besar-- betul; boleh sampai paling lekas sekali.
TAPI. kadang2 jadi lalai. bawak sampai kemalangan mati. bawak dengan bongkak diri. bawak dengan keyakinan terlalu tinggi.

kan?
so they have better chances.
awak cuma ada kaki.
so what.

hanya orang2 yang pernah merasa rugi tahu harga sesuatu yang dibeli.
ya. sakit. bila kita buka pintu rumah dan cuma lihatkan kenderaan kita tak sehebat yang kita mimpi.

but such is life.
LEARN FROM IT.

kamu cuma ada dua pilihan.
love what you have. redha dan rela.
dan kata: how ever long this journey would take me-- i am UP FOR IT. aku cabar diri aku sendiri.

atau.

play it safe. masuk balik. duduk atas sofa. buka tv. dan tonton semua kejayaan orang melalui siaran yang kamu langgani.

adik2,
rempuh saja onak duri.
benda senang takkan sama manisnya dengan apa yang terpaksa kita kerah peluh darah deminya.

benar.
duit takkan bikin kita bahagia.
tapi.
itu ayat defensive orang tak rajin.
sudah malas--
main terima dan hadap saja.

orang rajin--
SAMPAI MATI akan rajin.
banyak sikit untung bukan dadahnya.
tapi perasaan MENGETAHUI dia sudah berusaha--
cuma terpulang pada tuhan untuk memberi:

ITU candunya.

apa yang aku belajar dahulu:
beramal bagai esok mau mati.
berharta bagai hidup seribu tahun lagi.

*pause*

tapi ye lah.
usaha NAK berharta seribu tahun.
NAK.

harta hari ini--
nak hidup sampai lusa pun macam nak semput.
HAHAHAAH.

5 comments:

Anem arnamee said...

belajar ikhlas. itu yang pertama . kerana dia .

Baru mudah belajar dan diajar :)

spitITout said...

klu bodoh x pa jnji jgn malas. bodoh bleh d ajar mjd pndai dgn b'usaha, tpi klu mls ssh mahu d ajar mjdi rajin klu mmng mls nk b'usaha.

ღKekunangpelangiღ said...

Saya setuju dengan kata-kata kak Fynn.

Kadang tertanya-tanya, kak Fynn ni otak cap apa sebenarnya. hehe.


Teruskan berkarya. Kalau buat buku setebal mana pun, saya beli atas label Fynn Jamal. All the best. :)

@Fr!^n@ said...

spm saya dulu pun teruk..
tapi tu bukan pengakhirannya sebab itu baru permulaan..

alhamdulillah masih diberi peluang untuk mencari rezeki...

adik2.. jauh lagi perjalanan kamu semuaa... huuuu

Zeaf I-sahus said...

‎"Reflections of SPM and other academic performances: I only got 3As for SPM, while undergrad average was C-level. Hard to believe? It's true, A is not everything. There's always hope. Education is about skills building, employment is about skills recognition, performance is about skills application, improvement is about skills development. Happiness is the ultimate skill. 'A' is merely a delusional grade that provides an unnecessary ceiling to potentials. SKILLS FIRST, GRADE LATER! "


*Associate Prof Dr Alvin Ng Lai Oon, Head of Health Psychology Unit UKM, Director of Shine Centre (for special need chidlren)*


p/s:kopipes :)