Thursday, November 7, 2013

champion

spekulasi.

bab spekulasi--
kita memang champion.

segala macam kes lepas2 diungkit. macamlah semua orang sama.

ingat saja2 mak bapak aku nak bantu ni bagi anak pada orang?

DUA BULAN mereka cuba bertahan. kalau betul mmg berniaga-- hari dia lahir dah dijual ke orang.

nak bagi sumbangan.
ye.
aku faham.
kita memang suka bersedekah.
tapi habis sekali transfer--
BERAPA ORANG yang betul2 akan transfer semula?

pecah hati ibu bapa tadi membaca. pecah hati mereka2 yang pernah mengalaminsituasi sama.

ingat saja2?

jangan pisahkan adik-beradik.
cakap memang mudah.
tapi tak mampukah kita cuba untuk faham--
mak bapaknya mau adik bongsu ini TAK PERLU merasa susah mereka.

anak sulung mereka sakit.
itu sudah satu hal.
anak2 lain berderet2.
perlu sekolah. perlu makan.
itu juga satu hal.

BERAPA KALI kalian nak transfer duit?

cakap macam kami ini saudagar.
cakap macam kami ini mengambil untung.
allahu akbar.

cuba cakap pada bonda musa alaihissalam: "kau tak percaya rezeki anak? kenapa kau sanggup biar dia hidup tanpa mak bapak?"

tak nak tolong tak apa.
dalam beribu orang di sini--
aku yakin pada jodoh maut yang allah sudah tulis--
akan ada salah seorang dari kalian yang sudi.

akaun dia aku sedang usahakan.
sabar.

kalian tak pernah minta bantuan.
maka ramai kalian tak pernah rasa malunya tebalkan muka minta kebajikan.

aku--
dulu minta ehsan kalian untuk jantung juna--
sampai HARI INI diungkit.
tak boleh salah sikit--
segala hal duit derma juna yang disebut2 utk bagi aku sakit.

kalau aku tak fikir ana
cakap atas keyboard.

kita memang champion.

No comments: