Wednesday, February 22, 2012

tentang mama dan ayah saya

tri lamar aku kahwin pada pertemuan kami yang pertama.
rasanya ramai dah dengar ceritanya.

aku masih belum sempat cam mukanya dia sudah kata--
kalau betul kau sudi, kita jumpa lagi,
kalau tak mahu, buat habis kau punya masa,
buat habis duit aku saja.

:)
to cut the story short--
obviously aku kata ya.

dating pertama yang paling lama.
dari restoran baru buka sampai nak tutup,
sampai dah berangkat kusyen2 di pationya.

lama bukan apa.
utk dia briefing tentang keluarganya.
dan aku paling takkan lupa bila kita kata--
"kau paling kena jumpa mama aku."

kenapa? aku tanya.
"mama aku paling comel dalam dunia"

aku skeptik. mana sesuai perkataan "comel" untuk orang berusia?
dan akhirnya bila aku jumpa bundanya--
garang nauzubillah allahu rabbi.
singa.

comel kemende?

sarjan bahagian jenayah, kot.
antara yang terlibat dalam kes mona fendi, kot.

jangankan senyum,
pandang pun sekali imbas saja dia bagi.

takut.
nak nangis pun ada.

*senyum*

aku tak tahu nak cerita macammana.
ini bukan tipikal cerita yang ada transition.
yang nampak perubahan karektor ke macammana.

sebab sepandai macammana aku dalam bercerita,
aku paling tak pandai nak bercerita tentang orang yang aku sebutkan nama.
aku seram, risau, bungkam, seriau-- takut tak adil dalam penerangan.
sebab bagi aku, tak ada perkataan paling sesuai untuk aku perincikan keindahan.

apa yang aku mampu cakap--
mama saya macam buah durian segamat.
luarnya tajam, kopeknya liat.
dah bukak dalam-- komfem melekat.

*senyum*

mama,
memang sesungguhnya paling comel dalam dunia.
kalau aku manja-- dia darab seribu gandanya.
manja gila!

*pause*

aku sebenarnya rindu mama dgn ayah.
mertua yang paling aku rasa paling baik dalam dunia.
dengan menantu macam hantu ni pun-- tak pernah tak sayang sama aku.
menantu mengada-- akulah itu.

*kesat airmata*

tadi masa tulis pasal perempuan kena rajin masak,
mama komen dia rindu sama lempeng aku.
memang kalau kat rumah, akulah kawan borak dia.
terlalu manja, sampai kalau bercakap--
entah apa bahasa budak kecik yang kami guna.

aduh... berderai airmata ni tak tahu nak cerita macammana.
rasa macam nak balik searang ni juga--
bikinkan satu-persatu lempeng untuk dia.

tak cukup rindu yang satu itu--
tuhan tambah lagi dugaan pada aku:
masa skype tadi boleh ayah cakap dengan bersahaja:
"e eh, kenapa menantu ayah dah cantik macam tuan puteri raja?"

pergh....!!!
tak rindu pulakkk nak balik rumah nak bermanja lama2.

*kesat lagi airmata*

mama... ayah...
pin dgn ayel rindu...
:(

kitorg balik julai ni nak asam pedas tetel 4 hari straight.
tak kira.

2 comments:

muLan mia said...

comel sangat sis pin :)

Liana Ezzana said...

best gila mertua kauuuu!!