Thursday, November 28, 2013

dah duduk negara orang, kalau kau tegur negara kau, jangan balik.

kalau nak tengok contoh wartawan bodoh,
kalau nak tengok contoh fikiran anti-anaknegeri-hidup-negara-orang;
tengok video wartawan emosi menghentam mallika sherawat sebab bercakap bagi pihak wanita tertindas.

i have to say--
society can be so amazing.
amazingly obtuse.

ada masanya-lah.
dan tak semua.
(kena cakap. nanti orang ADA SAHAJA yang salah baca)

ambil situasi mallika sherawat.
dia kini sudah antarabangsa.
job di LA-- siap jadi heroin video clip bruno mars.

kemudian dia bercakap tentang sesuatu dari perspektif dia.
spesifiknya: dia merasakan india is a regressive state for india.

sesuatu yang aku rasa tak ada dosa mana.
sedangkan dalam karangan SPM pun kita perlu beri pendapat dari our point of view.

tapi just for the sake of it:
masyarakat terus--
"pergilah balik LA. buat apa balik india"

*tepuk dahi*

kadang2 aku rasa masyarakat kita pun sama lebih kurang juga.
ada masanya-lah.
dan tak semua.
(kena cakap. nanti orang ADA SAHAJA yang salah baca)

aku menetap di negara orang.
terpuji.
cukup.
duduk.
diam2.

aku tak boleh bercakap, bercerita, berfikir tentang negara aku sendiri di khalayak.
sebab kalau aku banyak bunyik--
masyarakat akan terus--
"pergilah duduk kazakhstan. buat apa balik malaysia"

pendapat aku bagus CUMA bila aku setuju dengan semua orang.
di bila tidak--
aku meroyan.
aku merapu.
aku meraban.

tidakkah masyarakat tahu berapa TINGGI peratusan rakyat malaysia yang sudah berambus dan tak hingin balik tanahair sebab merasakan negara kita tak semegah negara orang?

aku--
suami aku--
anak aku--

nak balik.

sebab ini tanah tumpah darah kami.
dan selagi ada bebel--
bersyukurlah.

aku masih tak nampak untungnya negara orang.

No comments: