Sunday, November 14, 2010

iqra'.


kenapa semua orang ingat semua orang boleh jadi a good reviewer?
kenapa semua orang ingat senang pekerjaan kritik ini?

ye, semua orang ada hak menulis. blog pun percuma. artikel semua mudah didapatkan.

tapi tuhan sudah kata:
iqra'.

sebab itu menulis bukan sesuatu yang mudah dan murah.
kau perlu tahu, perlu baca, perlu ada asas baru boleh jadi pembebel bagus.
berhenti jadi wartawan tabloid.
berhenti jadi pengacara majlis yang tidak buat research.

menuliscakap tanpa tiang faham yang kukuh.
semua orang boleh.

*pause*

paling silap, sebab kau sentuh bab abah aku. walau pun itu pandangan, kau kena fikir dahulu. sebab abah aku sempurna untuk aku. panggillah aku bangsat, pelacur, pukimak, anjing, segala apa.

JANGAN sekali2 sebut tantang abah.
langsung.
sebab tak ada yang layak menyebut indahnya.
termasuk aku.

selepas tuhan dan rasul,
dia terlalu tinggi.

17 comments:

hanep jamal . said...

manusia memang suka menjatuhkan manusia .

siap sedia bantal . tilam :)
senang sikit kalau terjatuh .

ahh relaks kak fynn jamal .
konspirasi mulut manusia memang macam ni .

relaks dan tenang
syaitan disebelahnya gelak ketawa tengok dia bikin dosa :)


hahahahahaha :)
kami disini tetap sedia sokong anda dari belakang :)

Meister K & IkaSensei said...

sabar kak fynn

ken said...

miss alia ada blog tak???

Anonymous said...

=)
baru baca kat fs.
pasal abah je laju kokping tahan.
suka semangat macam ni.

nasib abah saya dah takde.
tapi nama abah kita sama =)
*peluk*

-cinta hantu-

Anem arnamee said...

Kakfyn!!

syg.

sastraboy said...

semoga dia belajar dari kesilapan dia kak.

(:

dill said...

Kak Fynn, selain Yang Maha Esa & Rasul, ibubapa lah yang paling utama.


kan.

lapanbelas said...

dia tak tahu rasasayang.

Kak Fynn , nak jabat tangan boleh ? :)

dobot said...

Wrong timing, and thing, terkena laa. Kan?

Zala Wajik said...

dia belum reti puisi bagai ni :)

As said...

yalah...klu pun mahu konfius..sopan lah sedikit bertanya tu....

cool down fynn, ya...

I wrote Crap said...

Sabar kak Fynn, segala apa jadah kata mereka hanya membantu akak maju saja, mereka hanya boleh berkata-kata. ;)

good luck.

siput said...

"JANGAN sekali2 sebut tantang abah.
langsung.
sebab tak ada yang layak menyebut indahnya.
termasuk aku."

tapi kau laung2kan tentang dia dlm puisi kau. biar. dan kau menyebut tentang indahnya dia sehingga kau katakan dia tuhan. kau yang kata. kerana mungkin dia terlalu indah? sehingga kau puisi kan dia. kau yang puisi kan dia.

mata tua yang bagai ada sakti dewa-dewi itu. --kakak, bukankah itu indah? kau yang sebutkan itu. kau.

dari dulu kakak, kata kau semua tak seperti apa kau buat. banyak kalau kau mahu aku listkan.

maaf aku sebut tentang dia. tapi aku tak sebut tentang indahnya dia. dan aku tak sebut tentang buruknya dia. aku tuliskan di sini pasal kakak.

fynn jamal said...

ikut kamulah dik.
kakak terima sahaja.

terima kasih.

siput said...

sama-sama kakak.

coretan. said...

boleh ajar saye maen lagu 150 juta?
heee~ tak pown bg chord jdk laaa

linda kz said...

ini lah org yg dikatakan hanya lihat apa yg dia ingin lihat. . .Melihat utk cr kesalahan *yg mmg tdk wujud di situ*.br mengenali kamu di insta krn arjuna.dn mula ingin mengenali kamu di sini. :)