Saturday, May 29, 2010

ini jawapan aku.




biar kita begini saja;
buruk, gemuk,
besar, cantik.
biar saja diri kita;
cantik, molek,
hodoh, jelik.
siapa kita, itu kita
cinta saja jiwa kita
kalau mereka tak suka, pergi mampus!
tak apa.


aku lantangkan puisi ini depan pak samad.
kalau dia boleh sayu dengan jujur aku kisahkan,
peduli apa aku dgn engkau2 yang ignorant dan tak berperasaan.

dunia memang tempat kejam, sayang.
biarkan.
kita tidak.

kita tidak.

28 comments:

cikzuzu said...

jgn mrh kak. sbr ye. :)

monica said...

video ini memberi inspirasi kpd sy..sy hampir menitiskan air mata kerana sy dpt menjiwai kata2 yg telah dikeluarkan oleh kak..tq..:)

"As Nur Hidayah" said...

saya berada di situasi ini

LORD ZARA 札拉 said...

dan kalaulah mereka yang mengecam hebat kononnya itu tahu apa makna disebaliknya, mulut mereka takkan pernah muntah bicara begitu~

ayuh kak!
kita teruskan saja~
abaikan manusia begitu.

dan aku, sentiasa sokong kamu~

Mohd Adziim said...

Kalau aku layan lagu puisi ini seorang diri memang sah menitis air mata.

yanataro said...

kak sumpah sedih..owg nanges kak...
:((((
sangat tersentuh jiwa,,,,

yanataro said...

sedih..sumpah owg nanges kak tersentuh jiwa owg...

Wardatul Shaukah said...

orang yang mungkin menghina orang lain tanpa rasa apa-apa, dia sebenarnya bukan hina orang itu. tapi dia hina Penciptanya.

semakin banyak seseorang itu menghina dan membuka aib orang lain, semakin banyak terselongkar keburukan dan aibnya tanpa disedari.

1 ayat dari sorang pensyarah saya yang sentiasa motivate diri saya;

"setiap orang punya kelebihan tersendiri yang kadang tak dijumpai pada orang lain..."

ayat ini sangat mencukupkan. kerana ianya benar-benar cukup.

Miss ... said...

puisi plg best kamu..sungguh dr semua segi feel..music hehehe
teruskan berkarya :)

rara said...

sebelum saya dpt apa yg saya skarang ni saya juga takda kawan,hitam,pendek.dihina di ejek.di baling batu kasut.susu basi.kurap babi segala hamunan untuk saya kak fynn. dunia mmg byk kejam dr indahnya.

Natasha Ismail said...

kak fynn. best okay.

Ayyman Rahim said...

Kalau dunia kejam pada kita, kita kejam pada dunia balik boleh tak?

Little Nyonya said...

ini lah yang di nama kan hidup.
last word..
beauty lies in the eye of the beholder.

arlina said...

saya menangis tengok video ini, dan jika ini jawapan kak fynn,

bagi saya, video ini telah memberikan saya jawapan kepada kepada soalan yang sudah lama terbelenggu.

saya juga pernah jadi gemok dan dikeji. :) namun, kak fynn perlu tahu.

kalau kita tak dikeji, kite tak dapat menulis ikhlas dari lubuk hati :)

zinnia-lyana said...

sedih..sebab merasa jugak.

sofiyyah hasbullah said...

salam.

fyn jamal : awak penulis.

saya berharap sebagai penulis agar awak boleh menulis tentang palestina, bukalah mata masyarakat tentang tanggungjawab kita terhadap saudara islam kita disana. awak punya kuasa untuk itu. sebar-sebarkan kepada mereka tentang tanggungjawab kita. ya dunia memang kejam. sehinggakan bantuan life line 4 gaza disekat israel 150m dari perairan gaza. sehingga lebih dari sepuluh orang yang tidak bersenjata telah terkorban. mereka yang telah terkorban itu telah menjalankan tanggungjawab mereka syahid di jalan Allah, kita bila lagi?

f i z a a h m a d said...

saya pernah merasai sebegini dahulu. dan sekarang. masih.

the sastraboy said...

salam.

hm.camane nak cakap eh.sangat menggigit emosi saya.

ketap.kukuh.sampai membekas.

o tuhan! kenapa lah aku tak tengok ini di depan mata aku!

tasya kay said...

ketukan- ketukan kecil yg bikin hati berani~

phew..

silent-no-more said...

wow!
wow!
wow!

boc said...

style!!!

Cooleustary said...

pernah mengalami situasi yang sama...
tapi menjadi kuat dengan itu...
:)

nurnuha said...

kak fynn!sangat meaningful for me those words...:) saya setuju..totally..

Erina Asmawani said...

mengalir airmata..kata2 kak fynn mmg menyentuh jiwa ini (T_T)

amri said...

T_T

terima kasih..

Anonymous said...

*touched*

mmg btul dunia tempat kejam bila fikirkan yeng dinilai selalu hnya rupa wajah dan bentuk badan.terutama sekali kalau yang kurang upaya..mmg la sangat kurang upaya mereka untuk mempunyai semua itu.saya juga kurang upaya.tp sebab kekejaman dunia ini saya jumpa insan yang betul2 dapat dikategorikan teman sejati sbb wlpun saya gemuk,cacat dan taklah cantik mana pun,mereka di sisi saya.walau apa pun,terima diri ini seadanya.

manusia cukup sempurna dgn tiap2 kelebihan diri sendiri tp sentiasa berasa tidak bersyukur dgn itu.

:)

Enchaoz said...

meremang segala luar dalam dengar suara kak fyn.

AzwaZynal said...

lirik lagu puisi ni bagi aku memang cukup pengisian.

i'm touched!~

*hujan*