Tuesday, April 2, 2013

surat yang memang tak mungkin sampai pada tuan2 punya bank

menemui semua jenis bank dalam dunia,
secara spesifiknya--
malaysia.

tuan,
tajuk: KEPERCAYAAN KEPADA KEBAIKAN MANUSIA.

nama saya fynn jamal, dan saya menulis secara terbuka untuk sesiapa sahaja yang bakal menerima surat ini.

tuan,

sudah datang harinya pihak tuan memikirkan satu sistem di mana akaun simpanan rakyat biasa boleh menerima kemasukan dana tanpa limitasi.

begini.

didatangkan dari pengalaman, saya adalah antara keluarga bertuah kerana berpeluang menyaksikan kehebatan cinta sesama strangers di malaysia. ketika jantung anakanda saya serius dalam keterdesakan dan memerlukan wang yang saya tak pernah nampak pun seumur hidup saya banyaknya--
muncul berpuluh ribu rakyat malaysia yang langsung tidak saya kenal mau membantu.

pelbagai jenis amaun, dari sekecil2 rm1 sehinggalah ke ratus2 duit, menderu2 setiap saat ke dalam akaun.

tuan,

sudilah kiranya pihak tuan faham yang perbuatan sistem yang automatic block akaun adalah sedikit menyusahkan. mungkin pihak tuan tidak memahami bagi mana2 ibubapa dan keluarga si sakit, sebolehnya kami tidak mahu ke mana2. sebolehnya kami mau setiap masa di sebelahnya. meminta kami ke bank berkali2 demi proses block dan unblock adalah begitu merimaskan dan melecehkan. tuan tidak boleh bayangkan betapa kami ini sentiasa dalam kebersediaan menunggi dipanggil tuan doktor demi apa2 makluman.

kami fasih adanya sistem simpanan semasa. tapi dengan pelbagai requirements demi membuka akaun tersebut, bersekali hakikat tidak semua orang mampu untuknya--
pertimbangkanlah kesuntukan masa kami bila pihak tuan minta kami datang ke cawangan tuan demi membuka pelbagai jenis yang bukan2-- bagaimana relevan pun.

tuan,

perlu tuan ingat--
kami perlu cepat.

mungkin; cuma mungkin, pihak tuan yang bijaksana boleh melakukan sesuatu dengan cara membuat pelepasan akaun buat sementara atau seumpamanya. entahlah tuan. saya ini bodoh sistem perbankan. apalah yang saya tahu. cuma saya minta pihak tuan dapat pertimbangkan.

tuan,

rakyat malaysia semakin ramai yang mempercayai cinta sesama manusia. semakin ramai menyukai berbuat kebaikan walau pada manusia2 yang tidak mereka kenal walau nama penuhnya. percayalah, tuan, kes2 sebegini akan berlaku lagi dan lagi dan lagi dan lagi. maka tolonglah kami dan dengarkan kami.

tambah pula apabila nombor akaun sudah disebarkan. perasaan menderma itu sudah ada, tapi berkali2 hendak dibantu-- asyik terpotong dek akaun yang asyik menghalang. sudah jadi kerja pula untuk asyik menelefon ibubapa dan keluarga meminta nombor baru yang akhirnya akan ditutup juga akhirnya.

percayalah--
perkemaskini sistem tuan.
tidak ada ruginya.

anggapkan begini,
setiap sen yang lalu bank tuan,
atas bantuan ikhlas tuan,
jariahlah ia pada tuan.

percayalah, tuan.

terima kasih kerana membaca surat saya. wallahi saya terlalu percaya satu hari nanti ia akan sampai juga ke mata tuan. satu hari nanti, siapa tahu, akan terdetiklah hati tuan untuk mengangguk setuju pada permintaan saya dan rakyat jelata.

sekian,
terima kasih.

yang benar,
ibu pesakit jantung yang pernah dibantu seluruh rakyat malaysia;
fynn jamal.

ps:
btw, tuan,
TOLONG jangan bukak tajuk insuran.


sekian terima kasih.

No comments: