Tuesday, July 30, 2013

mengkawanbaikkan anak secara bangang

untung budak2 sekarang.

zaman aku sekolah dulu--
kalau tak buat kerja sekolah--
memang kena tampor ustazah.

kena setepek "pemalas" depan kelas. depan budak2 lelaki dalam bilik darjah. kena sound "simpan2 lah bodoh tu, pakai hari lain", "punyalah banyak untung jadi orang pandai, kenapa awak masih nak pilih jadi budak main2?"

untung budak sekarang.

tak buat kerja sekolah--
kena halau keluar kelas--
anak balik ngadu kat mak bapak--
mak bapak tolong saman cikgu.

pergh.
untung budak sekarang.
untung gila.

hmm.
sekarang aku faham kenapew budark2 sekawang tak tawu ejew.

pemalas.

dah lah pemalas nak buat kerja sekolah;
pastu pemalas reka alasan--
otak termati--
tak kreatif.

pendidikan percuma sampai phd pun tak guna kalau ada mak bapak yang hantar anak pergi sekolah HANYA sebab tak mampu bayar orang gaji jagakan anak2 mereka.

SEBAB bagi mak bapak jenis begini--
cikgu itu babysitter.
tukang jaga anak dia masa dia tak ada.
pengganti ibubapa--
pemegang amanah mereka dalam mendidik anak2 mereka.

eleh.
pemegang amanah konon.
dalam bahasa tersirat--
tempat tuding.
itu sebenarnya.

anak perangai bangsat--
salah kawan2 anak.
anak bodoh--
salah cikgu.
anak kurang ajar--
salah persekitaran.

salah semua orang.
kecuali mak bapak hebat semua ini tadi.

hish.
marah.
rasa marah pada jenis ibubapa begini.

terima kasih abah,
sebab bantai sebat aku macam aku rekrut askar dia.
walau jiran2 suruh guna psikologi jadah,
abah aku tetap dengan cara dia.

balik sekolah--
spot check buku.
seminggu sekali--
spot check kat cikgu.

aku pernah remaja.
aku pun pernah poyo menggelabah benci abah sebab abah aku tak macam mak bapak orang lain yang guna kekdah berborak dari hati ke hati jenis jadi bespren dengan anak.

siapa tak nak mak abah cool?
kan?

tapi sekarang ini aku sedar--
kalau abah buat gitu--
memang aku tak jadi manusia.
kemungkinan aku jadi laknat tu ada.

aku berterima kasih untuk setiap birat badan aku yang menjadikan aku manusia.

betullah kata orang--
if your child hates you at their adolescent years--
be calm;
you are doing it right.

dear parents,
nak jadi bestpren anak--
ada cara.

enabling mistakes they make--

is NOT one of them.

No comments: